Provrapport: Alrik kör lyxiga Mercedes EQS

Chefredaktör Alrik Söderlind har precis kört Mercedes elektriska lyxbil EQS och rapporterar in till redaktionen.

Annons
Annons

Var är du och kör?

– Vi flög till Zürich och har åkt till Gotthardpasset. Kurviga, vackra vägar.

Du får ännu inte säga så mycket om hur du upplever bilen, men vad tyckte kossorna om EQS? 

– Korna älskade bilen, eller var det jag …

Provrapport: Alrik kör lyxiga Mercedes EQS

En så här modern elbil måste ha ett 800 volts system, eller?

– Den borde ha 800 volt, men Mercedes säger att det skulle gjort bilen tyngre, men det kommer nog framöver. Just nu är inte alla komponenter kompatibla med 800 volt och Mercedes har ansträngt sig för att bilen ska kunna hålla 200 kW laddning under en lång del av laddtiden.

Hur vågat är det med kombikupé a la Saab 99/900?

– Det är lite vågat, hade man haft en konkav bakruta som Citroën C6 hade det varit kaxigt. Nu är det mer praktiskt än premium, men en viss Tesla har samma lösning.

Hur mycket av tekniken kommer att flyttas ner till EQE?

– Troligen flyttas en hel del rakt av, batteriteknik och hela plattformen. Det kommer också två suvar inom kort.

Enligt Mercedes-Benz ska EQS varken komma med separata fåtöljer bak eller i bepansrat utförande som vanliga S-klass. Innebär det att EQS inte är en äkta S-klass? 

– Jag tror att S-klass är den kaxiga lyxbilen och det här den smarta. Med pansar skulle den nog bli för tung.

Provrapport: Alrik kör lyxiga Mercedes EQS
Vapendragaren Peder Karlsson var med på coronasäkert avstånd.

Kommer ni att få se AMG-versionen?

– Ja vi ska få kolla in AMG-versionen med 760 hk och tuffare front. Men den får vi inte fota.

Något mer som händer?

– Vi ska också prova autonom körning på ett testområde – i upp till 60 km/h . Och just nu kör vi C 300e – alltså den nya laddhybriden. Mycket sportigare än EQS men givetvis inte lika bekväm. Sa jag för mycket om körupplevelsen i EQS nu?

En rapport från provkörningen – med utförlig beskrivning av körintrycken – kommer inom kort här sajten och i kommande nummer av auto motor & sport.

Annons
Annons
Rulla till toppen