Jeep Wrangler 4xe – elmotor istället för V8

Klassikerna Jeep Wrangler kommer i elektrifierad version med fyrhjulsdrift.

Annons
Annons

Jeep Wrangler 4xe är en laddhybrid med 50 kilometers räckvidd på el (WLTP). Bilen bygger på den senaste plattformen som kom för tre år sedan. 

Jeep Wrangler 4xe – elmotor istället för V8

I hemlandet kan Jeep Wrangler köpas med en 6,4 liters V8 HEMI som ger 470 hästkrafter. Av lätt insedda skäl säljs inte den versionen här. Det är den nya laddhybriden 4xe som kommer närmast i kraft.

Jeep Wrangler 4xe har en 2-liters turboladdad bensinfyra och två elmotorer på vardera axel. Det ger en systemeffekt på 380 hästkrafter och 637 newtonmeter. Noll till 100 km/h år på på 6,4 sekunder.

Jeep Wrangler 4xe – elmotor istället för V8

Högspänningsbatteriet har en kapacitet på 17,3 kWh och är placerat under baksätet. Att ladda fullt tar tre timmar som snabbast.

Jeep Wrangler 4xe har tre olika körlägen. Ett rent elektriskt, ett för hybriddrift och ett läge där man kan välja att spara elen eller ladda upp batteriet för senare användning. Jeep hävdar att bilen drar 3,5 liter bensin per 100 km enligt WLTP i hybriddrift. 

Stellantis uppger att nya Jeep Wrangler 4xe når handlarna i juni. Bilen säljs i tre olika utrustningsnivåer med grundpriser mellan 689.900 och 720.900 kronor före klimatbonus.

Jeep Wrangler 4xe – elmotor istället för V8
Jeep Wrangler 4xe – elmotor istället för V8
Jeep Wrangler 4xe – elmotor istället för V8

Jeep Wrangler 4xe – elmotor istället för V8
Jeep Wrangler 4xe – elmotor istället för V8
Jeep Wrangler 4xe – elmotor istället för V8
Jeep Wrangler 4xe – elmotor istället för V8
Jeep Wrangler 4xe – elmotor istället för V8
Jeep Wrangler 4xe – elmotor istället för V8
Jeep Wrangler 4xe – elmotor istället för V8
Jeep Wrangler 4xe – elmotor istället för V8

Annons
Annons
Rulla till toppen