BMW ska få ned batterikostnaderna med Teslateknik

Battericellerna i BMW Neue klasse som kommer 2025 ska bli 30 procent billigare att tillverka, tack vare deras nya cylindriska format som även Tesla använder. BMW-chefen Oliver Zipse säger att de nya elbilarna blir lika lönsamma som dagens förbränningsmotorbilar.

Annons
Annons

BMW:s stora elbilssatsning består för tillfället främst av att konvertera dagens förbränningsmotorbilar till eldrift. Deras nya elbilsplattform som finns i suven iX kommer inte att få några systermodeller, förmodligen eftersom tekniken inte är tillräckligt modern för att satsa storskaligt på.

Under årets tre första månader såg BMW:s elbilsförsäljning i Europa ut så här:

Modell Försäljning
BMW i3 7 584
BMW iX 4 400
BMW iX3 4 342
BMW i4 2 376

Av de totalt registrerade 200 196 bilarna var 14 794 elbilar, vilket motsvarar sju procent. Oliver Zipse siktar på att andelen elbilar under 2022 ska landa på tio procent totalt sett.

Den nya plattformen ska enligt en intervju med BMW-chefen i Automotive News göra ett kvantsteg. Batterierna får en ny kemi och ett nytt cylindrisk cellformat, precis som Tesla använt länge.

Batteriernas energitäthet ska överträffa dagens Teslabatterier med över tio procent.

Tillverkningen av Neue Klasse-bilarna ska ske i en ny fabrik i Ungern, som ska drivas helt utan fossila bränslen och prio ligger på bilar i dagens 3-seriestorlek.

Lönsamheten ska vara lika god som för bolagets förbränningsmotorbilar. En stor del av förklaringen till det är att de nya cylindriska batterierna inte bara ska ge bättre prestanda, utan också vara 30 procent billigare att tillverka.

2030 ska minst 50 procent av BMW:s totala tillverkning bestå av rena elbilar, men Zipse har sagt att företaget gör allt man kan för att nå dit tidigare.

Annons
Annons
Rulla till toppen