Tesla måste spara pengar – gör om referralprogrammet

Nu är det slut på gratis Supercharging genom Teslas referralprogram.

Annons
Annons

Teslas refrerralprogram har gått ut på att varje Teslaägare har fått en unik kod kopplat till sitt Teslakonto. Om den koden sedan används vid en beställning av en ny Tesla belönas både den nya ägaren och ägaren av referralkoden med gratis supercharging under en period.

Därtill har också den med referralkoden fått poäng baserat på hur många gånger deras kod har använts. När systemet var som mest fördelaktigt gav Tesla bort exemplar av den ännu ej lanserade Tesla Roadster till riktigt idoga ägare.

Vi har intervjuat svensken Danni Efraim som ska belönas med inte bara en utan två Tesla Roadster genom detta referralprogram. I samband med detta var det också tal om att referralprogrammet skulle skrotas.

Detta belöningssystem har annars varit en finurlig lösning från Teslahåll för att skapa ytterligare ett incitament till att beställa en Tesla.

Men nu kan det snart vara slut med detta, uppger Electrec. Enligt den amerikanska nyhetssajten så börjar systemet det helt enkelt bli för dyrt för Tesla. Bara i år har all gratis Supercharging som delats ut kostat Tesla 23 miljoner dollar, motsvarande cirka 194 miljoner kronor.

Referralsystemet ska dock inte tas bort helt, utan Tesla ska försöka arbeta fram en lösning där det via appen ska ges ut en ”mer personlig rabattkod” snarare än nu där alla ägare i praktiken kan sprida sin kod för vinden och hoppas på att någon använder den.

Annons
Annons
Rulla till toppen