Volvos nya elbil – här är allt vi vet

På tisdag är det dags – här det vi vet om bilen.

Annons
Annons

Volvos uttalade strategi är en ny elbil om året från 2020 fram till 2025. I fjol kom XC40 P8 Recharge – Volvos första elbil (om man bortser från C30 Electric som tillverkades i ganska begränsad upplaga). Den är byggd på CMA-plattformen, precis som förbränningsvarianterna av XC40 och Polestar 2. 

Det är också en av de få sakerna vi faktiskt vet om den elbil som Volvo presenterar på tisdag: Att den ska byggas på CMA-plattformen. Det ger oss dock möjlighet att spekulera lite.

Delad plattform betyder liknande förutsättningar för batteripaket och drivlina. Det är nog ingen jättevågad gissning att bilen som presenteras på tisdag får samma batteripaket på 78 kWh som sitter i både XC40 P8 och i Polestar 2.

Om det presenteras någon räckviddssiffra lär den snarare vara i paritet med Polestar 2 (47 mil) än XC40 P8 (40 mil).

Volvos nya elbil – här är allt vi vet
Volvo Concept XC Coupé.
Volvos nya elbil – här är allt vi vet
Volvo Concept XC Coupé.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson har tidigare sagt att den nya elbilen ska få en ”mer strömlinjeformad kaross än XC40”. Kanske väljer Volvo att plocka bort x:et ur namnet och presentera en C40 Recharge. Det vet vi inte ännu.

Här i kombifrälsta Sverige är det många som väntar på en eldriven version av V60 eller V90. Det som skulle tala emot att det är en sådan modell vi får se på tisdag är att vi vet att den modell som kommer är byggd på CMA-plattformen. V60 och V90 bygger idag på SPA-plattformen.

Ett annat alternativ är att Volvo dammar av den numera nedlagda V40. Det som talar emot det är att Volvo slagit fast att V40 är död och begraven. Fast, återigen: den nya bilen ska ha en ”mer strömlinjeformad kaross än XC40”.

En annan möjlighet är att Volvo väcker liv i Concept XC Coupé från 2014. På tisdag vet vi.

Vi på auto motor & sport och Recharge kommer att visa presentationen på vår sajt – så håll koll på tisdag!

Auto motor & sport kommenterar:

Volvos nya elbil – här är allt vi vet
Patrik Lundin, digital redaktör på auto motor & sport och Recharge.

Det är inte tisdag än, men hittills har Volvo Cars gjort ett ypperligt jobb med att hålla den nya elbilen hemlig. Inte ens namnet har läckt ut. All heder till Volvo för det.

Men om det tillåts har jag ett par önskemål inför tisdagen:

Polestar 2 är en mycket attraktiv bil på många sätt, och även om den framför allt i början hade stora problem med driftsäkerheten är den fortfarande ett attraktivt paket för mig. Men när Håkan Samuelsson säger att det handlar om en bil med slankare kaross än XC40 så blir jag lite orolig.

Jag vet nämligen en bil som har en mer välsvarvad kaross än XC40 och som också är byggd på CMA-plattformen. Just det – Polestar 2.

Jag skulle bli uppriktigt sagt besviken om det visar sig att den bilen som presenteras på måndag är en Polestar 2 med Volvoemblem. Då ser jag mycket hellre en återuppstånden Volvo V40 med 2/3 av batterikapaciteten och ett lägre pris. Men vad jag föredrar spelar förstås mindre roll. 

Vad tycker du? Skriv gärna en kommentar nedan!

Annons
Annons
Rulla till toppen