Test av 21 glödlampor: Köp mer ljus!

Premium Den mörka årstiden kräver bra ljus och utbudet av glödlampor är jättelikt. Prisskillnaderna är stora och i vårt test får 21 eftermarknadslampor­ bekänna färg. Det blir några riktiga överraskningar.

Test av 21 glödlampor: Köp mer ljus!
Varde ljus! Nej, allt är inte guld som glimmar. Det är stora skillnader mellan olika glödlampor.

Halogenlampor är inte passé. Även om de flesta pratar om adaptiva LED-strålkastare försöker den övervägande delen personbilsförare bringa ljus i mörkret med hjälp av H4- eller H7-lampor. Inte sällan med måttlig framgång. Men det kan man ändra på, anser inte minst glödlampstillverkarna. Men är det så enkelt att åstadkomma bättre ljus? För att ta reda på det har vi testat tio H4- och H7-lampor i Dekras testanläggning. Dessutom har en så kallad Retrofit-LED-H4-lampa fått bekänna färg om den verkligen är så mycket bättre än motsvarande halogenlampor.

H7 är 50 procent ljusare än H4

I dagens personbilar används i huvudsak tre olika ljussystem. H4/H7,  gasurladdningslampor (Xenon) och i tilltagande grad LED. Strålkastare med H4-glödlampor används av design- och kostnadsskäl mest i mindre och äldre bilar. H7-lampor använder två reflektorer per strålkastare i motsats till H4-lampor som har dubbla glödtrådar och därmed ger både hel- och halvljus i samma reflektor.

I princip ska H4-lampan med 1.000 lumen vara underlägsen sin H7-syster som ger 1.500 lumen. Men det är samspelet mellan glödlampa och reflektor som definierar strålkastarens kvalitet. Det kan alltså vara så att en mycket bra och stor H4-reflektor lyser mycket starkare än en liten H7-reflektor. Det var fallet vid vårt tidigare ljustest för tre år sedan med strålkastarna på VW Up och Ford Focus. Ju större en reflektorn är, desto mer ljus kan den reflektera mot körbanan. I vårt test valde vi den relativt stora H4-strålkastaren från Mini med Valeoinsats och Golf VII H7-strålkastaren från Hella.

För att få ett bra genomsnitt har vi vid sidan av longlife- och standardlampor framför allt testat högeffektlampor från renommerade tillverkare som Bosch. GE, Osram och Philips, liksom lågprislampor med mycket vitt sken och hundrawattslampor från "internet".

I den garderobsstora datorn från LMT Lichttechnik beräknas ljusbilden utifrån 5 670 mätvärden från varje lampa.

Hur hittar jag den bästa lampan?

Utbudet av glödlampor är förvirrande stort. De finns på internet, i varuhusen och hos fackverkstäder och i prisskillnaderna är stora. Det kan diffa på uppemot hundra procent. De angivna priserna är genomsnittliga.

I grunden finns det en målkonflikt mellan ljusstyrka och livslängd. Longlife-lampor brinner med lägre temperatur och mindre ljust, ungefär tre gånger så länge som en standardlampa. I H4-version ungefär 3 000 timmar. H7-lampor har cirka 1 100 timmars driftstid. För stadstrafik är de här lamporna fullt tillräckligt men för mörka landsvägar räcker de knappast till.

Mer ljus är lika med ökad säkerhet. Därför ligger vårt testfokus på de starkare lamporna som inte bara ger en 20 meter längre ljuskägla utan även ett mycket starkare ljus över vägarna. Grunden till det är en tunnare och mera precis glödtråd, en sofistikerad gasblandning i en kvartsglaskolv och ett innertryck på tio bar. Nackdelen med de starkare lamporna är den kortare livslängden från 250 timmar (H7) och upp till 400 timmar (H4). Låter det lite? Men antag att man över tiden har en genomsnittshastighet på 60 km/h, varav hälften med fullt ljus och livslängden 250 timmar så ger – det ger en ungefärlig körsträcka på 30 000 km. 

Fem extremt kraftiga H4-lampor

Mätresultaten för H4-lamporna uppvisar ett brett utbud av mycket starka exemplar. I täten placerar sig högeffektlamporna från Bosch, Osram och Philips. De övertygar inte bara med mycket jämn ljusfördelning och upplysning utan framför allt med enastående räckvidd. Det beror dock även på Minis stora reflektor och monteringshöjd. Ju högre monteringshöjd desto längre blir räckvidden.

Strålkastarinsatsen monteras på Goniometern.

I den mörkare delen i slutet av testfältet radar de billigare lamporna från internet och varuhus upp sig. Den som inte bryr sig om bra ljus hittar fungerande glödlampor från cirka tio kronor. Hundrawattslampan vi beställt lockar med hög effekt men visar sämre resultat. Det djupt blå lampglaset släpper inte genom mycket ljus. Dessutom är lampan illegal på vissa marknader vilket kan påverka försäkringsskyddet.

Nu blir det riktigt ljust

Samma sak gäller Philips Retrofit-LED-lampa. Den säljs bara utanför EU för ungefär 180 euro. LED-tekniken skulle kunna vara ett briljant sätt att förbättra halogenstrålkastares ljusutbyte. Philips högkvalitativa lampa är visserligen bland de bättre men ändå inte för skarp och dess ljusutbyte i det mittre till det bredare området är utomordentligt. Den går dock inte att montera på alla fordon. "Plug-and play" som för halogenlampor gäller inte här. Golf-strålkastarens ljusutbyte är tack vare den starkare H7-lampan tydligt bättre än hos Minin, men räcker inte så långt på grund av den låga montagehöjden (69 cm). I H7-utbudet placerar sig lamporna av de etablerade fabrikaten i rankingens högre del. Den billiga Unitechlampan är med tanke på priset inte så dålig. Den mycket blåa Gread Lights-lampan hedrar inte sitt namn i nedre delen av skalan.

Att byta glödlampa själv bör inte vara något problem (även om det kan vara svårt att komma åt på vissa bilar) men det krävs en inställning på verkstad. Endast en exakt justering ger ett verkligt bra ljus på mörka landsvägar. 

DETTA BETYDER MÄTVÄRDENA

LJUSFLÖDE LUMEN
Alla lampor mäts i en så kallade Ulbricht-Kugel,  vilket ger talet för ljusflödet i lumen. Ljusinsatsen har ingen påverkan. Under testet ligger man på exakt 13,2 volt. Alla mätvärden i tabellen gäller vid halvljus. 

LJUSSTYRKA
Lampan monteras med strålkastarinsatsen i den så kallade Gonimetern och matas med 13,2 volt. En fotocell på 25 meters avstånd mäter upp ljusbilden som sedan omvandlas till en grafik med hjälp av datakraft. Viktiga mätpunkter är 75 meter från strålkastaren på den högra körbanan (75 R), 50 meter på högra körbanan (50 R)  samt 50 meter i mitten av vägen (50 M).

MAXIMAL LJUSSTYRKA
Detta värde definierar den absoluta ljusstyrkan sex till sju meter från bilen. I stadstrafik är det här en relevant information, men på landsväg är det inte lika intressant och därför ingår denna mätningen inte i betygssättningen.  Men mätsiffran vid 75 meter på högra körbanan räknas in.

MEDELVÄRDE
Det viktade medelvärdet beräknas så här:  (2 x 75 R) + 50 R + 50 M. Att vi tar 75R gånger två beror på att förarens upplevelse vid landsvägskörning är mycket viktig. 

BLÄNDNING
Värdet B 50 V (50 meter från bilen på vänster sida) ger ett värde för ströljus. Lampans gemometri och tillverkningsprecision avgör, liksom att lampan sitter exakt monterad i strålkastarinsatsen.

FAKTA: H4-LAMPOR FRÅN BOSCH, OSRAM OCH PHILIPS ÄR BÄST

FAKTA: LAMPOR FRÅN KÄNDA MÄRKEN ÄR VÄRDA EXTRAPENGARNA

FAKTA: H7-LAMPOR MED 1500 LUMEN ÄR 50 PROCENT STARKARE ÄN H4-LAMPOR

FAKTA: BRA LJUS HANDLAR OM SÄKERHET OCH KOMFORT – ÄR DU VÄRD DET?

MERA LJUS

Är halogentekniken utdömd? Philips visar med sin Retrofit-LED lampa hur stark en H4-strålkastare kan vara – och det till väsentligt lägre pris än extrapris fabriks LED-lamporna. Trots att de inte är lagliga hittar man sådana H4- och H7-lampor  till låga priser på internet. Men håll er borta från lågprislamporna som oftast kommer från Kina.

Att ta fram LED-strålkastare är inte enkelt eftersom ljuskällan måste vara så liten att den motsvarar storleken av en halogenlampa. Det har Philips klarat. För kunder med halogenlampor vore det en ljuspunkt om lagstiftarna tillsammans med de renommerade tillverkarna kunde formulera precisa regler för att åstadkomma de bästa möjliga glödlamporna.

SÅ TESTADE VI

Testet enligt ECE Norm R 112 genomfördes av Dekras ljusexperter. En komplett strålkastare fixeras i Goniometern och grundinställs med två testlampor. Därefter monteras alla testade lamporna och ställs noggrant in enligt testföreskrifterna. Det är ytterst viktigt då en vertikal avvikelse på 0,5 grader kan ge 20 lux mer på gatan och kraftigt höjer den mötande trafikens bländning. Därför kontrolleras inställningen noga av två medarbetare.

Under det åtta minuter långa testet per lampa svänger Goniometern i höjd och med 65 grader höger och vänster. Ljuset mäts av en fotocell på 25 meters avstånd. För varje lampa mäts 5 670 värden upp, för att ge den faktiska ljusfördelningen för båda strålkastarna och en ljuskurva för gatan. Den yttre gränsen för det blå är ljusfördelningen för tre-lux-linjen. Fram till dess kan man mäta. Helljus är inte uppmätt. Spänningen genom hela testet ligger på 13,2 volt.

DIN SÄKERHET... OCH ANDRAS

Hur mycket har du betalat för din bil? Det här med lampor är lite som med däck, man tror att en lampa är en lampa och att ett däck ett däck. Men så är det absolut inte – vilket vårt test visar. Säkerhetshöjningen (och komforthöjningen) är väldigt stor om du lägger till en 100-lapp vid nästa byte.

Bearbetning: Torbjörn Lundgren
Foto: Deleker, Dino Eisele, MPS-Studio