Vi kör Europas billigaste elbil: ”Perfekt för stockholmare”

Reporter Wiggo Björck är i Köpenhamn och kör den en billiga elbilen Dacia Spring – "Kan bli en riktig hit".

Annons
Annons

Hej Wiggo. Kul att du lyckats ta dig till provkörningen i Köpenhamn. Hur är stämningen där? 

– Inga vårkänslor här precis, det har precis regnat och är mulet. Men det passar bra att kolla på powerpoint-presentationer och köra bil. 

Du har varit förväntansfull om Dacia Spring sedan du första gånger skrev om den. Vad kan du nu säga om Dacia Spring? 

– Det finns mycket att berätta, tyvärr är inte allt positivt. Det tråkiga är att Dacia inte är klara med vinteranpassningen som behövs för att sälja bilar i Norge, Sverige och Finland. Jag gissar att det beror på att de prioriterar att få ut många av de vanligaste varianterna innan de kommer med specialvarianter. Förutom vinteranpassning ska det även komma en version som kallas Cargo tänkt för företag.

Är det därför ni provkör i Danmark och inte i Stockholm?

– Så är det nog. Dacia Spring kommer att säljas i Danmark. Det kommer även en något enklare version för bilpooler som kallas Business och som har blå detaljer. De bilar som säljs har orangefärgade detaljer.

Vi kör Europas billigaste elbil: ”Perfekt för stockholmare”
Räckvidden är 305 km i stadstrafik.

Hur är Dacia Spring att köra?

– Det är en utpräglad stadsbil trots suvdesignen och den är trevlig att köra runt här i Köpenhamn. Trots bara 44 hästar och 125 Nm ger den bra elbilsdrag upp till 70 km/h tack vare låg vikt, endast 970 kilo. Dessutom är vändradien bra för en framhjulsdriven bil, bara 4,8 meter. Passar bra i storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö.

Är den bullrig?

– Jo, men inte så farligt faktiskt. Och då kör jag bilpoolsversionen som har sämre ljuddämpning än köpebilen. Innan jag tar kvällståget hem så ska jag provköra på motorväg. 

Hur är det med räckvidden?

– Den vanliga WLTP-siffran är 230 km, men Dacia är noga med att påpeka att siffran för stadstrafik är 305 km.

Och viktigast av allt, vad kostar bilen?

– Eftersom vinteranpassningen inte är klar finns inget svenskt pris. Det danska priset är 128.990 DKK, vilket blir ungefär 175.000 kronor, men sen ska det ju till stolsvärme med mera. Klimatbonusen blir 25 procent. Jag gissar på omkring 145.000 kronor när bonus är dragen.

En full rapport från provkörningen kommer snart här på sajten och i tidningen auto motor & sport.

Vi kör Europas billigaste elbil: ”Perfekt för stockholmare”
Vi kör Europas billigaste elbil: ”Perfekt för stockholmare”
Vi kör Europas billigaste elbil: ”Perfekt för stockholmare”
Det går att välja till 30 kW DC-laddning.
Annons
Annons
Rulla till toppen