Porsche Macan EV är den första bilen på den nya plattformen PPE (Premium Platform Electric) som Audi och Porsche utvecklar tillsammans.
I likhet med Taycan får Macan EV (eller vad den ska heta) 800-voltsteknik. Det ska bli möjligt att ladda med upp till 270 kW. Att ladda från 5 till 80 procent ska gå på under 25 minuter. Batterikapaciteten blir omkring 100 kWh. Porsche utlovar effektivare batterikylning än i Taycan.
Drivlinan kommer att kunna leverera upp till 603 hästkrafter (450 kW) och ett vridmoment över 1 000 Newtonmeter från dubbla elmotorer. Kraftfördelningen är 48 procent fram och 52 bak. Med torque vectoring kan kraften fördelas olika mellan höger- och vänsterhjulen för effektivare kurvtagning.
Toppmodellerna kommer att erbjuda fyrhjulsstyrning som kan få bilen att kännas kortare när man manövrerar i stan och längre i hastigheter över 80 km/h. Vändradien kortas med 1 meter tack vara vridningen av bakhjulen.
El-Macan var tänkt att lanseras 2023, men kommer först 2024 på grund av mjukvaruproblem.