AD-Anders fixar BMW:s 1,8-miljoners freakshow

PREMIUM Nyligen sågade vår art director Anders designen på BMW:s suv vid fotknölarna – nu är det dags att visa hur han skulle fixa den.
Annons
Annons

Till att börja med är jag självklart ingen bildesigner. Inte ens i närheten. Det är ett oerhört komplicerat yrke som kräver massor av kunskap och erfarenhet. 

Den här artikeln är helt klart ytligt och naivt på det sättet, men jag vill ändå ge en bild (bokstavligen) av hur jag hade ritat BMW XM annorlunda. Även om ingen hänsyn är tagen till aerodynamik och andra viktiga parametrar.

Med det sagt tänker jag presentera hur jag skulle ha designat den annorlunda. Jag nöjer mig dock med fronten och sidan.

Det jag helt klart stör mig mest på hos XM är fronten, bilens ansikte. Det finns så mycket som inte funkar här, framför allt den massiva grillen, så låt oss börja med den.

Det första jag gjorde var att reducera storleken på den. Bara detta lilla ingrepp gjorde gigantisk skillnad. Sedan flyttade jag ihop de två grillelementen närmare varandra i linje med bilmärkets tidigare grillhistorik (fint ord det där). Men jag slutade inte där – grillpartiet fick dessutom mindre kantiga former och lite mer attityd. Tänk Batman-logo. Den ljusa accentlisten i Night Gold, som de kallar den smaklösa kulören, åkte i soporna. Och även den tillhörande LED-belysningen. Kvar blev en proportionerlig, lite mer diskret men samtidigt kaxig BMW-grill. Precis som den ska vara.

BMW XM front före
FÖRE XM:s ansikte. Det här funkar inte. Alldeles för massiv grill, dessutom LED-belyst för att göra den ännu större i mörker. Till detta de smala kisande strålkastarna. Kontraster i all ära men detta ser inte klokt ut.
BMW XM front efter
EFTER Harmoni. Reducerad omformad grill, nya strålkastare som bättre lirar med helheten samt ändrad accentfärg runt grillen. Och självklart har jag fimpat LED-belysningen.

En annan detalj jag verkligen inte tycker fungerar designmässigt är strålkastarna. Det ser ut som om bilen kisar och proportionsmässigt mot grillen ser det helt absurt ut. Så det jag gjorde här var att plocka in ett par strålkastare från M3 – och vips funkar balansen och harmonin. Se själva och jämför. Allt på fronten funkar mycket bättre ihop. 

Det är ganska små detaljer i sammanhanget, men de gör otroligt stor skillnad för helhetsintrycket. Hade jag sett denna på vägarna istället hade jag definitivt blivit köpsugen. Men inte med den befintliga grillen som får XM att se ut som grisarna i Angry Birds. Sorry.

Okej, låt oss gå vidare till bilens sida. Det jag har mest problem med här är att de osynliga linjerna som binder ihop en  bils formgivning inte är konsekventa. De spretar och har inget genomgående tempo. Töntigt designtugg? Nja, en bildesign, eller vilken design som helst, måste hänga ihop, ha en medveten start och ett mål med formen, och framför allt en symmetri som gör att den funkar som helhet. 

BMW XM sida före
FÖRE Linjerna som binder ihop en bils formgivning är inte konsekventa. De spretar och har inget genomgående tempo alls. Om du täcker bakdelen med handen och sedan tvärtom så ser du att det känns som två olika bilar. Dekorlisten i guld stör helhetsintrycket och tillför inget alls. Dessutom är fälgarna horribla.
BMW XM sida efter
EFTER Fronten är sänkt och och linjerar med bakfönstret. En stabil linje med lätt kaxigt aggressiv vinkel skapas nu. Harmoni helt enkelt. Jämför bilderna fram och tillbaka. Dessutom har guldlisten tonats ner i mörkgrått i linje med grillen. Nya fälgar är bara en detalj men gör stor skillnad för helheten.

XM saknar detta. Se de prickade linjerna i bilderna ovan. Det är två olika bilar som satts ihop. Till exempel är fronten för hög i förhållande till resten av bilen. Det jag gjorde var att sänka den något och linjera med bakfönstret. Vips så hänger det ihop. Den känns snyggt strömlinjeformad och både fram- och bakparti är samma bil. Ytterst små ljusteringar som även här gör stor skillnad för helhetsintrycket. 

Annars hade jag inte så mycket mer här förutom att jag bytte färg på guldlisten (bhrr) och fimpade 2000-talets fulaste fälgar. Voilà, vad tycker ni? Hiss eller diss? För jag är redo att sätta tänderna i BMW i7 M70 xDrive

Bring it on! 

Annons
Annons
Rulla till toppen