Felix Rosenqvist: ”Eldrivet i motorsporten är här för att stanna”

PREMIUM Från Formel E till IndyCar. Svensken har testat på båda sidor med bra resultat. Vilken tycker han är bäst?
Annons
Annons

Under Race of Champions i Piteå mötte vi upp med den svenske Indycarföraren och tidigare Formel E-föraren Felix Rosenqvist. Bilarna som kördes under tävlingshelgen var allt från bensindrivna Polaris RZR, en Supercarlites rallycrossbil och den helt eldrivna rallycrossbilen Zeroid X1. Utöver det fick förarna ta sig an den eldrivna konceptbilen Cupra UrbanRebel Concept.

Vi undrar hur förarna uppfattar elektrifieringen av motorsporten, och vem kan ge oss ett bättre svar än Felix Rosenqvist som kört den eldrivna racingserien Formel E och som för tillfället håller hus i förbränningsmotordrivna Indycar.

Ja, Felix, hur ser du på elektrifieringen inom motorsporten?

– Det känns som att Formula E har tappat lite av intresset de hade förut. Jag tror dock inte att det har att göra med att det är elbilar. Det känns som att det var på väg uppåt men av någon anledning har det tappat intresse. Det är synd. Jag tyckte det var ett väldigt kul mästerskap men jag hade ju ett beslut att ta, stanna i Formel E eller gå till Indycar. Jag känner att det var rätt beslut att gå till Indycar.

Felix Rosenqvist, IndyCar
Felix har kört i den helt eldrivna racingserien Formel E och kör nu för McLaren i Indycar. /// FOTO: Getty Images

– Inom andra grenar av motorsporten, typ rallycross och touring cars, har elbilarna tagit mycket mark. Så eldrivet i motorsporten är här för att stanna. Men det känns som att det är väldigt tidigt fortfarande och att man måste komma på något, en formula som fungerar. Formel E har ju kört länge på effektivitet som koncept, att man ska spara energi. Det är intressant för ingenjörerna och för förarna men som publik kanske man inte förstår sig på det riktigt. Där tror jag det finns något att jobba på.

– Jag tror att man ska spela mer på att elmotorerna ger bra acceleration. Precis som man gjort med de eldrivna rallycrossbilarna. Det är ändå det folket vill se. Jag tror inte folk vill titta på när det sparas bränsle. Det kan man göra när man kör till jobbet. Jag tror dock att man behöver mer erfarenhet, fler år, för att lista ut vad som är rätt väg att gå med eldriven motorsport. Men att köra är jättekul. Det är ibland roligare att köra eldrivet än bensindrivet i och med att man har sådan himla kontroll med gasen. Med bensinmotor har du ju alltid effektkurvor och växlingar som kommer i vägen för den perfekta känslan. Att köra eldrivet är kanon.

Hade du velat att Indycar gick på el om räckvidden var tillräcklig?

– Hade vikten varit densamma, absolut. Jag tror det är det som är det viktiga. Batterierna är fortfarande tunga, även om de har blivit lättare. Det är faktiskt sjukt vad mycket lättare de blivit sett till energikapaciteten. Hade Indycar varit eldrivet hade det rent körmässigt varit kanon. Ur det perspektivet är elbilar bättre än förbränningsbilar men jag tror det är långt kvar innan vikten blir tillräckligt låg, speciellt för formelracing. Då vill man att bilen ska vara lätt, det är ju det som gör en formelbil. Men vi får se var vi är om några år. Indycar ska köra med hybriddrivlinor 2024, så det är ett första steg. 

Vilka är de största skillnaderna när man går från el till bensin på det sätt som ni gjort under dagarna här i Piteå? Från eldrivna Cupra UrbanRebel Concept till bensindriven rallycrossbil?

– Det är inte så stor skillnad. Om du tappar varvtalet med bensinaren förlorar du väldigt mycket. Framför allt på rallycrossbilen, den är väldigt känslig. Med elbilen är det lättare att ta sig ur ett misstag än med bensinbilarna. Folk tror att det är jättestor skillnad mellan el och bensin, men det är det inte. Framför allt inte i en rallycrossbil. Man ser det man behöver veta i displayen, så man har ju en väldigt god idé om vad som händer med bilen och utöver det känner man när man låser upp och man hör alla ljuden hela tiden. Så skillnaden är väldigt liten egentligen. 

Tror du racingen kan bli mer förutsägbar när växlingar och liknande inte längre spelar in?

– De som håller på med detta på heltid är så duktiga att de väldigt sällan gör den typen av misstag. Förutsägbarheten tror jag inte påverkas.

Som tittare, tappar du något intresse för motorsporten när den elektrifieras?

– Alltså ljudet är ju ljudet, det är ju viktigt. Men när jag körde Formula E tyckte jag att det var väldigt intressant, man var insatt och kunde följa batterinivån på alla bilarna under racen och hade koll på tekniken bakom allting. Då är det väldigt intressant. Det är riktigt kul att köra också, bra racing. Sedan om publiken tycker samma sak, det kan jag inte svara på. Jag tycker väl egentligen att det är roligare med bensin. Ljudet, effekten och hela den biten. Det är en del av DNA:t. Men bara för det är man ju inte emot el men får jag välja vill jag hellre titta på bensindriven motorsport.

Felix Rosenqvist IndyCar
2024 kommer Indycarbilarnas bensinmotorer att få elstöttning.

Vad tror du främst behövs för att eldriven motorsport ska bli större?

– Det handlar ju om hur intressant produkten är för fansen. Det är en underhållningssport och det spelar egentligen ingen roll hur kul vi förare eller ingenjörerna tycker att det är. Allting handlar om att publiken ska gilla det. Jag tror det är där som ljudet har varit en utmaning. Det kände man när man körde Formel E. Det var en helt annan typ av folk som kom för att se på racen. Det var mycket yngre människor och det märktes att de unga gillar eldrivet mer. De äldre är mer emot det. För att eldrivet ska bli större inom motorsporten krävs det att man kommer på något smart upplägg där elen vinner mot bensinen på något strategiskt sätt. Det kommer man säkert att lösa. 

Amerika kör ju med mer ”plojiga idéer”. Typ som Nascar på grus. Är det svårare att få sådant att gå hem i Sverige och Europa? Skulle Formel 1 på grus kunna fungera? Kan det få motorsporten att lyfta?

– Det är viktigt att det är en bra show. Kollar man på Indycar tycker jag det har en bra balans. Jag kan tycka att det är lite för ”fake” ibland men totalt sett känns det ändå väldigt genuint. Det är ju viktigt att inte förstöra sporten heller. DNA:t i motorsporten är byggt på att man kör förare mot förare, när folk börjar vinna på grund av att säkerhetsbilen kommer ut i rätt tid är inte det bra. Det är viktigt att hitta en balans. 

En ren Formel 1-fråga, vilka vill du ska vinna och vilka tror du vinner mästerskapet 2023? Och du får inte välja McLaren som du själv kör för.

– Jag håller ju på McLaren. Men jag har alltid varit ett Verstappen-fan, honom gillar jag. Utöver det tror jag Mercedes kommer att vara vassa igen. Jag tror de kommer att komma tillbaka.

Hur känns det inför årets säsong av Indycar? 

– Vi har bra förutsättningar i år. Det känns bra i teamet, jag har samma folk runt mig för tredje året i rad. Jag har nog aldrig varit så taggad inför en säsong tidigare.

Bilarna i Race of Champions: elektrifiering till hälften

Polaris RZR – bensin 181 hk, 156 Nm, 814 kg
Supercar lites – bensin 320 hk, 300 Nm, 1 100 kg
Zeroid X1 – el 335 hk, 510 Nm, 1 170 kg
Cupra UrbanRebel Concept – el 435 hk, 510 Nm, 1 230 kg
Annons
Annons
Rulla till toppen