Premiär: Nios elbilar kommer till Sverige

Det kinesiska elbilsmärket Nio har lanserat tre modeller som kommer till Sverige. Men det finns en hake – man kommer inte kunna köpa dem...

Annons
Annons

Nio hade i fredags ett europeiskt lanseringsevent kallat ”A New Horizon” (en ny horisont) i Berlin för tre nya modeller. Premiumsedanen ET7 kommer först och ska redan nu gå att beställa. EL7 och ET5 kan just nu bara förbokas. Enligt ett pressmeddelande i samband med premiären förväntas leveranserna börja i mitten av november.

Däremot kan man på Nios hemsida se att ET7 först kan levereras 29 november, och då bara med vissa specifikationer. Resterande varianter av ET7 har leveransdatum i december.

Näst på tur är den mellanstora suven EL7 och sist ut kommer den billigaste av de tre modellerna, den mellanstora sedanen ET5.

Premiär: Nios elbilar kommer till Sverige
Nio ET7 kan redan nu beställas och leveranserna drar igång i november.

Priset

Priserna för dessa modeller presenterades även under eventet. Men Nio har valt att ”omdefiniera bilägandet” i form av att man enbart kan prenumerera på modellerna. Det går alltså inte att köpa dem. Vill man prenumerera på ET7 börjar priset på 13 979 kronor i månaden i 36 månader.

Nio kallar detta för ”Nio Subscription” och i detta ingår 1 500 fria mil, helförsäkring, service, vinterdäck och ersättningsbil. Utöver det får man också tillgång till Nios batteribytesstationer, Nio House samt deras lojalitetsprogram där man tjänar poäng och får tillgång till andra förmåner.

Man kan välja mellan två olika typer av prenumeration, ett flexibelt kontrakt eller ett fast avtal. Det flexibla kontraktet erbjuder just flexibilitet. Bindningstiden är som lägst en månad och månadsavgiften minskar i takt med att bilen åldras. Det fasta avtalet har en bindningstid från 12 till 60 månader och ska i snitt vara 10 procent billigare än det flexibla kontraktet under en jämförbar period.

Det ska vara bekymmersfritt, tryggt och prisvärt att ha bil under hela livscykeln. Dessutom erbjuder vi en hög grad av flexibilitet, man kan välja att ha bil från en upp till 96 månader och samtidigt snabbt ändra sitt val beroende på vilket behov man har för stunden, säger Mattias Lundgren, General manager på Nio Sverige.

Tekniken

Samtliga modeller som presenterades i Berlin bygger på tillverkarens andra generationens elbilsplattform NT2. Nio har ett egenutvecklat och egentillverkat elektriskt drivsystem av kiselkarbid och hårdvara för användarvänlighet och säkerhet.

Hårdvaran består av 33 sensorer bland annat lidar, kameror, vågradar, ultraljudssensorer och positioneringsenheter. Nio siktar på att i framtiden kunna erbjuda autonom körning från start till mål.

Batteribytesstationer

Nios batteribytesstationer erbjuder kunder möjligheten att byta ut hela batteriet i elbilen mot ett fulladdat batteri på cirka fem minuter. Just nu bygger de Sveriges första station i Varberg och deras mål är att det ska finnas 20 stationer i drift i Europa i slutet av 2022. 2023 ska det byggas ytterligare 100 stationer.

Det går även att ladda Nios elbilar med sladd. 380 000 laddpunkter finns tillgängliga i hela Europa genom Nios mobilapp. Med snabbladdning kan man nå upp till 140 kW och AC-laddningen ligger på 11 kW.

Premiär: Nios elbilar kommer till Sverige
Det ska kännas som ”ett andra vardagsrum” när man sätter sig i en ET7.

Nio ET7

Likt de andra två modellerna kommer Nios premiumsedan med två val av batteristorlek. 75 kWh och 100 kWh. Med det mindre batteriet blir då räckvidden 445 km och det större batteriet ger 580 km, enligt Nios hemsida. Dragkoefficienten uppges vara 0,208.

Systemeffekten blir 480 kW tack vare en frontmonterad 180 kW-permanentmagnetmotor och en 300 kW-induktionsmotor bak. Fyrhjulsdriften och de två motorerna ger elbilen ett vridmoment på 850 Nm. 0–100 km/h ska ta så lite som 3,9 sekunder.

För de ljudintresserade kommer det ett ljudsystem som Nio beskriver som ”en uppslukande ljudupplevelse över förväntan”. Systemet har en uteffekt på 1000 W och består av 23 högtalare.

ET7 beskrivs av Nio som rymlig, mysig, elegant och personlig. Men också som ”ett andra vardagsrum.

Premiär: Nios elbilar kommer till Sverige
Nios suv hette tidigare ES7. Efter att Audi stämt tillverkaren byttes det till EL7 på den europeiska marknaden.

Nio EL7

Nios suv EL7 som har ett planerat leveransdatum i februari 2023 klarar 394 km med batteriet på 75 kWh. Väljer man det stora batteriet ska räckvidden däremot vara 513 km. Samma motorpaket som ET7 är utrustad med återfinns även i EL7. Likaså ska den också ha känslan av att vara ”ett andra vardagsrum”.

Bagageutrymmet är på 658 liter, med nedfällda säten kan man få plats med 1 500 liter. Den är även utrustad med en elektrisk dragkrok som kan dra 2 000 kg. Suven har också ett campingläge då luften cirkuleras och temperaturen bibehålls för att skapa en bekväm miljö för vila. Har man med sig elektriska prylar erbjuder suven även V2L på upp till 3,3 kW.

Priset för en EL7 börjar på 14 699 kronor per månad i 36 månader.

Premiär: Nios elbilar kommer till Sverige
Nio ET5 är den billigaste av de tre modellerna.

Nio ET5

Den sista modellen på tur är tillverkarens sedan ET5. Det är även den billigaste av de tre med ett startpris på 10 899 kronor i månaden med en bindningstid på 36 månader.

Den är försedd med en 150 kW-induktionsmotor fram och en 210 kW-permanentmagnetmotor bak som ger en systemeffekt på 360 kW. Tillsammans möjliggör de en acceleration från 0–100 km/h på 4,0 sekunder. 50–50-viktdistribution och åtta körlägen ska enligt Nio erbjuda en dynamisk och rolig körupplevelse.

I samband med Nios horisont-tema har köpare av ET5 nio (9) olika val av himmelinspirerade exteriörfärger samt sex jordinspirerade interiörteman.

Första leveransdatumet beräknas bli i april 2023.

Premiär: Nios elbilar kommer till Sverige
ET5:s interiör ska enligt tillverkaren ha jordinspirerade teman.
Annons
Annons
Rulla till toppen