Ola Källenius: ”EQS kommer att vara lönsam redan från start”

Daimlers vd "Lyxsegmentet har de bästa marginalerna".

Annons
Annons

Det är i den högre priskategorin som de största pengarna finns att tjäna för biltillverkarna. Det säger Daimlers vd Ola Källenius, i en intervju med Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung. 

– Sanningen är att det är i lyxbilssegmentet som vinstmarginalen är som störst. 

Mercedes EQS, som har premiär på torsdag, har dock inte samma marginaler som vanliga S-klass. Detta beror på en högre materialkostnad i tillverkningen av EQS. 

EQS blir Mercedes tredje elbil (under EQ-flagg), men den första på en elbilsspecifik plattform. Sedan tidigare har Mercedes EQV, EQC och EQA på modellpaletten, men alla dessa är byggda på en förbränningsbilsplattform. 

På förhand har man visat upp fina siffror på EQS, som till exempel en WLTP-räckvidd på 77 mil, något som möjligen kan komma att locka Tesla Model S-kunder till att köra tyskt.

Annons
Annons
Rulla till toppen