Rykte: Porsche Taycan med tre motorer ska klå Tesla Model S Plaid

Att Porsche Taycan Turbo S för tillfället är den snabbaste elbilen runt Nürburgrings berömda nordslinga är inte nog för tillverkaren. Nu kan man ha en ännu snabbare version på gång med tre elmotorer, över 1 000 hk och en rejäl vinge.

Annons
Annons

Fartkriget mellan Porsche och Tesla på den 20,83 km långa nordslingan tycktes kanske över för stunden när tyskarnas effektsvagare värsting Taycan Turbo S nyligen återerövrade tronen från Tesla Model S Plaid med hjälp av bättre däck. Produktions-elbilsrekordet är sedan dess 7 minuter och 33 sekunder.

Tesla har i alla fall inte gjort något väsen för sig, och kanske nöjer man sig med att den 1 020 hästar starka Plaid är snabbare än 761-hästaren (med ”overboost”) Porsche Taycan Turbo S i många andra sammanhang – exempelvis dragracing.

Prototyp med vinge testas på Ringen

Rykte: Porsche Taycan med tre motorer ska klå Tesla Model S Plaid
Dagens Porsche Taycan Turbo S har en aktiv bakspoiler. Prototypen som setts till har i stället en fullgod bakvinge.

Porsche vilar inte på sina lagrar däremot. Nu har en mystisk Taycan-prototyp med bakvinge siktats på Ringen, rapporterar Auto Express som erfar att det rör sig om en ny modellvariant för årsmodell 2023.

Denna tror de kan få över 1 000 hästkrafter för att klå Tesla Model S Plaid, något som inte är uppnåeligt med Porsches nuvarande dubbelmotoriga drivlina. Därför lär man göra som Tesla gjort i Plaid och montera tre elmotorer i Taycan – en i fram och två i bak.

Det skulle även låta Porsche styra effekten som går till bakhjulen mer exakt med så kallad aktiv momentstyrning – en allt vanligare teknik som kan öka farten i kurvorna och kapa varvtiderna ytterligare.

Två till maskerade Taycan-prototyper, en vanlig och en Sport Turismo, har också fotats nära ringen av Auto Express spionfotografer. Dessa har större framlampor, en ny radarsensor i framrutan och så förstås en ny design på stötfångarna under maskeringen.

Annons
Annons
Rulla till toppen