Så tycker ni läsare om Teslastrejken

Drygt 5 500 läsare har svarat på våra frågor om Teslakonflikten – och även skrivit sina kommentarer. Det är tuffa tag och ett jämnt race.
Annons

IF Metalls strejk vid Teslaverkstäder för att få Tesla att skriva på kollektivavtal har spridit sig till sympatiåtgärder från ett antal LO-förbund. Transport- och Hamnarbetarförbundet, Post Nord, Målarna, Elektrikerna, Fastighets och Seko är på IF Metalls sida.

Det betyder att hamnar är stängda, bilar inte lackeras, laddstolpar kommer inte att repareras, post och reservdelar kommer inte fram, lokaler städas inte och även verkstäder som inte ägs av Tesla, som har kollektivavtal berörs. Även produktion av aluminiumprofiler till Teslas fabrik i Berlin berörs och nu senast musik på Spotify. Handels funderar på hur de kan hjälpa till.

Strejkkassan har tio miljarder och det hela gäller 130 arbetare på Teslas verkstäder, där man höjt strejkersättningen till 130 procent. Eller, det gäller den ”Svenska Modellen” med kollektivavtal, som finns på landets största företag, mot rätten att bestämma över sitt eget företag.

Tesla är inte intresserade av ett kollektivavtal, och hävdar att man har minst lika goda villkor och vill kunna vara flexibla.

För Teslaägarna kan det bli problematiskt, i ett första skede om man inte kan reparera sin bil, i andra hand om värdeinskningen blir större och i tredje hand det värsta scenariot om Tesla lämnar landet. Då står över 50 000 Teslaägare utan en generalagent.

Vad tycker Svenska folket? Det vet vi inte, men väl vad över 5 500 bilintresserade läsare på vår hemsida tycker. Här kommer frågorna och utvalda kommentarer från läsarna.

Är det rätt att stoppa leveranser av Teslabilar vid svenska hamnar för att pressa Tesla att skriva på kollektivavtal?
Ja 44 % Nej 56 %

Olle: ”Kollektiv eller inte kvittar lite, men alla ska spela efter samma regler och förutsättningar.”

Ingenjör: Fackets rena maffianmetoder för att rättfärdiga sin egen existens är skrämmande. Det är i i Sverige inte olagligt att inte teckna ett kollektivavtal. Trots detta tillåter lagstiftningen facken att ta till rena utpressning metoder för att tvinga fram kollektivavtal och genom sympatiåtgärder som är helt oproportionerliga sätta såväl företag som har kollektivavtal och tredje part, i det här fallet oskyldiga Teslaägare, i skottlinjen. Ett fullständigt oförsvarligt beteende.

Pensionär: ”Självklart är det rätt att ta till alla tillgängliga medel för att få ett så stort företag som Tesla att teckna kollektivavtal. Ska vi ha en socialt vettig arbetsmarknad utan större inblandning av statsmakterna krävs kollektivavtal. Alternativen är så otroligt mycket sämre.”

Business Developer: ”Det känns som om of metall har fått för sig en fix idé om att Tesla är en drake som ska vända. Jag har pratat med ett par anställda som alla vittnar om bättre villkor och löner än på andra verkstäder. Som de sa ”det kanske inte syns på grundlönen men tittar man på det stora hela så ger det mer och känns tryggare än tidigare”. Hur kan man kräva att ändra på en lönemodell som uppenbart majoriteten på Tesla gillar? Om det hade vart så illa som IF Metall beskriver det så hade väl fler strejkat? Sagt upp sig och jobbat hos andra verkstäder där det har petats om brist på bra verkstadspersonal? Det är obegripligt att man ska tvinga ett företag att ändra befintlig lönemodell för att det inte passar in i en standard hos facket.”

Säljare: ”Om man följer gällande lands lagar så finns det väl ingen anledning att tvinga någon till kollektivavtal”

Elektriker: ”Vadå ”valfritt att teckna kollektivavtal i Sverige”? Rena maffatendenser av IF Metall. Ge oss grundlig information i hur ”dåliga” förmåner/arbetsvillkor Tesla-anställda har istället för att komma med floskler!!! Jag kommer själv gå ur facket pga detta.”

Har du kollektivavtal?

Ja 66 % Nej 34 %

Jobbar som anställd i kommun: ”Den svenska modellen måste vi värna. Utan fackföreningar och kollektivavtal ligger vi risigt till.”

Bör alla företag som verkar i Sverige tvingas att teckna kollektivavtal?

Ja 36 % Nej 64 %

Statligt anställd: ”Det här börjar likna en olaglig bojkott/kartell med syfte att skada en konkurrent. Detta har ingenting med att tillvarata Teslas anställdas intressen. Snarare vill facket tillsammans med konkurrenterna till Tesla försöka skada företaget Tesla. Skulle vara intressant att pröva detta rättsligt.”

Teknikkonsult: ”Helt absurt detta. Facket är utvecklat för hur världen var 1948 och folk gick till järnverket och jobbade. Företag och anställningsformer ser ofta annorlunda ut idag. Jag är anställd av ett tyskt bolag och arbetar mot elbranschen.”

Tandläkare: ”Facket bör fundera på hur deras makt ska fungera i framtiden. Det dom gör nu är mer en fars. Börja med att båda sidor får producera fakta i frågan. Facket först: Vilka medarbetare har för låga löner och vilka villkor är oacceptabla enligt svensk arbetsmarknad. Därefter får Tesla försvara. Vill Tesa så skulle de då kunna teckna avtal för att förenkla vissa processer kring exempelvis försäkringar. Men, som facket gör det nu är det inte acceptabelt och uppfattas mer som ett grundlöst sätt att förstöra för ett företag. Om de hade gjort så här mot ett mindre familjeföretag så slutar det med konkurs och det är ju inte heller bra för arbetsmarknaden?”

Anläggningsarbetare: ”Maffiafasoner från IF Metall. Borde förbjudas i lag. Är det frivilligt att teckna avtal så är det. Punkt slut.”

Arbetar på Volvo: ”Nu har vi den här modellen och det är den som gäller nu. Skall man inte ha kollektivavtal får vi byta modell och lagstifta istället. Tycker det är ett sämre alternativ.”

Anser du att Tesla bör teckna kollektivavtal?

Ja 48 % Nej 52 %

Teslananställd: ”Har betydligt bättre lön och villkor på Tesla än vad jag har haft hos tidigare arbetsgivare.”

Teslanställd: ”Jag trivs och får bra betalt, har gått från 26k till 42k, började som 21 åring, är 27 nu. Övertiden är saftig, mellan 430-600 i timmen. + RSUerna varje kvartal är 6k-10k sek/kvartalsutdelning. Går ingen nöd på mig. Kommer jobba tills LO o company står med rivningsmaskiner och demolerar verkstan jag jobbar i, viker mig inte en meter.”

Är du i och med konflikten mindre intresserad av att köpa en Tesla?

Ja 42 % Nej 58 %

Säljare: ”Denna sk strejk drabbar 3:e man dvs vi kunder som kör tesla. Ska if metall betala alla våra omkostnader om vi blir stillastående om våra bilar behöver lagas. Att ge sig på suc är och märkligt då de drabbar även övriga bilmärken. Det ger elbilen än mer svårare att sälja in för Svensson. Är det svågerpolitiken som syns här och svenska avundsjukan?”

Jobbar på en statlig myndighet: ”Den här strejken är helt fel. Påverkar tredje part och privatpersoner som inte har med den direkta verksamheten att höra.”

Jobbar på Scania: ”Tesla var det nya miljövänliga och innovativa märket som hade bäst laddnings infrastruktur och som var en status symbol. Nu tänker jag aldrig köpa en Tesla eftersom dom vägrar kollektivavtal.”

Så här skulle vi kunna fortsätta att citera läsarna med flera tusentals ytterligare kommentarer. Ämnet engagerar! Sammanfattningsvis är det ungefär hälften som stödjer facket och hälften som anser att Tesla har rätt.

Frågan är vem som går vinnande ur striden, om det nu kommer att finnas vinnare? Kommer våra politiker till sist att gripa in? Vad är lagligt?

Annons
Annons
Rulla till toppen