Lexus UX 300e får 40 procent längre räckvidd och tystare kupé

Lexus första elbil UX 300e fick hård kritik för kort räckvidd. Nu fixar Lexus problemet.

Annons
Annons

Lexus UX 300e kom ut i början av 2020 och fick beröm för sin fina rullkomfort i vår annars ljumna provkörning, men räckvidden var bara 315 km enligt WLTP. Lexus ursäktade sig med att bilen var tänkt som en stadsbil. 

Nu har Lexus tagit till sig av kritiken och installerar ett större batteri på 72,8 kWh, vilket ger en räckvidd på 450 km.

Lexus har även passat på att göra andra förbättringar. De har ökat karossens styvhet och stötdämparna har anpassats till det tyngre batteriet. Isoleringen har förbättrats för att ge en tystare kupé.

En ny kamera och radar fram ska bättre känna igen fotgängare eller cyklister i mörker och filhållningsassistenten tar nu hjälp av artificiell intelligens. 

Lexus UX 300e får 40 procent längre räckvidd och tystare kupé
Infotainment-skärmen har vuxit till 12 tum.

Infotainmetsystemet har uppdaterats med bland annat röststyrning. Mittskärmen har vuxit och är nu på 12,3 tum som störst. Skärmens pekfunktion ersätter den tidigare touchpaden i mittkonsolen. Två USB-portar har adderats i framsätet.

Med uppdateringen kommer också nya klädsel- och dekorfärger, en större platta för trådlös mobilladdning och LED-belysning i kupén.

Den nya versionen av Lexus UX 300e börjar säljas under det första kvartalet 2023 och de första leveranserna sker senare under våren.

Lexus UX 300e får 40 procent längre räckvidd och tystare kupé
Vindbrus och vägbuller har minskats.
Annons
Annons
Rulla till toppen