Nya elsuven Nio ES7 ska klara mer än 85 mil på en laddning

Den kinesiska elbilstillverkaren Nio har lanserat en ny suv som ska kunna dra uppåt 2.000 kg och erbjuder V2L, dubbelriktad laddning, som kan driva campingutrustningen.

Annons
Annons

Nio ES7 erbjuder likt det kinesiska elbilsmärkets andra modeller snabba batteribyten som ett alternativ till att ladda. 5 minuter tar det och så får man ett fulladdat batteri.

Tre olika storlekar ska finnas tillgängliga; 75, 100 och 150 kWh. Det ska även vara möjligt att växla mellan de tre olika batterierna beroende på ens egna behov. 

Räckvidden blrhar på 485 km med det minsta batteriet, 620 km med mellanvarianten och mer än 850 km med det största. Det är värt att nämna att dessa siffror utgår ifrån den kinesiska körcykeln CLTC som inte är lika tuff som europeiska WLTP som vi är vana vid.

Nya elsuven Nio ES7 ska klara mer än 85 mil på en laddning
Med V2L kan Nio ES7 driva olika elektriska apparater och kanske även ett fritidshus.

Blir tillverkarens snabbaste SUV

Nio ES7 ska avklara 0–100 km/h på 3,9 sekunder och enligt Kinas myndighet för industri- och informationsteknik har den en topphastighet på 200 km/h. Allt detta från två elmotorer som har en systemeffekt på 480 kW, eller 643 hästkrafter och 850 Newtonmeter.  

Med plats för 5 blir den snäppet mindre än sjusitsiga Nio ES8 som finns tillgänglig på norska marknaden.

Om Nio ES7 kommer till Sverige är inte helt säkert i nuläget. Nio har däremot sagt att de har ambitioner att komma in på den svenska marknaden i år – men då med andra modeller. I Kina arbetas det för fullt ös, försäljningen är öppen och de första leveranserna ska komma redan 28 augusti i år.

Annons
Annons
Rulla till toppen