Välja rätt tillval till tjänstebilen

När du väl har bestämt dig för vilken tjänstebil du ska ha – bara det kan vara tillräckligt svårt! – är det dags att välja utrustning. Här gör alla på olika sätt: vissa vill ha en stark motor och kan klara sig med mindre utrustning, medan andra gör tvärt om.

Det finns flera aspekter att tänka på. Dels ska du förstås ha en tjänstebil som fungerar i din vardag och därmed kan automatlåda eller småfinesser som rattvärme vara mycket värdefulla. Dels vill företaget eller fleetbolaget ha en så låg TCO-kostnad (Total Cost of Ownership) som möjligt och där är andrahandsvärdet en viktig faktor.

De flesta bilmärken som säljer tjänstebilar har idag färdiga paket som är särskilt framtagna för tjänstebilister för att maximera andrahandsvärdet och för att passa just tjänstebilister.

Men det finns ändå några grundläggande regler som kan vara bra att tänka på.

Kombi istället för sedan

Sverige är kombilandet nummer ett även om suvarna flåsar dem i nacken. Även om du inte alltid behöver kombiutrymmet kan det alltså vara bättre för företaget om du väljer en kombi – TCO-kostnaden blir lägre.

Diesel dominerar fullständigt

De allra flesta tjänstebilister – hela 74 procent – har en dieselbil, visar en läsarundersökning som auto motor & sport gjorde under 2014. Men hela 22 procent av alla som svarade var intresserade av att byta till en laddhybrid. I nuläget är många experter överens om att dieselbilar oftast har bra andrahandsvärde men en stor händelse som Volkswagens dieselskandal kan snabbt ändra spelreglerna. Många företag är tveksamma till om laddhybrider kommer ha bra andrahandsvärde men TCO-kostnaden kan ändå bli låg eftersom miljöklassade laddhybrider får sänkt förmåndsvärde.

Tjänstebil med automatlåda och fyrhjulsdrift

Automatlåda är något som 64 procent av alla tjänstebilister prioriterar mycket högt, visar auto motor & sports undersökning. Det verkar alltså mer eller mindre vara ett krav för de flesta tjänstebilister som åker många tusen mil om året och som värdesätter komfort mer än något annat. Samma sak gäller för xenon- eller led-strålkastare som 40 procent värderar högt.

Andelen fyrhjulsdrivna bilar har ökat kraftigt i Sverige de senaste åren och var 2014 uppe i hela 31 procent av nybilsförsäljningen. 1990 var den siffran bara två procent. Att fyrhjulsdrift blivit så vanligt beror bland annat på att försäljningen av suvar ökar, att det finns ett större modellutbud och att priserna har gått ned.

Färg på tjänstebilen

Det här är förstås helt personligt men tittar vi på hur TCO-kostnaden påverkas har svarta, grå eller vita bilar bäst andrahandsvärde. Silverfärgade bilar har det svårt och det är klokt att hålla sig borta från extremt utstickande färger om nu inte föraren absolut vill ha det och om det inte passar in i företagets grafiska profil.

Teknik och navigation

En del tjänstebilister vill ha navigationssystem i bilen. Det var extremt dyrt för några år sedan och det finns fortfarande skräckexempel på riktigt dyra system. Men de så kallade "tjänstebilsversionerna" av en del bilmodeller har ett enklare navigationssystem med mindre skärm som inte kostar så många tusenlappar extra.

Nackdelen med ett enkelt navigationssystem är alltså att skärmen oftast är liten och lågupplöst, att systemet saknar smarta funktioner som trafikinformation i realtid och att det måste uppdateras med nya kartor emellanåt. Fördelen är att systemet är integrerat i bilen.

En separat navigator som monteras i vindrutan ökar stöldrisken om du glömmer kvar den i bilen och kräver uppdatering av kartorna, men kan ibland ha fler funktioner än den inbyggda navigatorn i bilen.

En tredje lösning är att använda mobilen men då är det förstås en fördel om du har en mobil med stor skärm. Appar som Google Maps och Waze är gratis att använda, kräver ingen kartuppdatering, har mycket väl utbyggd trafikinformation i realtid och är enkla att använda.

Anslutning via usb eller blåtand är ett krav för en tjänstebil. En bra ljudanläggning och adaptiv farthållare kan göra långresan mycket bekvämare och priserna för båda två har gått ned de senaste åren.

Porscheförarna lägger mest på tillval

När det gäller att kryssa i tillvalslistan är Porscheförarna flitigast. Den genomsnittliga köparen lägger hela 81.135 kronor på tillval, men då kan Porsches tillval också vara extremt dyra. Vad sägs om läderklädda ventilationsutblås i Panamera för 28.200 kronor?

Siffrorna kommer från brittiska HPI Spec Check och visar specifikt att Porsche Cayenne-köparen lägger hela 110.000 kronor på tillval. Det är lika mycket som en småbil.

Efter Porsche kommer BMW där köparna lägger i snitt 42.707 kronor på tillval. Därefter kommer Mercedes med 38.515 kronor, Mini med 32.634 kronor och Audi med 26.006 kronor.

Automatlåda och ljudanläggning hellre en autobroms

De här utrustningsdetaljerna tycker tjänstebilisterna som svarade på auto motor & sports enkät var viktigast.

1. Automatlåda (64%)
2. Fyrhjulsdrift (41%)
3. Xenon- eller led-strålkastare (40%)
4. Dragkrok (27%)
5. Bra ljudanläggning (24%)
6. Adaptiv farthållare (15%)
7. Läderklädsel (12%)
8. Navigator (10%)
11. Fälgar (10%)
12. Dubbdäck (8%)
13. Autobroms (6%)
14. Annan säkerhetsutrustning (5%)
15. Taklucka (2%)