Cuprachefen om nya elbilen: ”Fyrhjulsdrift är möjligt”

Cupras utvecklingschef Werner Tietz tror att elbilar är billigare än förbränningsbilar redan 2025.

Annons
Annons

Igår var det premiär för Cupra Born, Cupras första elbil och det spanska märkets svar på Volkswagens ID.3. De delar många komponenter med varandra och ska dessutom byggas i samma fabrik i tyska Zwickau. Men Cupra Born har ett ess i rockärmen – mer effekt och mölighet att koppla ur ESP-systmet helt och hållet utan att behöva rycka en säkring.

Innan premiären fick vi en kort intervju med Cupras utvecklingschef, Werner Tietz, där han bland annat pratade om möjligheterna till en fyrhjulsdriven Cupra Born.

Cupra Born får ju ett e-Boostpaket, som ger bilen 231 hästkrafter, istället för normallägets 204. Hur många av köparna bedömer ni kommer välja det tillvalet?

– Bilarna med e-Boostpaketet blir tillgängliga först efter nyår, och under hösten säljs endast bilar med 150 eller 204 hästar. Men under nästa år när alla modeller är tillgängliga räknar vi med att omkring hälften väljer e-Boostpaketet.

Varför bör kunderna välja en Cupra Born istället för en VW ID.3?

– Vi har lite olika kunder. Cupra riktar sig till unga köpare som är ute efter progressiv design och en unik känsla i bilen. För att förstärka detta ytterligare har vi finjusterat chassit på bilen in i det sista. Vi har sänkt bilen något och givit den progressiv styrning. Bilarna med e-Boostpaketet har dessutom en annan utväxling för att öka vridmomentet på hjulen. Totalt sett tycker vi att vi erbjuder den sportigaste MEB-baserade elbilen.

På tal om MEB. Den är ju kompatibel med fyrhjulsdrift. Finns det någon plan på att erbjuda det på Cupra Born?

– Tekniskt sett är det möjligt. Just nu undersöker vi marknaden och ser tyvärr att efterfrågan på fyrhjulsdrift är ganska låg. Med det sagt så håller vi koll på hur det utvecklar sig och utesluter det inte.

Varför tror att du finns så få överkomliga och sportiga elbilar på marknaden?

– Tekniken är fortfarande för dyr, men kommer att sjunka dramatiskt de kommande åren. Min gissning är att elbilar om fyra, fem år är billigare än förbränningsbilar. Det kommer att förändras. Batteripriserna sjunker, priserna på elmotorer sjunker och i takt med att elbilskomponenterna blir billigare så måste mer resurser läggas på att rena avgaser från förbränningsbilar.

Annons
Annons
Rulla till toppen