I höstas erbjöd vi våra prenumeranter att gratis testa batterihälsan på sina elbilar, via ett samarbete med Carla – som testar alla batterier i de bilar de säljer tillsammans med företaget Aviloo. Det skickades ut testutrustning och ägarna fick köra sina bilar, ladda och ladda ur. Sedan analyserades batterierna.
Resultaten är mycket bra och den bil som tappat mest kapacitet hade 89 procent kvar av den ursprungliga batterikapaciteten, efter sju år och 11 000 mil. Man brukar säga att batteridegraderingen normalt hamnar runt tio procent efter cirka fem år, men att den sedan mer eller mindre stannar upp.
Riktigt intressant är att de två BMW i3 som vi testat. De är sju respektive fem år gamla och har kvar 100 procent av den ursprungliga kapaciteten. Kanske kan det delvis bero på att de förmodligen inte snabbladdas speciellt frekvent, BMW i3 är en stadsbil som man inte gärna ger sig ut på långfärd i.
Märke | Modell | Batteri | Årsmodell | Mätarställning |
BMW | i3 94Ah | 100% | 2018 | 53,995 km |
BMW | i3 94Ah | 100% | 2016 | 81,299 km |
Hyundai | Ioniq 28 kWh | 96% | 2017 | 70,713 km |
Kia | e-Niro 64 kWh | 100% | 2020 | 39,495 km |
Renault | Zoe 135 52 kWh | 94% | 2020 | 29,990 km |
Skoda | Enyaq iV 80 | 98% | 2021 | 28,201 km |
VW | e-Golf 24,2 kWh | 89% | 2015 | 111,272 km |
VW | e-Up 18,7 kWh | 94% | 2018 | 24,182 km |
VW | e-Golf 35,8 kWh | 95% | 2018 | 57,401 km |
VW | e-Golf 35,8 kWh | 96% | 2018 | 81,464 km |
VW | ID.4 Pro Perf. 77 kWh |
99% | 2021 | 33,021 km |
Ägarna: Elbilarna med mest batteriproblem
När vi tittar i vår begagnatdatabas Bilguiden där över 67 000 bilägare har satt betyg på sin bil, ser vi inte heller att elbilsbatterier generellt är ett stort problem. Men det finns faktiskt några modeller där ägarna rapporterat in ”problem med batteriets effekt”: Ford Mustang Mach-E, Volvo XC40 Recharge samt MG Marvel R och syskonbilarna Audi Q4 e-tron och VW ID. 4 har faktiskt mellan 5 och 3 procents felfrekvens.
Har du en elbil får du mycket gärna fylla i ett test på din bil, så att vi kan följa utvecklingen och se hur det står till med olika märken och modeller. Som tack för att du fyller i ditt betyg får du en månads gratis premiumläsning här på vår hemsida. Fyll i här!
I andra änden av skalan, med minst fel, hittar vi exempelvis Tesla Model 3 och Renault Zoe med 0,3 procents felfrekvens. Imponerande är också att endast 1,9 procent av förarna till första generationen Nissan Leaf, där vi hört talas om ”trötta batterier”, rapporterat problem.
Så påverkar snabbladdning batterihälsan
Men Aviloo har också tittat närmare på hur batterierna i bilar som snabbladdas ofta åldras och här ser man ett klart samband med frekvent snabbladdning och hög degradering.
Bilar som har snabbladdats runt 90 procent av alla laddningar har i snitt cirka 75 procent kapacitet kvar i sina batterier, Bilar som aldrig snabbladdas har däremot i snitt över 90 procent kvar. En elbils körhistorik är alltså högintressant och ska du köpa en äldre elbil är det absolut värt att kontrollera batteristatus.