Däcktest: 10 sportiga friktionsdäck i dimension 225/45 R 18

Premium Att hårdtesta tio sportiga vinterdäck för vintersäsongen är ett tidsödande och krävande jobb, men resultaten hjälper dig att hitta det bästa däcket – så läs, jämför och välj rätt!

Däcktest: 10 sportiga friktionsdäck i dimension 225/45 R 18

Testet påminner om en vintersaga. Förr, när alla vägar fylldes av djup snö vintertid, krävdes mycket grovmönstrade däck. Idag plogar Vägverket alla våra större landsvägar – eller sköter vinterväghållningen med salt – men på många andra vägar ligger snön djup. 

Så vinterdäck behövs alltid. Fast vinterdäcken har förändrats över tid och utvecklats för att bättre passa dagens vinterförhållanden samt, inte minst, alla bilar som med nya tekniska lösningar har förhöjt säkerheten och framkomligheten.

Med elektroniska hjälpmedel som antisladdsystem eller antispinnsystem har vinterdäckens jobb förändrats. Förr gällde det i högre grad att skotta snö med däcken. 

Det gäller fortfarande men nu ska däcken även klara halka på barmark, eventuella isfläckar och många andra svåra förhållanden på olika vägtyper, och säkerheten står som alltid i första rummet.

Vårt däcktest innehåller därför en rad körprov som tydligt avslöjar hur de olika däcken klarar vart och ett av de många testmomenten.

Fullt gaspådrag, vilket grepp ger däcken? Våra däcktester körs på en rad olika underlag, exempelvis snö och is men även på torr och våt asfalt.

Vi har tio däck på startlinjen. Conti startar med WinterContact TS 850 P och Cooper från England med WeatherMaster SA2 +. Dunlop låter oss testa det beprövade SP Wintersport 5 och Fulda levererar sitt Kristall Control HP2 till testet.

Från Hankook deltar Winter i'cept evo², från Kumho kommer WinterCraft WP71 och från Michelin deras alterntiv, Pilot Alpin PA4. Nokians bidrag är WR A4, Pirellis är Winter Sottozero 3 och Semperit (andramärke hos Continental) har skickat oss Speed-Grip 3.

Vårt testfordon den här gången är en 252 hästar stark BMW 430i Gran Coupé och vi befinner oss i norra Finland, nära Ivalo, på fina testbanor täckta med snö och is. Vi har kört vid temperaturer mellan minus 2 och minus 10 grader.

Efter talrika mätningar i olika körprov på snö och is samt mängder av körning på handlingbanor fick däcken några veckor senare bevisa vilken kapacitet de hade även på torr och våt asfalt. Alla testresultat med individuella egenskaper för varje däck hittar du i tabellerna på sidan 66.

Däcktest på våt asfalt.

Av de tio däck som har testats kan vi utan förbehåll rekommendera tre stycken och fem andra kan vi föreslå med reservation för mindre svagheter i något avseende. 

Ett däck vinner slutligen, genom att vara bäst eller tillhöra de allra bästa i samtliga grenar. Men för Cooper SA2+ är det en bra bit till en slutlig seger. Däcket har svårt att hänga med på alla tre underlagstyper. 
Samtidigt visar Kumho Wintercraft WP71 att det är möjligt för nykomlingar att utmana de bästa. 

I delmomentet bromsning på snö och torr asfalt tillhör däcket de bättre och den som kan bortse från vissa fordonsdynamiska svagheter samt köra försiktigt på blöt vägbana kan ändå vara nöjd med den lågt prissatta koreanen. En liknande bild tecknas av Hankooks Winter i'cept Evo²: bra resultat på snö samt på torr asfalt, okej i blött väglag. Men det är i det registret däck för mellaneuropa har sina styrkor. Kyla utan fukt är ovanligt.

Ett vinterdäck med klassisk design är Fuldas Kristall Control HP2. Däcket är utmärkt både i acceleration och bromsning och lika kompetent i att hålla kursen i vattengraven – helt enkelt ett bra vinterdäck och en tydlig rekommendation för alpina regioner. Gäller det även för finska Nokian? Nej, men det är mycket nära. Lite överraskande visar sig däcket styrka snarare vara torr vägbana och däcket har extremt lågt rullmotstånd. Väta och snö är inte riktigt dess värld. 

Fast den som inte förväntar sig maximal prestanda under starka vinterförhållanden och dessutom tar det lite lugnt på våta vägbanor kommer klart att kunna gilla det sportiga finländska däcket. Med samma övergripande synsätt är Pirellis Sottozero 3 ett mer balanserat däck på den bakhjulsdrivna BMW:n. 

Även detta däck uppvisar bara mindre svagheter, exempelvis det höga rullmotståndet som sätter ner däckets komfortbetyg – men totalt sett är detta ett bra däck.

På handlingbanan i snön kommer sanningen fram, vilket däck greppar bäst?

En lite bättre placering totalt får Michelin Pilot Alpin PA4, trots vissa besvär vid bromsning i vått. Bra resultat i övrigt för ett däck som har rejäla säkerhetsmarginaler. Med tanke på den förväntat höga livslängden ett bra tips för vintervägarna.

På prispallens nedre steg hittar vi Semperit Speed-Grip 3, tydligt välpreparerat att fixa vinterväglaget. Däcket är bra på bromsning, sidogrepp, dragkraft samt handling på snöunderlag. Regnblöt vägbana är inte önskeunderlaget och på torr väg ger däcket inte mycket av sportig dynamik. Men tvärtom alltså, på snöunderlag levererar däcket bra prestanda.

Plats två? Det går till däcket med den kortaste bromssträckan på snöunderlag och bara två små brister i snön, sidogrepp och rullmotstånd. Alltså det utmärkta Dunlop SP Winter Sport 5. 

Däcket kompenserar dessutom för de små men mätbara bristerna i sidogrepp genom att vara mycket lätthanterligt samt att därutöver ge snabba varvtider. Därmed blev Dunlop SP Winter Sport 5 något av en snökonung bland allrounddäcken – men vilket däck lyckades ändå vinna till slut?

Snygga fälgar i förgrunden på bilden från däckverkstaden på testanläggningen i norra Finland där vi samlat tio omgångar vinterdäck från alla stora däcktillverkare.

Med 50 centimeter längre bromssträcka på snöunderlag fast med 60 centimeter kortare bromssträcka på våt asfalt, därtill med lite bättre greppnivå, hittar vi vinnarreceptet – Conti TS 850 P vinner till slut detta knallhårda test.

Fast segern satt hårt åt och vinnardäcket har någon mindre svaghet – i det här fallet en lite tidig vattenplaningströskel. Orsakat av ett däckmönster som i övrigt ger ett så utsökt bra väggrepp åt ett mellaneuropeiskt vinterdäck som är konstruerat för både våt och torr vägbana. Men till skillnad från de mer specialiserade vinterdäcken klarar Conti TS 850 P alla väglag utan några betydande kompromisser. 

Det blir inte bättre än så.