Artiklar

Skribent: Stefan Helmreich


TEST: Körglädje – Nio roliga sportbilar
TEST: Körglädje – Nio roliga sportbilar
Premium Körglädje finns i alla möjliga storlekar och former, från superpotenta hyperbilar till små, lätta sportbilar med låg vikt. Men går det att hitta ett universalrecept? Vi har samlat ihop nio körglada bilar för att ta reda på det och skillnaderna skulle inte kunna vara större.
PROV: Ferrari Roma, McLaren GT & Porsche 911 Turbo S
PROV: Ferrari Roma, McLaren GT & Porsche 911 Turbo S
Premium En Gran Turismo lever på balansen mellan prestanda och komfort. GT-raketerna Ferrari Roma, McLaren GT och Porsche 911 Turbo S vrider dock upp konceptet några snäpp till – en fest för G-kraftkonnässörer!
PROV: Porsche Boxster 25 år – historien upprepar sig
PROV: Porsche Boxster 25 år – historien upprepar sig
Premium Porsche Boxster fyller 25 och det firas med en läcker specialmodell. Men vägen till dagens mittmotorraket har varit allt annat än rak och problemfri. Häng med på en historielektion!
Audi: 45 år med fem cylindrar
Audi: 45 år med fem cylindrar
Premium För 45 år sedan lyfte radfemman Audi ur askan som fågel Fenix, den präglade (tillsammans med quattrosystemet) en era inom motorsporten och sedan dess förför den våra öron med sin ljuvliga symfoni. En nödlösning som muterade till en superstjärna.
TEST: EPS-system – en hjälpande hand
TEST: EPS-system – en hjälpande hand
Premium EPS-system finns numera i alla bilar, även i de mest sportiga. Det som förr var en enkel säkerhetslina ska idag även höja kördynamiken. Vi testar om det verkligen stämmer.
Duell: Porsche 718 Cayman GT4 – manuell mot PDK
Duell: Porsche 718 Cayman GT4 – manuell mot PDK
Premium Vad ska man välja när man beställer sin nya Porsche 718 Cayman GT4? Manuell låda eller PDK-låda? I vanliga fall är dubbelkopplingslådan det effektivare alternativet, men i dagens test är inte allt som det brukar vara.
Prov: Jaguar XE SV Project 8 - kär & galen
Prov: Jaguar XE SV Project 8 - kär & galen
Premium Ännu en upphottad fabriksracer för gatan som kombinerar komfort med hårresande prestanda? Nja, Jaguar gör saker annorlunda och fokuserar istället på kompromisslöshet. Med 600 hk är Project 8 precis så galen och opraktisk att man bara måste älska bilen!
DUELL: Ferrari F8 Tributo möter Lamborghini Huracán Evo RWD
DUELL: Ferrari F8 Tributo möter Lamborghini Huracán Evo RWD
Premium En Coronaplågad värld i kombination med allt tristare höstdagar kräver förströelse, visioner och lite italiensk jävlar anamma. Även om gränsen mot Italien förblir stängd tänker vi inte överge semestern för det. Det får helt enkelt bli hemester med två speciella vilddjur.
PROV: Fem taklösa fullblodssportbilar
PROV: Fem taklösa fullblodssportbilar
Premium Fem taklösa fullblodssportbilar med våldsamma effektsiffror, formsköna karosser och endast ett mål: att kombinera kompromisslös prestanda med njutning. Häng med!
Duell: BMW M8 mot Mercedes-AMG GT 63 S
Duell: BMW M8 mot Mercedes-AMG GT 63 S
Premium De påstår sig vara coupéer trots att de borde räknas som sedaner. I slutänden visar sig Mercedes-AMG GT 63 S 4-d Coupé och BMW M8 Competition Gran Coupé dock vara något helt annat: det här är nämligen två sportbilar, oavsett vad tillverkarna vill kalla dem.
Köregenskaper: Allt handlar om handling
Köregenskaper: Allt handlar om handling
Premium Efter ett halvt årtionde är vi nu lösningen på mysteriet med köregenskaperna på spåren. Vi har jagat den och försökt beskriva den i siffror men hittills har vi inte lyckats få grepp om den. Med den här samlingen bilar gör vi ett nytt försök!
Prov: Porsche 718 Boxster (och Cayman) GTS 4.0 – ett sexigt par
Prov: Porsche 718 Boxster (och Cayman) GTS 4.0 – ett sexigt par
Premium Sedan 2016 lider 718-seriens GTS-modeller av en svår identitetskris. Porsche har dock reagerat och gjort det enda rätta: både Cayman och Boxster GTS får tillbaka den sexcylindriga sugmotorn. Halleluja! Det var på tiden.
TEST: Det tyska hästkraftskriget
TEST: Det tyska hästkraftskriget
Premium Audi RS 7 är tillbaka med besked! Breddad, högteknologisk och med 600 frustande hästar under huven är nykomlingen starkare, smartare och mer spektakulär än någonsin. Problemet är bara att den inte är ensam om det...
Prov: Porsche 718 Cayman GT4 – less is more
Prov: Porsche 718 Cayman GT4 – less is more
Premium Jämfört med teknikmonstret 911 är nya 718 Cayman GT4 enkel och rå. Här söker man förgäves efter styrelektronik och tekniska hjälpmedel. Det enda man finner är mekanik. En perfekt förarbil alltså? Det tar vi reda på!
Prov: BMW M2 CS – starkare och lättare
Prov: BMW M2 CS – starkare och lättare
Premium En av decenniets mest efterlängtade M-bilar. Baserad på M2 Competition men bantad och med mer muskler. Redan innan premiären i november fick vi provköra splitternya BMW M2 CS på Hockenheim. Häng på!
Prov: Porsche 911 Speedster kostar 2,9 miljoner – och är värd varenda krona
Prov: Porsche 911 Speedster kostar 2,9 miljoner – och är värd varenda krona
Premium Porsche håller precis på att uppdatera den klassiska 911-modellen till en ny generation. Men som en sista hälsning till gamla modellen kommer nu specialversionen Speedster. Vi provkör.
Prov: Volkswagen Golf GTI TCR – en vild, gatlegal racebil? Nja...
Prov: Volkswagen Golf GTI TCR – en vild, gatlegal racebil? Nja...
Premium VW Golf 7 går in i sin sista fas och som avskedsgåva släpper VW en Golf GTI i raceskrud. Är Golf GTI TCR en gatreggad racer? Nja, inte helt...
Åtta sportiga bilar i väghållningstest: Hästkrafter mot kilogram
Åtta sportiga bilar i väghållningstest: Hästkrafter mot kilogram
Premium Testfältet är av högsta klass och uppdraget är att komma fram till vilken bil som är snabbast och skojigast i kurvorna. Vi kan lova att resultatet överraskar.
Prov: Mercedes-AMG GT 63S – nu med plats för familjen
Prov: Mercedes-AMG GT 63S – nu med plats för familjen
Premium En praktisk och formskön familjefraktare kombinerad med sanslöst mycket krut under huven. Den för närvarande starkaste AMG-modellen lyckas med det omöjliga. Det är bara namnet som stör harmonin.
Prov: Ferrari 488 Pista – hasta la pista
Prov: Ferrari 488 Pista – hasta la pista
Premium Vi håller andan när Ferrari bygger om ännu en av sina mittmotoriserade sportbilar till en specialmodell. Pista är den fjärde i ordningen och ser sig som bättre än de andra tre. Avanti!

Filtrering

Kategori















Tagg


Skribent