Tjänstebil med fyrhjulsdrift

En dieseldriven bil med automatlåda och fyrhjulsdrift verkar vara drömbilen för många tjänstebilister – åtminstone enligt den undersökning auto motor & sport lät göra bland läsarna i under 2014.

Hela 41 procent av läsarna värdesätter fyrhjulsdrift mycket högt i sin tjänstebil.

Just fyrhjulsdrift har blivit enormt populärt, främst på grund av att priserna gått ned och eftersom många väljer en suv. Där är fyrhjulsdriftsandelen betydligt högre än bland andra biltyper.

1990 var bara två procent av bilarna som såldes i Sverige fyrhjulsdrivna. 2014 var den siffran uppe i 31 procent. Det innebar att Sverige låg på en tredjeplats inom EU.

Förutom att suv-försäljningen ökar finns flera andra anledningar till att andelen fyrhjulsdrivna bilar ökar. Idag finns betydligt fler modeller med fyrhjulsdrift att välja på än för bara några år sedan. Ett exempel: BMW har idag fyrhjulsdrift till sju av tio modeller. För tio år sedan var den siffran bara tre av tio modeller.

En annan anledning är att fyrhjulsdrift inte längre är särskilt dyrt. Många biltillverkare har kampanjpriser och hos exempelvis Volkswagen kostar 4Motion-tillägget i skrivande stund 6.900 kronor för Passatköparna.

Dessutom går det ofta att kombinera fyrhjulsdrift även med "vanliga" motoralternativ, och inte bara med de starkaste motorerna i toppmodellerna.

Men det är inte säkert att fyrhjulsdrift alltid är ett bra val. Det finns få miljöklassade bilar med fyrhjulsdrift och förbrukningen ökar jämfört med om bilen är tvåhjulsdriven. Det gäller även för fyrhjulsdriftssystem som egentligen bara driver på två hjul fram tills det börjar spinna, och först då aktiverar fyrhjulsdriften. Anledningen är att systemet ökar tjänstevikten.

Fyrhjulsdrift innebär att bilen får bättre fäste vilket gör att hastigheten in i kurvorna kan bli högre. Men bromssträckan är inte kortare i en fyrhjulsdriven bil än i en tvåhjulsdriven. I själva verket kan bromssträckan vara längre eftersom bilen med fyrhjulsdrift är tyngre.