Stort värdetapp för elbilar i Europa

Elbilars värde faller nu fort, konstaterar man i Storbritannien. Dyrt för de som redan äger – men fyndläge för andra?
Annons

Andrahandsvärdena på elbilar faller tungt. Det konstaterar Bloomberg som tittat på de senaste engelska siffrorna från försäljnings- och jämförelsesajten Auto Trader. Medan en ny Porsche Taycan kostar minst 79 000 brittiska pund (1 100 000 SEK) finns det nu tre år gamla för under 50 000 GBP (700 000). Jaguar I-Pace fås idag för under 20 000 GBP (280 000 SEK).

Data från Auto Trader visar att annonserade priser för begagnade elbilar i Storbritannien har sjunkit med cirka 23 % i genomsnitt under de senaste 12 månaderna. Detta medan de begärda priserna för begagnade fordon överlag har sjunkit mindre än 6 %.

Auto Trader har över 800 Taycan till salu i Storbritannien just nu. Men det finns andra elbilar som haft betydligt större problem att hålla värdet.

Som vi kan se i exemplen i tabellen tillhör både Audi e-tron och Tesla Model 3 modeller som fallit allra mest i värde.

BilmodellPris, snitt (GBP)Värdetapp per år (%)
VW ID.540 233-10,5
BMW iX65 555-11,2
Porsche Taycan84 572-19,5
Audi e-tron GT68 461-22,2
BMW i317 542-22,7
VW ID.324 884-24,7
VW e-Up!14 245-25,5
Tesla Model Y39 812-25,8
Mercedes EQS76 147-26,4
Renault Zoe12 595-26,5
Hyundai Ioniq14 804-28,6
Tesla Model 325 379-29,5
Audi e-tron30 054-29,8
Listan visar några utvalda elbilars värdefall per år, baserat på prisbilden i januari på marknaden i Storbritanien. Källa: Bloomberg, Auto Trader.

Även statistik som Autovista24 sammanställde i januari visar att det på många av de största begagnatmarknaderna i Europa finns ett tydligt gap i värdebeständighet mellan elbilar och konventionella bilar.

Man tittar på bilar som är tre år gamla och gått 6 000 mil. Störst skillnad hade Italien där elbilarna låg på 37,8 % av nybilsvärdet att jämföra med 55 % räknat på samtliga motortyper.

Siffrorna i Storbritannien respektive Tyskland var 38,4/41,7 % för elbilarna jämfört med 53,3/51,6 %. Elbilarna behandlas alltså något mindre styvmoderligt i Tyskland.

Det finns flera anledningar till utvecklingen menar Bloomberg. En av dem är Teslas prissänkningar som i ett slag sänkte begagnatpriserna för elbilsmarknaden i stort. En annan är att saker som skatteförmåner också för stora och lyxiga elbilar har framkallat en diskrepans mellan säljarnas utbud och kundernas efterfrågan.

Begagnatköparna kan många gånger snarare leta efter en mindre och billigare elbil än vad företagen skaffade sig. Lägg till detta en viss skepsis hos begagnatköparen mot hur länge bil och batteri kommer kännas up to date med den snabba utveckling som sker.

De ökade värdefallen för elbilarna har tvingat bilföretag att kompensera – konkret betala – leasingbolagen. Detta har Bloomberg exempel på.

För spekulanten på en begagnad elbil verkar det tvärt om som att ett köpläge uppenbarat sig! Inte riskfritt förstås, men ändå.

Annons
Annons
Rulla till toppen