Polestar 3 blir lyxigare och sportigare än Volvo XC90

Polestar 3 baseras på nästa generation Volvo XC90, men blir sportigare och lyxigare. Polestars vd Thomas Ingenlath avslöjar nu fler detaljer om den nya bilen.

Annons
Annons

I en intervju med Car & Driver berättar Thomas Ingenlath mer om elbilen Polestar 3 än som tidigare varit känt.

Polestar 3 kommer att tillverkas i samma fabrik i USA som nästa generation Volvo XC90 och dela bottenplatta. Men Polestar 3 blir inte lika praktiskt inriktad, utan blir istället lyxigare och sportigare. Till skillnad mot XC90 får Polestar 3 inte någon tredje sätesrad.

– Den andra raden får verkligen en lyxig känsla, säger vd Thomas Ingenlath till Car & Driver.

Polestar 3 kommer att ha en mer sluttande taklinje än Volvo-syskonet.

– Jag har inget emot tre sätesrader i sig. Att ha två rader ger möjlighet att ge bilen den aerodynamiska taklinjen, och det ger chansen att betona utrymmet mellan första och andra raden, vilket verkligen ger den andra raden en lyxig känsla, säger Thomas Ingenlath som har en bakgrund som chefsdesigner på Volvo.

Den tidigare släppta teaserbilden på Polestar 3 visar taklinjen

Polestar 3 blir lyxigare och sportigare än Volvo XC90

Fyr- och bakhjulsdriven

XC90 kommer bara göras med fyrhjulsdrift, medan Polestar 3 blir både fyr- och bakhjulsdriven. Toppversionen får mer effekt än XC90.

– Det finns massor av människor som inte behöver fyrhjulsdrift. I Norge eller Österrike kommer vi alltid att sälja mer fyrhjulsdrift. Men i Kina eller USA är många nöjda med en enda motor, säger Ingenlath till Car & Driver. 

Polestar 3 blir lyxigare och sportigare än Volvo XC90
Konceptbilen Polestar Precept.

Efter Polestar 3 kommer den bil som idag kallas Precept och som blir mindre kopplad till en Volvos modeller. Separat från intervjun med C&D meddelar Polestar nu att en stor del av utvecklingsarbetet kommer att ske i Storbritannien. Där ska omkring 500 anställda arbeta i samverkan med kollegorna i Göteborg.

 – Att gå el är ett avgörande ögonblick i bilarnas historia. Kombinationen av brittisk ingenjörstalang och svensk expertis kommer att säkerställa att våra bilar är bland de högst presterande och mest hållbara på vägen, säger vd Thomas Ingenlath i ett uttalande.

Annons
Annons
Rulla till toppen