Vi reder ut: Så fungerar laddningen i elbilen

Intresset för elbilar blir allt större. Med en ny framdrivningsteknik kommer också ett nytt vokabulär som är bra att kunna, inte minst när det kommer till laddning. Här reder vi därför ut några vanliga begrepp och vad de betyder.

För att förstå hur laddningen i en elbil fungerar är det först bra att förstå två grundläggande begrepp: växelström och likström, eller AC och DC. Dessa representerar två tekniker man kan använda för att ladda elbilen. Alla batterier, inklusive de som sitter i elbilar, lagrar och levererar likström. Enkelt förklarat innebär det att strömmen går i samma riktning hela tiden – när batteriet används färdas elektroner från minuspolen till pluspolen och skapar därmed en elektrisk ström som kan användas för att exempelvis driva en motor. I våra elnät, däremot, går det växelström.

Det innebär att strömmen inte flödar åt ett håll, utan byter riktning med en viss frekvens. I svenska elnät är standarden 50 Hz vilket innebär att strömmen byter riktning 50 gånger i sekunden. För att kunna använda ström från elnätet för att ladda en elbil måste den först omvandlas till likström. Det sker med hjälp av en så kallad likriktare. I stort sett alla elbilar i dag har därför en ombordladdare som tar elektriciteten som kommer från vägguttaget och omvandlar den till likström som batteriet kan ta emot.

Läs mer om Mercedes-Benz eldrivna transportbilar

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Några vanliga förkortningar:

DC: Står för Direct Current och betyder likström.
AC: Står för Alternating Current och betyder växelström.
kW: Står för kilowatt och är en enhet som mäter effekt.
kWh: Står för kilowattimme och är en enhet som mäter batterikapacitet.
Typ 2: Den europeiska standarden för laddkontakter för växelströmsladdning.
CCS: Står för Combined Charging System. Europeisk standard för laddkontakter för likströmsladdning.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Mercedes-Benz eldrivna skåpbilar eVito och eSprinter har båda ombordladdare med en kapacitet på 7,4 kW. Det här är den siffra man hänvisar till när man pratar om AC-laddeffekt. För att räkna ut hur lång tid det tar att ladda upp batteriet i bilen tar man batteriets kapacitet i kWh och delar det med laddeffekten. I fallet med Mercedes eVito, vars batteri har en nettokapacitet på 35 kWh innebär det att den kan laddas från 0–100 procent på ungefär sex timmar.

Något som är viktigt att komma ihåg är att laddeffekten alltid kan begränsas av strömkällan. I ett vanligt 230-voltsuttag är strömmen oftast begränsad till 10 eller 16 ampere, vilket ger 2,3 eller 3,7 kW. Kopplar man in bilen till ett sådant uttag spelar det alltså ingen roll vilken kapacitet bilens ombordladdare har, effekten kommer ändå att begränsas av hur mycket ström uttaget kan leverera. Vanliga hushållsuttag är inte heller gjorda för att vara under tung ihållande belastning. Därför brukar man generellt avråda från att ladda elbilar på det sättet.

Läs mer om Mercedes-Benz smarta laddbox

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Du som kör elbil bör i stället installera en laddbox hemma eller på arbetsplatsen, eller både och. Det är både säkrare och snabbare. Just nu erbjuder Mercedes-Benz en smart laddbox från tillverkaren Innogy installerad och klar för 9.745 kronor inklusive moms. Detta tack vare Skatteverkets 50-procentliga subvention på grön teknik. I priset ingår installation med 11 kW effekt och skulle du i framtiden vilja uppgradera till 22 kW så klarar laddboxen det också.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi reder ut: Så fungerar laddningen i elbilen

Laddboxen har inbyggda säkerhetsfunktioner som ser till att det inte blir några överbelastningar på elsystemet i huset. Den har dessutom en mängd smarta funktioner. Man kan exempelvis styra och följa laddningen med en app i telefonen, se hur mycket man har laddat, och hur mycket CO2-utsläpp man har sparat. En laddbox är en viktig investering – det är den man använder mest som elbilist. 

DC-laddning, alltså likströmsladdning, är det man använder sig av när bilen laddas vid en publik snabbladdare. Den stora skillnaden här är att dessa laddstationer har egna likriktare, vilket gör att de kan leverera likström direkt till bilens batteri. När en bil snabbladdas kopplas alltså bilens ombordladdare förbi, och laddstationen kan mata batteriet med väldigt hög effekt.

Hur mycket effekt de här laddpunkterna kan leverera varierar en del, men de kraftigaste ger upp till 350 kW. Vid en sådan laddstation är det bilen som sätter gränsen för hur mycket effekt den kan ta emot. Även om bilens ombordladdare inte används finns det andra begränsningar för hur mycket effekt den tål. För snabbladdning är det exempelvis viktigt att bilen har ett ordentligt kylsystem för batteriet.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi reder ut: Så fungerar laddningen i elbilen

Mercedes nya eSprinter har stöd för snabbladdning med upp till 80 kW, tack vare dess vätskekylda batterisystem. Det innebär att batteriet kan laddas från 10–80 procent på omkring en halvtimme. Det är väldigt användbart för de som vill kunna använda bilen för längre sträckor. Men trots att snabbladdning kan vara användbart i vissa situationer är det först och främst ett komplement till laddboxen hemma eller på arbetsplatsen – inte minst med tanke på priset. Det är mycket billigare att använda en egen laddbox.

Låga driftskostnader är faktiskt en av de stora fördelarna med att byta till en eldriven skåpbil från Mercedes-Benz. Det kan du läsa mer om härPå Mercedes-Benz hemsida kan du läsa mer om Mercedes eVito och eSprinter och boka en provkörning hos din närmaste återförsäljare.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Tekniska data:

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Modell eVito Skåp eVito Tourer eSprinter
(3 batterier)
eSprinter
(4 batterier)
Drivlina Framhjulsdrift Framhjulsdrift Framhjulsdrift Framhjulsdrift
Max antal sittplatser 3 9 3 3
Lastvolym 6/6,6 m³ 0,99/1,39 m³ 11 m³ 11 m³
Räckvidd, stad 145–180 km 365–552 km 114–140 km 158–181 km
Räckvidd, blandad 123–143 km 302–378 km 90–123 km 126–162 km
Förbrukning, blandad 28,3–32,7 kWh/100km 26,5–32,0 kWh/100km 32,9–43,3 kWh/100km 33,7–42,8 kWh/100km
Batterikapacitet (användbar) 41 (35) kWh 100 (90) kWh 41 (35) kWh 55 (47) kWh
CO2-utsläpp 0 g/km 0 g/km 0 g/km 0 g/km
Laddtid AC (10–100%) 6h 10h 6h 8h
Laddtid DC (10–80%) 45 min 20 min 25 min
Frånpris exkl. moms 476.900 kr 617.300 kr 594.600 kr 670.600 kr
Månadskostnad inkl. service, exkl. moms* Från 4.435 kr Från 5.729 kr Från 5.519 kr Från 6.219 kr
*Finansiell leasing via Mercedes-Benz Finans, 36 mån, 6 000 mil, restvärde 45% 1:a förhöjd avg. 30%, rörlig ränta (feb 2021), inkl. Integrerat Servicepaket och leasingavgift. Exkl. moms. Reservation för sedvanlig kreditprövning.
Boka en provkörning online

 

Läs också:

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Rulla till toppen