Stellantis vd: ”Kinesiska tillverkare välkomnas till Europa med en röd matta”

Stellantis vd menar att villkoren för de europeiska tillverkarna inte liknar sig till de villkor de kinesiska tillverkarna måste förhålla sig till. Transport & Environment riktar däremot kritik mot de europeiska tillverkarna.

Annons
Annons

Den kinesiska elbilsförsäljningen har exploderat i Europa. Fem procent av alla sålda elbilar i Europa i år har kommit från kinesiska tillverkare. Den siffran förväntas nästan fyrfaldigas till 2025, uppger den gröna tankesmedjan Transport & Environment.

– Europeiska biltillverkare har dragit i bromsen på sitt elbilsutbud vid en tid då kinesiska och amerikanska biltillverkare snabbt lanserar nya modeller på marknaden. Om Europa vill behålla sin konkurrenskraft i bilindustrin måste EU införa en egen stark industripolitik för att ligga i linje med kinesernas och amerikanernas starka stöd för elbilar. Kontinentens klimat och jobb står på spel, säger Julia Poliscanova, fordonschef på T&E.

”Kinesiska tillverkare välkomnas till Europa med en röd matta”, säger Stellantischefen Carlos Tavares. Han ser en möjlig lösning i att EU borde införa tuffare avgifter för de kinesiska biltillverkarna som exporterar sina bilar till Europa.

– Vi borde be EU att ta till samma villkor i Europa för de kinesiska tillverkarna som de villkor vi, de västerländska tillverkarna, konkurrerar med i Kina, sa Carlos Tavares på bilmässan i Paris.

Tavares påpekar att kinesiska biltillverkare bara betalar 10 procent när de exporterar till EU. Men europeiska biltillverkare måste betala mellan 15 och 25 procent när de exporterar sina bilar till Kina.

Ett haltande utbud är däremot inte det enda problemet, säger T&E. Långa väntetider hos de europeiska tillverkarna öppnar dörren för andra aktörer. Men än värre är att mer fokus nu läggs på premiummodeller vilket lämnar hela volymmarknaden öppen, och med den öppen riskerar många jobbtillfällen försvinna till utlandet. 

 

Annons
Annons
Rulla till toppen