Alrik: Laddhybrider är bra – om förarna laddar!

Chefredaktör Alrik Söderlind ryter till: "Kan man inte ladda en laddhybrid ska man inte ha en sådan".

Annons
Annons

Volvochefen Håkan Samulesson har sagt att laddhybrider är en övergångsfas mot helt elektriska bilar, och jag håller med.

Rätt använda, det vill säga, laddar man varje natt och kanske till och med på jobbet under dagtid kan de flesta människor klara den absolut majoriteten av sin körning på el. Få kör längre körsträckor varje dag.

MEN så finns det ett stort MEN.

Majoriteten av förarna till laddhybrider har dessa eftersom det är ekonomiskt lönsamt (förmånsvärde) och/eller för att företaget har en miljöbilspolicy. Lägre koldioxidutsläpp, enligt de officiella siffrorna, betyder också lägre skatt och i många fall bonus.

Men, skulle skatten baseras på hur användarna i snitt kör och och släpper ut så blev det inte lika kul.

Och det är här som det stora problemet ligger, att skatten räknas ut på best case, typ. Väldigt få bilar hamnar så lågt under sin livstid. 

Jag har talat med en laddhybridsförare som visserligen kan ladda hemma men som aldrig gör det eftersom han inte vill bjuda företaget på ström … Och på jobbet kan han inte heller ladda. 

Sedan känner jag en kille som förstörde en hel kväll när familjen skulle ut och äta middag på stan och frun ville ha värme i kupén, men han vägrade eftersom han inte villa dra igång bensinmotorn …

Det finns alla sorter.

I vår begagnatdatabas har vi som vi skrivit tidigare betyg på över 55 000 bilar, varav allt fler är laddhybrider. Siffrorna i tabellen är snittförbrukningen och det är minst 30 betyg satta på samtliga modeller som vi redovisat.

 

Bilmodell 

Ägarförbrukning l/100 km

Officiell förbrukning l/100 km

Differens

BMW 330e

5,0

1,8

+ 178 %

BMW 530e

5,7 

1,9

+ 100 % 

Kia Niro

2,5

1,3

+ 92 %

Mercedes E300e

7,3

1,8

+ 305 %

Mercedes E300de

5,6

1,8

+ 211 %

Passat GTE

4,1

1,4

+ 193 %

Volvo V60 T6

4,7

2,1

+ 124 %

Volvo XC60 T8

5,5

2,1

+ 162 %

Volvo XC90 T8

6,4

3,0

+ 113 %

Porsche Panamera
E-Hybrid 

7,9 

2,2

+ 259 % 

Jämförelsebilar

 

 

 

Volvo XC60 D4 

7,0

6,5

+ 8 %

Tesla Model 3

18,1 kWh

14,9 kWh

+ 21 %

Vissa har en förbrukning runt 2 L/100 km medan andra ligger runt 10 – det beror helt enkelt på hur mycket man laddar och hur långa körsträckor man har. Men det intressanta är alltså snittet, tycker jag.

Förenklat ser vi att de som har billigare laddhybrider laddar mer – eftersom de oftast bryr sig mer om ekonomi. Många som kör stora dyra laddhybrider med kort körsträcka på el tycker uppenbarligen inte att det är lika viktigt.

Problemet med laddhybrider är alltså att de kan vara väldigt bra och riktigt kassa – på samma vis som det var med etanolbilarna när den hypen begav sig. Vissa tankade E85, andra vanlig bensin.

Men en ren elbil kan man bara köra på el. Och nu när vi under nästa år får rymliga elbilar till rätt vettiga pengar, som exempelvis Skoda Enyaq tycker jag att laddhybriderna i de flesta fall har gjort sitt. De har varit en bra övergångsfas mot elektrifierat.

Kan man ladda sin laddhybrid varje natt kan man också ladda en elbil – och har i många fall runt 30 elektriska mil i batterierna varje morgon. Det räcker för de flesta, och med ett snabbstopp kommer man lätt 20 mil till.

Kan man däremot inte ladda en laddhybrid ska man inte ha en sådan. 

Men en elbil kan man faktisk ha utan att ha en egen laddplats på natten, och den kommer aldrig att köras på olja.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen