Till att börja med är jag självklart ingen bildesigner. Inte ens i närheten. Det är ett oerhört komplicerat yrke som kräver massor av kunskap och erfarenhet.
Den här artikeln är helt klart ytligt och naivt på det sättet, men jag vill ändå ge en bild (bokstavligen) av hur jag hade ritat BMW XM annorlunda. Även om ingen hänsyn är tagen till aerodynamik och andra viktiga parametrar.
Med det sagt tänker jag presentera hur jag skulle ha designat den annorlunda. Jag nöjer mig dock med fronten och sidan.
Det jag helt klart stör mig mest på hos XM är fronten, bilens ansikte. Det finns så mycket som inte funkar här, framför allt den massiva grillen, så låt oss börja med den.
Det första jag gjorde var att reducera storleken på den. Bara detta lilla ingrepp gjorde gigantisk skillnad. Sedan flyttade jag ihop de två grillelementen närmare varandra i linje med bilmärkets tidigare grillhistorik (fint ord det där). Men jag slutade inte där – grillpartiet fick dessutom mindre kantiga former och lite mer attityd. Tänk Batman-logo. Den ljusa accentlisten i Night Gold, som de kallar den smaklösa kulören, åkte i soporna. Och även den tillhörande LED-belysningen. Kvar blev en proportionerlig, lite mer diskret men samtidigt kaxig BMW-grill. Precis som den ska vara.
En annan detalj jag verkligen inte tycker fungerar designmässigt är strålkastarna. Det ser ut som om bilen kisar och proportionsmässigt mot grillen ser det helt absurt ut. Så det jag gjorde här var att plocka in ett par strålkastare från M3 – och vips funkar balansen och harmonin. Se själva och jämför. Allt på fronten funkar mycket bättre ihop.
Det är ganska små detaljer i sammanhanget, men de gör otroligt stor skillnad för helhetsintrycket. Hade jag sett denna på vägarna istället hade jag definitivt blivit köpsugen. Men inte med den befintliga grillen som får XM att se ut som grisarna i Angry Birds. Sorry.
Okej, låt oss gå vidare till bilens sida. Det jag har mest problem med här är att de osynliga linjerna som binder ihop en bils formgivning inte är konsekventa. De spretar och har inget genomgående tempo. Töntigt designtugg? Nja, en bildesign, eller vilken design som helst, måste hänga ihop, ha en medveten start och ett mål med formen, och framför allt en symmetri som gör att den funkar som helhet.


XM saknar detta. Se de prickade linjerna i bilderna ovan. Det är två olika bilar som satts ihop. Till exempel är fronten för hög i förhållande till resten av bilen. Det jag gjorde var att sänka den något och linjera med bakfönstret. Vips så hänger det ihop. Den känns snyggt strömlinjeformad och både fram- och bakparti är samma bil. Ytterst små ljusteringar som även här gör stor skillnad för helhetsintrycket.
Annars hade jag inte så mycket mer här förutom att jag bytte färg på guldlisten (bhrr) och fimpade 2000-talets fulaste fälgar. Voilà, vad tycker ni? Hiss eller diss? För jag är redo att sätta tänderna i BMW i7 M70 xDrive.
Bring it on!