Trendspaning: Negativt första kvartal – jätteras i mars

I mars sjönk marknaden med 16,6 procent jämfört med samma månad förra året. Bara Peugeot och Volvo visar positiva siffror.
Annons

Trendspaning Elias
Mejla mig om du har tips om trendspaningen: elias.medelberg@automotorsport.se

Ekonomin är inte på topp och det syns i försäljningsstatistiken. I mars månad sjönk marknaden med 16,6 procent jämfört med samma månad förra året. Bland de tio bäst placerade i märkestoppen är det bara två, Peugeot och Volvo, som visar positiva resultat. Både XC60 (+37 %) och V60 (+164 %) ökade och den nya elbilen EX30 har tillkommit och placerade sig just denna månad på en sjundeplats på modelltoppen.

Även sett över hela det första kvartalet har marknaden backat. En del personer har valt att inte satsa på en ny bil, begagnatförsäljningen ökade med fyra procent i mars. Sett över hela året är uppgången åtta procent.

VI REDOVISAR FÖRSÄLJNINGSSIFFROR, INTE NYREGISTERINGAR

Statistiken kommer från vroom. Siffrorna är faktisk försäljning vilket vroom definierar som fordon som säljs för första gången till slutkund av en bilåterförsäljare inom sex månader från första registreringsdatum.

MÄRKESTOPPEN, MARS 2024

Märkena med flest sålda bilar under mars, jämförelse 2023.

MärkeAntalFörändring
1Volvo3 49818 %
2Tesla2 821−27 %
3Volkswagen1 740−25 %
4Kia1 703−21 %
5Toyota1 441−28 %
6Mercedes1 174−6 %
7BMW1 108−21 %
8Audi1 057−27 %
9Peugeot72859 %
10Skoda662−43 %
11Ford530−33 %
12Cupra37763 %
13Hyundai359−34 %
14Renault353−17 %
15Seat30436 %
16Porsche30228 %
17Subaru29920 %
18Nissan231−59 %
19Polestar21820 %
20Lexus21864 %
Övriga1 628−28 %
Total20 751−17 %

MODELLTOPPEN, MARS 2024

De mest sålda modellerna under mars, jämförelse 2023

MärkeAntalFörändring
1Model Y (Tesla)2 216−30 %
2XC60 (Volvo)1 03137 %
3V60 (Volvo)836164 %
4XC40 (Volvo)610−52 %
5Model 3 (Tesla)571−19 %
6Ceed (Kia)53652 %
7EX30 (Volvo)530
8Sportage (Kia)4130 %
9Golf (Volkswagen)394125 %
10RAV4 (Toyota)3899 %
11Kuga (Ford)33213 %
12Q4 e-tron (Audi)28614 %
13Born (Cupra)251159 %
14T-Roc (Volkswagen)25148 %
15A3 (Audi)2481 %
16Niro (Kia)235−56 %
17Corolla (Toyota)233−33 %
18Outback (Subaru)22226 %
19Yaris Cross (Toyota)221−51 %
203008 (Peugeot)219107 %
Övriga10 727−27 %
Total20 751−17 %

MÄRKESTOPPEN, KVARTAL ETT 2024

Märkena med flest nyregistrerade bilar hittills i år, jämförelse 2023.

Det första kvartalet kan vi summera med ett svagt negativt resultat om tre procent jämfört med samma period 2023. Mest framåt har det gått för Cupra. Mest bakåt gick Nissan.

MärkeAntalFörändring
1Volvo9 14015 %
2Volkswagen4 758−11 %
3Toyota4 615−5 %
4Tesla4 5890 %
5Kia3 971−19 %
6Audi3 022−3 %
7BMW2 665−22 %
8Mercedes2 6424 %
9Skoda1 903−22 %
10Peugeot1 77746 %
11Ford1 44719 %
12Subaru89665 %
13Renault876−12 %
14Hyundai829−26 %
15Cupra819132 %
16Nissan721−27 %
17Porsche7148 %
18Seat68116 %
19Lexus61963 %
20Opel52378 %
Övriga4 128−25 %
Total51 335−3 %

MODELLTOPPEN, KVARTAL ETT 2024

De mest registrerade modellerna hittills i år,  jämförelse 2023.

EX30 klättrar sakta men säkert på modelltoppen sett över hela året. Det är nog en förklaring till XC40:s starka steg bakåt, lill-Volvon snor kunder av storebror.
MärkeAntalFörändring
1Model Y (Tesla)3 7756 %
2XC60 (Volvo)2 91051 %
3V60 (Volvo)2 05774 %
4XC40 (Volvo)1 775−42 %
5RAV4 (Toyota)1 36059 %
6Ceed (Kia)1 16855 %
7Sportage (Kia)878−13 %
8Golf (Volkswagen)82466 %
9EX30 (Volvo)783
10Q4 e-tron (Audi)77848 %
11Model 3 (Tesla)766−22 %
12Outback (Subaru)72076 %
13Yaris Cross (Toyota)709−39 %
14Passat (Volkswagen)67872 %
15T-Roc (Volkswagen)61023 %
16C40 (Volvo)595−17 %
17Corolla (Toyota)5898 %
18Tiguan (Volkswagen)58578 %
193008 (Peugeot)583189 %
20Yaris (Toyota)571−11 %
Övriga28 621−15 %
Total51 335−3 %

MARKNADSFÖRDELNING, MARS

Andel av nyförsäljningen under mars uppdelad efter sektor, personbilar, jämförelse 2023.

AntalFörändring
Privatmarknad8 350−16 %
Tjänstebilsmark.*8 370–16 %
Hyrbilsbolag3 085–23 %
Offentlig sektor690−13 %
Taxi, transport25627 %
* Vanliga företag och leasingbolag – brukare ej identifierbar enligt vroom Företagsklassificering

MARKNADSFÖRDELNING, KVARTAL ETT

Andel av nyförsäljningen hittills i år uppdelad efter sektor, personbilar, jämförelse 2023.

AntalFörändring
Privatmarknad20 146−13 %
Tjänstebilsmark.*20 1181 %
Hyrbilsbolag8 2017 %
Offentlig sektor2 0125 %
Taxi, transport85879 %
* Vanliga företag och leasingbolag – brukare ej identifierbar enligt vroom Företagsklassificering

ELBILAR/VOLVO EX30 FORTSÄTTER ATT KLÄTTRA

MÄRKESTOPPEN FÖR ELBILAR, MARS 2024

MärkeAntalFörändring
1Tesla2 821−27 %
2Volvo1 127−13 %
3Volkswagen510−61 %
4Kia409−54 %
5Mercedes40339 %
6BMW361−34 %
7Audi355−13 %
8Cupra251159 %
9Polestar21820 %
10MG175−65 %
11Skoda163−56 %
12Honda139
13Nissan135−49 %
14Zeekr100 –
15Hyundai95−27 %
16BYD9280 %
17Toyota80281 %
18Xpeng53
19Renault50−77 %
20Ford23−59 %
Övriga93−81 %
Total7 653−30 %
Tappet för elbilarna är väldigt stort, ner hela 30 procent i mars. Störst ökning står Cupra Born (+159 %) och Mercedes EQB (+147 %) gick bäst. Toyota ökar mest som tillverkare, men från så pass låga nivåer att deras elbil, bZ4X, inte ens är med på topp-20 för modeller. Hondas nya elbil E:Ny1 letar sig in på topplistan för mars. 

MODELLTOPPEN FÖR ELBILAR, MARS 2024

De mest sålda elbilsmodellerna under mars, jämförelse 2023.

MärkeAntalFörändring
1Model Y (Tesla)2 216−30 %
2Model 3 (Tesla)571−19 %
3EX30 (Volvo)530
4XC40 (Volvo)462−59 %
5Q4 e-tron (Audi)28614 %
6Born (Cupra)251159 %
72 (Polestar)21820 %
8ID.4 (Volkswagen)211−76 %
9ID.3 (Volkswagen)206−17 %
10EV9 (Kia)174
11EQB (Mercedes)173147 %
12Enyaq (Skoda)163−56 %
13EQE (Mercedes)14825 %
14EV6 (Kia)145−71 %
15E:Ny1 (Honda)139
16C40 (Volvo)135−23 %
17I4 (BMW)121−59 %
18Leaf (Nissan)116−55 %
19IX1 (BMW)96−18 %
20Niro (Kia)89−75 %
Övriga1 203−43 %
Total7 653−30 %

MÄRKESTOPPEN FÖR ELBILAR, KVARTAL ETT 2024

Märkena med flest sålda elbilar hittills i år, jämförelse 2023.

MärkeAntalFörändring
1Tesla4 5890 %
2Volvo2 722−18 %
3Volkswagen1 083−59 %
4Audi1 02338 %
5Kia1 002−49 %
6BMW879−31 %
7Mercedes79332 %
8Polestar5099 %
9Cupra425161 %
10Skoda409−45 %
11Nissan405−10 %
12MG313−76 %
13Zeekr275
14Hyundai233−15 %
15Toyota222788 %
16BYD20325 %
17Honda143
18Xpeng113
19Renault101−71 %
20Peugeot60−85 %
Övriga349−67 %
Total15 851−23 %
Många verkar sikta in sig på laddhybrider istället för elbilar. Hälften av tillverkarna har sjunkit sett över första kvartalet 2024, jämfört med samma period förra året. XC40 tappar medan Volvo EX30 imponerar både på den globala marknaden och, nu när fler bilar börjar levereras, tar den andelar här hemma i Sverige.

MODELLTOPPEN FÖR ELBILAR, KVARTAL ETT 2024

De mest sålda elbilsmodellerna hittills i år, jämförelse 2023.

MärkeAntalFörändring
1Model Y (Tesla)3 7756 %
2XC40 (Volvo)1 344−48 %
3EX30 (Volvo)783
4Q4 e-tron (Audi)77848 %
5Model 3 (Tesla)766−22 %
6C40 (Volvo)595−17 %
7ID.4 (Volkswagen)514−71 %
82 (Polestar)5099 %
9EV9 (Kia)462
10Born (Cupra)425161 %
11I4 (Bmw)410−24 %
12Enyaq (Skoda)409−45 %
13ID.3 (Volkswagen)384−23 %
14EV6 (Kia)360−69 %
15Leaf (Nissan)349−12 %
16EQE (Mercedes)33234 %
17EQB (Mercedes)26474 %
18001 (Zeekr)247
19Q8 (Audi)23769 %
20bZ4X (Toyota)208
Övriga2 700−54 %
Total15 851−23 %

LADDHYBRIDER – RÅR INTE PÅ ELBILARNA

MÄRKESTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, MARS 2024

Märkena med flest sålda laddhybrider under mars, jämförelse 2023.

MärkeAntalFörändring
1Volvo1 74959 %
2Kia1 13817 %
3BMW486−16 %
4Mercedes461−18 %
5Ford32413 %
6Porsche191112 %
7Audi123−15 %
8Mazda108−52 %
9Toyota10248 %
10Volkswagen97−13 %
11Lexus89123 %
12Hyundai57−12 %
13Cupra5293 %
14Skoda30−48 %
15Land Rover2433 %
16Mitsubishi15−63 %
17Peugeot9−61 %
18Renault8−75 %
19Mini7−53 %
20Honda5
Övriga18−92 %
Total5 0938 %
Hyundai Tucson
Störst ökning i mars står finbilstillverkarna Porsche och Lexus för. Renault hade tuffast. Volvo V60 rusar. Hyundai Tucson är i grunden samma bil som Kia Sportage. Det syns dock inte i försäljningsstatistiken där Sportage lägger sig som fyra och Tucson landar utanför topp-20 både sett över mars månad och helåret. 

MODELLTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, MARS 2024

De mest sålda laddhybridsmodellerna under mars, jämförelse 2023.

MärkeAntalFörändring
1XC60 (Volvo)95854 %
2V60 (Volvo)549524 %
3Ceed (Kia)53560 %
4Sportage (Kia)37615 %
5Kuga (Ford)32414 %
6Cayenne (Porsche)182139 %
7XC90 (Volvo)17216 %
85-serie(BMW)1364 %
9E-klass (Mercedes)12990 %
10GLC (Mercedes)123−22 %
11Niro (Kia)120−2 %
12RAV4 (Toyota)10248 %
13CX-60 (Mazda)101−56 %
143-serie (BMW)99−35 %
15C-klass (Mercedes)98−38 %
16X1 (BMW)8914 %
17Sorento (Kia)8228 %
18NX (Lexus)76153 %
19X5 (BMW)6752 %
20A6 (Audi)60−26 %
Övriga715−50 %
Total5 0938 %

MÄRKESTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, KVARTAL ETT 2024

Märkena med flest sålda laddhybrider hittills i år, jämförelse 2023.

MärkeAntalFörändring
1Volvo4 41842 %
2Kia2 54515 %
3BMW1 230−11 %
4Mercedes1 0611 %
5Ford52550 %
6Porsche42886 %
7Audi40926 %
8Volkswagen33128 %
9Toyota323186 %
10Mazda268−35 %
11Lexus230142 %
12Cupra150369 %
13Hyundai143−10 %
14Lynk&CO118−71 %
15Land Rover108140 %
16Skoda80−24 %
17Mitsubishi47−31 %
18Renault46−58 %
19Mini31−47 %
20Peugeot23−45 %
Övriga62−55 %
Total12 57617 %
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat i laddhybridsform har inte gått särskilt bra senaste tiden. Snart kommer nya modellen med kring 10 mils räckvidd på el. Det borde sätta fart på försäljningen, precis som för nya Mercedes E-klass som har ökat mest procentuellt sett hittills i år. V90 har fallit rejält och är nära att glida ur topp-20.

MODELLTOPPEN FÖR LADDHYBRIDER, KVARTAL ETT 2024

De mest sålda laddhybridsmodellerna hittills i år, jämförelse 2023.

MärkeAntalFörändring
1XC60 (Volvo)2 58767 %
2V60 (Volvo)1 201109 %
3Ceed (Kia)1 16766 %
4Sportage (Kia)811−4 %
5Kuga (Ford)52454 %
6XC90 (Volvo)42527 %
7Cayenne (Porsche)401117 %
8E-klass (Mercedes)341204 %
9RAV4 (Toyota)323186 %
10GLC (Mercedes)28917 %
11Niro (Kia)28425 %
125-serie (BMW)255−26 %
133-serie (BMW)249−35 %
14CX-60 (Mazda)245−41 %
15X1 (BMW)22448 %
16Sorento (Kia)21937 %
17X5 (BMW)217117 %
18C-klass (Mercedes)209−29 %
19NX (Lexus)185118 %
20V90 (Volvo)177−59 %
Övriga2 243−28 %
Total12 57617 %

LADDBART vs FÖRBRÄNNING – MAJORITET HAR KONTAKT

DRIVMEDELSTOPPEN, MARS 2024

Andel sålda personbilar under mars per drivmedel, jämförelse 2023.

AntalFörändring
El  7 653–30 %
Laddhybrid5 0938 %
Bensin3 105–7 %
Bensin – elhybrid3 039–16 %
Diesel609–25 %
Diesel – elhybrid589– 17 %
Gas23493 %
Elbilarna tokdyker under mars medan laddhybriderna går sakta uppåt. Övriga drivmedel går bakåt, förutom gas som steg ordentligt, dock från låga nivåer. Elbilarna har dock kvar sitt övertag i antal registrerade fordon, närapå 40 procent av försäljningen var elbilar. Laddhybrider stod å sin sida på 25 procent.

DRIVMEDELSTOPPEN, KVARTAL ETT 2024

Andel sålda personbilar hittills i år per drivmedel, jämförelse 2023.

AntalFörändring
El  15 851– 23 %
Laddhybrid12 57617 %
Bensin8 6104 %
Bensin – elhybrid8 1664 %
Diesel2 1296 %
Diesel – elhybrid1 968– 10 %
Gas54145 %
Annons
Annons
Rulla till toppen