BMW tror på vätgas – i elbilar

BMW:s vd Oliver Zipse öppnar nu för att bygga vätgashybrider med bränsleceller på tillverkarens kommande elbilsplattform Neue Klasse.

Annons
Annons

BMW överväger att tillverka varianter av Neue Klasse, deras kommande generation elbilar, med bränsleceller. Det avslöjade vd Oliver Zipse under presentationen av företagets senaste halvårsrapport.

– Enligt vår uppfattning är vätgas den saknade pusselbiten som kan vara kompletterande på platser där batteridrivna drivlinor inte kan få ett fotfäste, sa BMW-chefen under presentationen enligt Automotive News.

BMW:s nya elbilsgeneration på plattformen Neue Klasse ska lanseras till 2025 och inledningsvis ska man släppa en mellanstor sedan motsvarande dagens 3-serie samt en ”sportig suv”, enligt Oliver Zipse som samtidigt nämnde möjligheten att utrusta bilarna med en vätgasdrivlina.

Senare i år ska tillverkningen av bränslecellsbilen BMW iX5 Hydrogen inledas. Utvecklingen av den har delvis bekostats av den tyska staten, men produktionen väntas trots det begränsas. Däremot överväger BMW redan en ersättare till den.

Den vätgaslösning som BMW vill använda i sina Neue Klasse-elbilar påminner dock mer om den Renault nyligen visade upp med konceptbilen Renault Scénic Vision, det vill säga en vätgasladdhybrid. Även storkoncernen Stellantis har satsat på tekniken, där en bränslecell kombineras med ett medelstort batteripaket för att nyttja fördelarna med båda.

Om BMW får för sig att sätta något dylikt i produktion så lär vi kunna vänta oss det tidigast 2025, då produktionen av Neue Klasse-elbilarna ska snurra igång.

En smygtitt på BMW:s kommande elbilsgeneration ska ges i september nästa år på IAA Mobility-mässan. Denna smygtitt, som troligtvis är en konceptbil, ska erbjuda BMW-kunderna en ”spektakulär digital upplevelse”, lovar vd Oliver Zipse.

Annons
Annons
Rulla till toppen