Med en schysst el-pickis och -suv i form av R1T och R1S har Rivian slått världen med häpnad – ungefär. Omdömena för uppstickaren har hittills varit goda, men vägen har varit krokig och den tidigare utlovade Europa-lanseringen har uteblivit.
2022 var ett tufft år för tillverkaren, som fick återkalla i princip samtlgia levererade R1T i oktober. I december skrotades deras samarbete med Mercedes-Benz Vans, endast tre månader efter att det annonserades. Fortsätta problem med leveranskedjorna gjorde också att Rivian precis missade sitt tillverkningsmål på 25 000 bilar för 2022.
Men samarbetet med e-handelsjätten Amazon rullar på. Rivian utvecklade den helt eldrivna skåpbilen Rivian EDV, Electric Delivery Vehicle, för företaget som började användas för paketleveranser i nio amerikanska städer i juli 2022. Amazon är hittills det enda företaget som köpt in fordonet.
Testas i Sverige
Nu har åtminstone två omärkta Rivian EDV-500 siktats på svensk mark. Två fordon fotograferades i förra veckan av en av Recharges läsare medan de snabbladdade på Tesla Supercharger-stationen vid köpcentrumet Ingelsta Shopping i Norrköping.
Rivian EDV-500 är den kortaste utav tre modellvarianter, som är döpta efter sin ungefärliga lastvolym i engelska kubikfot. Förutom EDV-500 (500 cu ft, 14 m3) tillverkas också EDV-700 (660 cu ft, 19 m3) och EDV-900 (840 cu ft, 24 m3).
”Vi genomför just nu tester med EDV-500:or”, bekräftar en av Rivians talespersoner i ett mejlsvar till Recharge. Företaget avböjer att kommentera saken ytterligare.
Loggan i nosen är också övertäckt med tejp men av deras märkning på sidorna framgår det ändå att det är två av Rivian ägda testbilar som läsaren fotograferat.
Den stora QR-koden leder till en sida på Rivians sajt där ett sekretessmeddelande om fordonsfilmning i allmänheten kan läsas på antingen tyska, franska, danska, nederländska eller svenska – något som antyder att bilarna förutom Sverige även testas i just Tyskland, Frankrike, Danmark och Nederländerna.