Porsches nya elsuv får 920-voltsteknik

Porsche har bekräftat planer på att lansera en ny elsuv som ska ta över rollen som flaggskepp. Nya elbilen kommer att dela mycket teknik med Mission R, däribland 920-voltsteknik.

Annons
Annons

Porschechefen Oliver Blume har bekräftat planerna att lansera en helelektrisk suv som ska bli det nya flaggskeppet. I ett uttalande berättar Blume att elsuven kommer bli ”en väldigt sportig tolkning av vad en suv kan vara”.

Det nya flaggskeppet ska försöka matcha Porsche Taycans framgång, som Automotive News rapporterar ska ha varit ett oförväntat resultat för tillverkaren. Sen första nyregistreringarna i februari 2020 har det registrerats fler Taycans än 911:or, enligt statistik från Mobility Sweden. Till och med den populära Porsche Cayenne har blivit nedknuffad av Taycan.

Kodnamnet för den nya elbilen blir K1 och den kommer att implementera teknik från Mission R. Det betyder bland annat oljekylda synkronpermanentmotorer. Även själva batteripaketet ska vara oljekylt.

Allt detta är nödvändigt då K1 ska, likt Mission R, använda sig av en spänning på 920 volt för att kunna minska laddtiden. Mission R klarar att ladda sitt 82 kWh batteri från 5 till 80 procent på 15 minuter.

Elsuven får något ingen annan Porsche fått förut, nämligen tre sätesrader, rapporterar källor till Automotive News.

Den nya elsuven kommer att byggas i Leipzig. Produktionen kommer att starta någon gång i mitten av detta årtionde. Det är en rätt så passande tajming då Porsche har meddelat att Macans lansering blir framskjuten till 2024, det på grund av förseningar gällande mjukvaran som Volkswagen håller på att utveckla. 

Porsches nya elsuv får 920-voltsteknik
Porsches Mission R gör 0–100 km/h på under 2,5 sekunder.
Annons
Annons
Rulla till toppen