Alrik: Dödsstöten för privatleasing?

En EU-förordning kan dramatiskt fördyra privatleasing – som i maj stod för 54 procent av nyregistreringarna. Blir det verklighet kommer bilförsäljningen och övergången till elektrifierat drabbas hårt. Nu väntar vi på regeringens reaktion.

Annons
Annons

Den här texten är en kommentar till nyheten om att leasingbilar kan bli utan bonus på grund av ett EU-krav. Skribenten står själv för innehållet.


Uppdatering 10 juni: Bonustak införs i juli – leasingbilar får fortsatt bonus

Månadskostnaden kan som Recharge skrev igår gå upp med runt 2 000 kronor, om leasingbolagen inte kan tillgodoräkna sig bonusen för elbilar och laddhybrider. Det här kommer i så fall inte bara att drabba tjänstebilar utan även privatleasingbilar.

För en privatleasingbil som idag kostar 3 000 kronor per månad betyder det givetvis väldigt mycket.

I värsta fall börjar den nya regeln att gälla redan från den 15 juni, vilket ställer till det ordentligt för väldigt många som väntar på sin bil.

Det finns också obekräftade uppgifter om att hela bonussystemet ska pausas fram till januari 2023.

Regeringen har sitt sammanträde idag klockan 13.00 och förhoppningsvis tas ett beslut om detta och då ett bra sådant. Vi kommer att följa utvecklingen.

Annons
Annons
Rulla till toppen