Biltrimmarna Brabus är kända för sina galet uppskruvade Mercedes-bilar, i regel med turboladdade V8-bensinmotorer på runt 800 hästkrafter – och ibland även upplysta avgasrör. Men, med ett förbränningsmotorförbud på horisonten och en bilmarknad som blir allt mer elektrisk så måste man förnya sig.
Därför har det numera Mercedes-ägda företaget på sistone även börjat vässa elbilar – och inte bara Mercedes. Nyligen släppte man en uppsjö delar till Porsche Taycan Turbo S, och nu har det blivit dags för Mercedes eldrivna flaggskeppsmodell EQS.
Vässad aerodynamik
Istället för att öka motoreffekten som de brukar med förbränningsbilar har Brabus tagit till vindtunneln. Med hjälp av ett nytt bodykit i kolfiber, smidda 22-tums Monoblock M-fälgar samt en ”SportXtra”-styrmodul till bilens luftfjädring som låter bilen sänkas extra mycket har Brabus lyckats minska EQS redan låga luftmotstånd på 0,20 cD med 7,2 procent.
Det ska samtidigt öka räckvidden på bakhjulsdrivna Mercedes EQS 450+ med 7 procent i hastigheter mellan 100 och 140 km/h – perfekt för autobahn, med andra ord. Exakt hur många kilometer det handlar om lämnas dock osagt.
Samma gäller prislappen – På Brabus sajt ombeds intressenter att kontakta företaget för att få prisuppgifter på delarna. Men så börjar också en Mercedes-Benz EQS 450+ idag på knappt 1,3 miljoner kronor.
Och: ”Om du måste fråga så har du inte råd med det”, som bankmannen J. P. Morgan lär ha sagt om yachtägande på 1800-talet.