Det händer mycket i bilvärlden just nu. EU vill strama åt utsläppsmålen och flera tillverkare har aviserat ett årtal då man ska övergå till att helt sälja elbilar. I Volvos fall är det 2030 som gäller.
Mercedes har idag presenterat sin plan på samma ämne – och det är en ambitiös sådan. Hisnande 400 miljarder kronor ska investeras i utvecklingen av elbilar. 2030 ska man bara sälja elbilar på samtliga marknader där ”förhållandena tillåter” det.
Det ska bland annat finns ett elektriskt alternativ av varje Mercedesmodell från 2025. EQA, EQB, EQS och EQV har alla lanserats i år – och nästa år kommer EQQ, EQE SUV och EQS SUV. De två sistnämnda är då elektriska varianter av nuvarande GLE och GLS.
Vidare ska man också bygga flera nya elbilsplattformar MB.EA och MB.AMG. Den förstnämnda ska ligga till grund för de större modellerna och suv-karosserna, och den senare, ganska uppenbart, de sportiga elbilarna.
Öppnar åtta batterifabriker
För att ha kontroll över sin egen batteritillverkning tar man saken i egna händer. Man ska öppna 8 batterifabriker, varav 4 i Europa. Tillsammans ska batterifabrikerna ha en årligkapacitet på 200 GWh.
En av de europeiska fabrikerna ska upprättas i samarbete med en än så länge okänd teknikpartner.
De nya batterierna ska tillverkas enligt en egen standard och därför gå att använda i ”mer än 90 procent av alla Mercedes-Benz person- och transportbilar”, enligt företaget. Man planerar också att öka energidensiteten genom att använda kisel istället för grafit (som idag är vanligt) i deras anoder. Detta ska både ge Mercedes elbilar mer räckvidd och snabbare laddtider.
Man håller dock också på att titta närmre på att ta fram så kallade solid state-batterier med fast elektrolyt – en framtidsteknik som flera andra konkurrenter sedan tidigare satsar på. Mercedes är dock förtegna om vem eller vilka man ska samarbeta med för att ta fram dessa.