Suv eller kombi som tjänstebil

Allt fler svenska bilköpare väljer en suv. Försäljningen ökar snabbt och med de nuvarande bränslepriserna ser det inte ut att bli någon ändring, åtminstone inte på kort sikt. Frågan är vad du ska välja?

Suv eller kombi som tjänstebil

Fördelen med suvar är framför allt den högre sittpositionen som många uppskattar. Insteget blir lättare vilket är smidigt för äldre bilförare och dragvikten är ofta högre än för kombibilar.

När det gäller säkerhet hade gamla tiders jänkesuvar ibland problem att hålla sig på alla fyra hjul. Idag är det ingen suv som välter och moderna suvar har samma säkerhetsutrustning som alla andra bilar. Om något hjälper suvens tyngd att ge bättre skydd vid en krock mot en lättare bil – så länge du sitter i suven.

Men det finns en del nackdelar också som kan vara värda att tänka på. De här faktauppgifterna är framtagna av auto motor & sports testlag.

Suvar är törstigare

Falskt. Luftmotstånd och tjänstevikt är två av de viktigaste faktorerna när det gäller att sänka förbrukningen och eftersom suvar oftast är både tyngre och större än motsvarande kombibil blir förbrukningen också högre. Det går inte att bryta mot naturlagarna. Dagens energieffektiva drivlinor – främst dieslarna – gör dock att skillnaden inte är så stor som tidigare.

Suvar har sämre komfort

Sant. Den högre fjädringsvägen lockar folk att tro att suvar är bekvämare än vanliga bilar. Det är inte sant. Myten kan ha sitt ursprung från tidiga USA-suvar vars rambyggen med höga däcksidor gav en skön rullkomfort. Men moderna suvar med självbärande karosser är stötigare än en vanlig bil. För att ge säkra och personbilsliknande köregenskaper utan krängning och för att bilen ska tåla dåliga vägar utan genomslag är suvar uppstyvade med hård fjädring.

Suvar är inte alltid så rymliga

Sant. Den minibussliknande formen ger en rymlig och luftig kupé men suvar har oftast sämre bagageutrymme än en kombi vid verkliga lastbehov. I biltillverkarnas egna broschyrer anges lastutrymmet upp till insynsskyddet i VDA-liter. Suvarnas höga kaross ger mer plats i höjdled men de kortare yttermåtten ger ett mindre lastgolv totalt sett. Ta bort insynsskyddet och kombibilen sväljer mer än motsvarande suv, trots att databladet säger något annat.

Suvar är inte lika körglada som andra bilar

Sant. Det finns körglada suvar men en högre tyngdpunkt är aldrig bra för köregenskaperna. En Porsche Cayenne är visserligen rolig att köra men den slår inte en 911 eller Panamera.

Suvar är inte alltid bra vinterbilar

Nja... Det här varierar förstås mellan olika bilmodeller, men i auto motor & sports senaste stora vintertest hamnar tre av Sveriges mest sålda suvar på de fyra sista platserna av totalt 15 bilar. Det är också svårare att sopa bort snön från taket på en suv.

Vad väljer du?

auto motor & sport har testat fyra suvar mot fyra "vanliga" bilar – och frågan är om du väljer den högbyggda crossovern eller inte. Vi testar Mazda 6 mot CX-5, Mercedes CLA mot GLA, BMW 3-serie Touring mot X1 och Volvo V70 mot XC60. Dessutom röstar testlaget fram sina favoriter.

Läs tidningen direkt på sajten eller teckna en prenumeration!

Relaterade artiklar