PROV: Xpeng G9 – mer lyx, komfort och supersnabb laddning

Xpeng utökar paletten med en ny toppmodell, den teknikstinna lyxsuven G9.

Annons
Annons

Kinesiska Xpeng är på ingång i Sverige, och under det första kvartalet 2023 blir suven G9 märkets fjärde modell.

G9 bygger på en nyutvecklad version av plattformen som bildar bas för sedanen P7. Axelavståndet är detsamma som P7, tre meter, men alla andra dimensioner är större. G9 är elegant, men samtidigt återhållsam. Bland de få innovationerna finns de två 5G-antennerna som är integrerade i takskenornas bakre delar, i övrigt är formspråket väldigt likt Xpengs övriga modeller.

Med G9 vill Xpeng närma sig Nios territorium, det märks tydligt. Materialen håller märkbart bättre kvalitet än i P7, inklusive de mjukare plastpanelerna. Utrustningsnivån är också mycket högre.

Detta är exempelvis den första Xpeng som har en massagefunktion i framstolarna, och i vår fullutrustade testbil fanns det även i baksätet. Det finns också en extra skärm för framsätespassageraren, med så kallat ”sekretessglas” för att inte distrahera föraren under körning.

PROV: Xpeng G9 – mer lyx, komfort och supersnabb laddning
Hög nivå både när det gäller kvalitetskänsla och utrustning. Körupplevelsen är avslappnad.

Framsätena har integrerade högtalare, basen från dessa kräver tillvänjning och kan upplevas som irriterande – speciellt när man lyssnar på radioprat. Desto mer avkopplande är då det utdragbara fotstödet för det främre passagerarsätet, tillsammans med möjligheten att luta ryggstödet bakåt så att det nästan blir helt horisontellt.

Baksätet har elektriskt justerbara rygg- och lårstöd, och kan även fällas ner elektriskt via en knapp i bagageutrymmet. Att fälla upp dem kräver dock handkraft. Eftersom G9 inte är sjusitsig finns det gott om plats för både baksätespassagerare och bagage, och glastaket släpper in mycket ljus i kupén, även om det inte är öppningsbart.

Vår testbil hade luftfjädring, vilket gjorde den väldigt bekväm. Komfort är verkligen ledordet för hela körupplevelsen. G9 är den mest potenta Xpengen hittills, men styrningen erbjuder inte mycket känsla och är dessutom lättvevad. Motorbromsregenereringen är dock ganska stark, även om den inte går ända ner till 0 km/h.

PROV: Xpeng G9 – mer lyx, komfort och supersnabb laddning
Elegant formgivning, men hur är det med märkes- identiteten – ser du att detta är en Xpeng?

Enklare versioner av G9 är enbart bakhjulsdrivna, men 650-versionen har även en motor på 238 hk på framaxeln. Det ger bilen avsevärda prestanda, även om den upplevs som klart lugnare än andra kraftfulla elsuvar.

Xpeng har over-the-air-uppdateringar av mjukvaran – och de lär behövas i G9. Det är exempelvis svårt att se navigeringsanvisningarna på den centrala pekskärmen eftersom de skyms av ratten, och de går inte att få upp i instrumenteringen. Och det automatiska helljuset funkar inte heller toppen, det aktiveras ofta när det inte borde göra det.

Ett av de största försäljningsargumenten för G9 är lidartekniken och i förlängningen självkörningförmågan. Tekniken ska möjliggöra en hög grad av självkörning på de flesta stadsgator och motorvägar i Kina, men det är ännu inte aktiverat – och hur kommer det att fungera för bilar som säljs i Europa? G9 är dessutom den första kinesiska elbilen som får 800V-arkitektur, vilket innebär väldigt snabb laddning om man hittar en tillräckligt kraftig laddstolpe.

Vår första provkörning visar att Xpeng G9 har stor potential. Den har många egenskaper som en stor elsuv ska ha – men samtidigt blir konkurrensen allt hårdare.

TEKNISK INFO: Xpeng G9 650 Max

Motor: 2 x el, effekt 238 hk fram, 312 hk bak, vridmoment 287 Nm fram, 430 Nm bak. Systemeffekt 550 hk/717 Nm. Fyrhjulsdrift. Batteri 98 kWh.

Kaross: L/b/h i.u. Axelavstånd 3 000 mm. Tjänstevikt 2 430 kg. Bagage i.u.

Prestanda: 0–100 km/h 3,9 sek, toppfart 200 km/h. Räckvidd 65 mil.

Pris: Ej fastställt. Aktuell våren 2023.

PROV: Xpeng G9 – mer lyx, komfort och supersnabb laddning
 

Annons
Annons
Rulla till toppen