Test: Elbilars batterihälsa – snabbladda inte i onödan!

Hur påverkas elbilars batterier av körda mil, tid och snabbladdning? Vi har hjälpt 11 läsare att testa batterierna i sina bilar och resultaten är mycket bra. Men det finns en orosfaktor i flitigt snabbladdande.

Annons
Annons

I höstas erbjöd vi våra prenumeranter att gratis testa batterihälsan på sina elbilar, via ett samarbete med Carla – som testar alla batterier i de bilar de säljer tillsammans med företaget Aviloo. Det skickades ut testutrustning och ägarna fick köra sina bilar, ladda och ladda ur. Sedan analyserades batterierna.

Resultaten är mycket bra och den bil som tappat mest kapacitet hade 89 procent kvar av den ursprungliga batterikapaciteten, efter sju år och 11 000 mil. Man brukar säga att batteridegraderingen normalt hamnar runt tio procent efter cirka fem år, men att den sedan mer eller mindre stannar upp.

Riktigt intressant är att de två BMW i3 som vi testat. De är sju respektive fem år gamla och har kvar 100 procent av den ursprungliga kapaciteten. Kanske kan det delvis bero på att de förmodligen inte snabbladdas speciellt frekvent, BMW i3 är en stadsbil som man inte gärna ger sig ut på långfärd i.

Märke Modell Batteri Årsmodell Mätarställning
BMW i3 94Ah 100% 2018 53,995 km
BMW i3 94Ah 100% 2016 81,299 km
Hyundai Ioniq 28 kWh 96% 2017 70,713 km
Kia e-Niro 64 kWh 100% 2020 39,495 km
Renault Zoe 135 52 kWh 94% 2020 29,990 km
Skoda Enyaq iV 80 98% 2021 28,201 km
VW e-Golf 24,2 kWh 89% 2015 111,272 km
VW e-Up 18,7 kWh 94% 2018 24,182 km
VW e-Golf 35,8 kWh 95% 2018 57,401 km
VW e-Golf 35,8 kWh 96% 2018 81,464 km
VW ID.4 Pro Perf.
77 kWh
99% 2021 33,021 km

Ägarna: Elbilarna med mest batteriproblem

När vi tittar i vår begagnatdatabas Bilguiden där över 67 000 bilägare har satt betyg på sin bil, ser vi inte heller att elbilsbatterier generellt är ett stort problem. Men det finns faktiskt några modeller där ägarna rapporterat in ”problem med batteriets effekt”: Ford Mustang Mach-EVolvo XC40 Recharge samt MG Marvel R och syskonbilarna Audi Q4 e-tron och VW ID. 4 har faktiskt mellan 5 och 3 procents felfrekvens.

Har du en elbil får du mycket gärna fylla i ett test på din bil, så att vi kan följa utvecklingen och se hur det står till med olika märken och modeller. Som tack för att du fyller i ditt betyg får du en månads gratis premiumläsning här på vår hemsida. Fyll i här!

I andra änden av skalan, med minst fel, hittar vi exempelvis Tesla Model 3 och Renault Zoe med 0,3 procents felfrekvens. Imponerande är också att endast 1,9 procent av förarna till första generationen Nissan Leaf, där vi hört talas om ”trötta batterier”, rapporterat problem.

Så påverkar snabbladdning batterihälsan

Test: Elbilars batterihälsa – snabbladda inte i onödan!

Men Aviloo har också tittat närmare på hur batterierna i bilar som snabbladdas ofta åldras och här ser man ett klart samband med frekvent snabbladdning och hög degradering.

Bilar som har snabbladdats runt 90 procent av alla laddningar har i snitt cirka 75 procent kapacitet kvar i sina batterier, Bilar som aldrig snabbladdas har däremot i snitt över 90 procent kvar. En elbils körhistorik är alltså högintressant och ska du köpa en äldre elbil är det absolut värt att kontrollera batteristatus.

Annons
Annons
Rulla till toppen