TEST: 10 sportiga sommardäck – 225/40 R18Y

PREMIUM Vi har testat sju högpresterande gatdäck och tre R-däck – allt från lättrullande touringdäck till kompromisslösa bandäck. Alla tio är klassade för 300 km/h. Frågan är: Vilket däck passar just din bil?
Annons

DÄCKEN I TESTET

GATDÄCK

Bridgestone Turanza T001
Goodyear Eagle F1 Asym. 3
Continental SportContact 5
Kumho ecsta PS 91
Michelin Pilot Sport PS 4
Pirelli P Zero
Toyo Proxes Sport

R-DÄCK

Michelin Sport Cup 2
Pirelli P Zero Trofeo
Toyo R888 R

Själva kulissen är helt perfekt. Vi är i Italien, på Circuito Tazio Nuvolari, en spännande racerbana mellan Milano och Genua. Här sluttestar vi de nya sommardäcken – sju gatdäck samt tre så kallade R-däck. Samtliga från olika tillverkare.

Som testbil har vi valt Toyota GT86, en sportcoupé med motorn fram, bakhjulsdrift samt neutral viktfördelning. Med sugmotor på 200 hästkrafter, exakt manuell växellåda samt styrning som ”snackar” kan testförarna uppleva exakt hur alla däck beter sig i olika situationer. 

Speciellt viktigt i ett däcktest är att testa utan filter i form av elektronik eller annan reglerteknik. Det är friktionen mellan däck och asfalt som ska förmedlas helt ofiltrerat till förarens händer via hjulupphängning upp till ratten. 

Friktionen mellan däck och asfalt ska även kunna mätas rent statiskt i den punkt där greppet bildas, alltså i däckets fotavtryck. Vi har ett antal olika däck att testa – från mer touringorienterade varianter till sportiga och helt kompromisslösa, nästan mönsterlösa R-däck. 

Bredden i detta däcktest avspeglas i vår betygstabell där de vanliga gatdäcken står till vänster och de slicksbetonade, men för gatbruk godkända, däcken placerats till höger.

De vanliga gatdäcken betygssätts efter våra normala standardkriterier för sportiga däck medan ”banracingdäckens” kvaliteter synas lite annorlunda. Främst ligger skillnaden i betygskriterierna på våt vägbana.

Hos de vanliga sportdäcken gäller att resultaten från våt vägbana viktas normalt, alltså 40 procent (av slutbetygen), medan de mer rejsiga däckens resultat i blötan viktas ner till 20 procent.

Är därmed en rättvis jämförelse mellan gatdäck och R-däck ens möjlig att göra? Det självklara svaret är: Nej, naturligtvis inte. 

Så för att i någon mån kompensera förlusten av betygspoäng i vått väglag för de slicksbetonade däcken har vi istället höjt deras högsta betyg för torr vägbana från 10 till 12 – vilket ger R-däcken en behövlig ”boost” betygsmässigt.

TEST: 10 sportiga sommardäck – 225/40 R18Y
Perfekta banor för ett däcktest, linjerade och klara.

I tabellen har vi sorterat däcken i bokstavsordning från vänster till höger med det mest komfortabla och lättrullande däcket, Bridgestone Turanza T001, längst till vänster.

Det känns bekvämt, säkert och förlåtande inom vida gränser. Det rullar lätt och ger låg förbrukning. Enda svagheten är att däcket vattenplanar en aning tidigt. Fast trots detta är det väl värt att rekommendera.

Goodyear Eagle F1 klarar vattenplaningsproven mycket bra och ger över lag föredömligt korta bromssträckor, trots att däcket borde sorteras som ett mer komfortbetonat alternativ.

I grunden är detta ett däck som både ger hög säkerhet samt lågt rullmotstånd och som triumferat i tidigare tester. Frågan är bara om Goodyear klarar att behålla en ledning inför påtryckningarna från en rad helt nya konkurrenter?

Som exempelvis Toyo Proxes Sport, som sätter sig i respekt redan i grenen bromsning på våt vägbana.

Kortast bromssträcka, bättre än snittet i vattenplaningsdelen och dessutom extremt tystrullande.

Men det finns en baksida. Däcket saknar bra grepp och stabilitet på blöt asfalt i kurvavsnittet, här upplevs det svampigt och okänsligt. Men trots allt blir betyget godkänt även om däcket är långt ifrån ledarposition.

Som ett tydligt sportigt alternativ definierar sig Kumho Ecsta PS 91. Det ger också bra grepp samt utmärkt styrprecision på torrt underlag. Tyvärr har däcket inte de bästa våtegenskaperna, istället satsar Kumho på komfort och lågt rullmotstånd.

In på scenen rullar ett tydligt vardagssportigt däck – helt nya Pirelli P Zero. Det har utvecklats med lågt rullmotstånd och optimala kurvegenskaper som ledstjärnor och på racerbanan briljerar däcket även med utmärkt styrprecision och styrrespons. 

Det är många bra resultat men i blötan är Pirelli inte bäst. Tvärtom är bromssträckan för lång, bakdelen är orolig och i kurvorna i blötan fattas det lite lugn och säkerhet. Men när vi summerar egenskaperna landar Pirelli trots allt på godkänt.

TEST: 10 sportiga sommardäck – 225/40 R18Y
Även okulär besiktning av varje hjul är viktig.

För Continental levererar det beprövade SportContact 5 likartade resultat som Goodyear vad avser delgrenarna på torrt och i blött. Det är supersäkert i vattenplaning, tydligt i direkt styrkänsla och presterar också de bästa varvtiderna på racerbanan. 

Konsekvensen av sportigheten är att däckingenjörerna tvingats till mindre eftergifter vad gäller åkkomfort, rullmotstånd samt vägljud. 

Slutligen: Frågan om varför vi inte testar Continental SportContact 6 är lätt att besvara – däcket finns ännu bara i 19 tum eller större. 

Vi monterar istället på helt nya Michelin PS 4 – som förvånar. Bra i blötan, lika bra på torrt. Perfekt kontrollerbart och snabba varvtider på banan. Däcket verkar bra på det mesta helt enkelt.

Michelin PS 4 ser mer och mer ut som en testsegrare. Men i ärlighetens namn finns ett par små svagheter och det gäller ljudnivån och rullningsmotståndet som är lite för högt.

Vi går vidare med de tre R-däcken. Kan de vara bättre?

Definitivt inte på blött, det är helt säkert. Det var med största svårighet som Pirellis P Zero Trofeo och Michelins Sport Cup 2 lyckades klamra sig fast tillräckligt på den blöta asfalten. 

Även enkla övningar som bromsning på våt vägbana krävde rejält långa bromssträckor. Där gat-däcken stannade testbilen efter 32 meter från 80 km/h behövde de två cupdäcken 39 meter innan bilen stod stilla.

Likartat i handlingmomenten. Speciellt på våt vägbana. Ju mer vatten det var på banan desto längre ut mot kurvans ytterkant hamnade vi – obönhörligen.

Hur gick det då för det spektakulärt sparsamt profilerade däcket Toyo R888 R? Svar: överraskande bra, inledningsvis. 

När gummit hade kontakt med asfalten stannade bilen på 34 meter från 80 km/h. Därmed slog Toyo både Pirelli och Michelin – och samma sak hände även i den blöta handlingbanan.

TEST: 10 sportiga sommardäck – 225/40 R18Y

Så länge förarna lyckades ta kurvorna med exakt radie och inte tvingades köra i en vattenpöl gick det bra. Men när hjulen träffade en sådan – då var det alltid godnatt, bilen kasade av banan.

Därför blir vår rekommendation genomgående för alla de tre ”R-däcken: de bör inte användas utanför racerbanan på allmänna vägar om asfalten är blöt. 

Tvärtom i torrt. Då visar de tre däcken vilken potential de har. 

Efter bara några uppvärmningsvarv i den relativt motorsvaga testbilen presterar R-däcken plötsligt strålande varvtider – med hela två sekunder bättre sektortider än övriga däck.

Dessutom är alla de tre däcken superexakta i sitt beteende och lätta att behärska – allra bäst är Pirelli P Zero Trofeo. Inte riktigt lika vassa men istället med lite vidare arbetsområde – samt snabbaste varvtid! – blev till slut resultatet för Michelin Pilot Sport Cup 2.

TEST: 10 sportiga sommardäck – 225/40 R18Y
Alla testmoment mäts exakt och ger säkra mätvärden.

Så hur gick det för Toyo? Ja, ljudmässigt var däcket det mest bullriga och det imponerade inte helt på vått underlag. 

Men så fort det var torrt och endast handlade om körglädje, styrvinkel, stabilitet och varvtid var Toyo-däcket på par med snabba Pirelli.

Just receptet för kurvtagning samt det breda greppområdet med rejäla styrvinkelreserver var de faktorer som gjorde den kompakta och lätta sportbilen GT86 så snabb ute på banan.

Så vilket R-däck vann?

Bredaste registret hade Michelin Sport Cup 2. Lätt att behärska, att styra och snabbast. I blötan enklast att kontrollera av de tre R-däcken.

På allmän väg vore Michelin bäst. Men i vårt test gällde det att utse det mest sportiga däcket. Och det är det kompromisslösa Toyo som i sammanställningen över alla testresultat även lyckades prestera en högre greppnivå än duktiga Pirelli när det var vatten på asfalten. 

För båda gäller – ur motorsportsynpunkt – att de tillhör de allra bästa. Men så länge racerbanan är snustorr är det Pirelli som leder.

TEST: 10 sportiga sommardäck – 225/40 R18Y
Alla betyg. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE.

MÄTRESULTAT

TEST: 10 sportiga sommardäck – 225/40 R18Y
TEST: 10 sportiga sommardäck – 225/40 R18Y
TEST: 10 sportiga sommardäck – 225/40 R18Y
TEST: 10 sportiga sommardäck – 225/40 R18Y
TEST: 10 sportiga sommardäck – 225/40 R18Y

SÅ HAR VI TESTAT

TEST: 10 sportiga sommardäck – 225/40 R18Y

För att säkerställa största möjliga noggrannhet och tillförlitlighet i alla avseenden, körs alla testmoment åtskilliga gånger.

Alla däck bedöms enligt tidigare fastställda betygsramar. Det bästa däcket i varje delgren kan nå högsta möjliga poäng som är 10.

I just detta test har poängskalan på torrt underlag för de R-däck som testats justerats till max 12 poäng – för att uppnå en bättre jämförbarhet mellan däcktyperna. Betygsystemet har en progressiv skala och värden som inte kan mätas exakt betygsätts istället subjektivt av testförarna.

Samtliga däck har inköpts slumpvis i den reguljära däckhandeln.

Annons
Annons
Rulla till toppen