Stort test av handsfree – så undviker du böter

PREMIUM Sedan den första februari är det olagligt att hålla telefonen i ­handen samtidigt som man kör bil. Vi har testat 14 lagliga lösningar.
Annons

Du färdas 22 meter på två sekunder om du håller en hastighet på 40 km/h. Det borde räcka som motiv för de flesta för att inte sitta bakom ratten och uppdatera Facebook, skicka sms, knappa in en ny adress i navigatorn eller något annat som tar fokus från körningen.

Men enligt en undersökning genomförd av Mekonomen/Kantar Sifo är det bara 22 procent av svenskarna som svär på att de aldrig fipplat med telefonen samtidigt som de kört bil. Hela 47 procent erkänner att de vid enstaka tillfällen använder mobilen trots att de kör. 15 procent använder telefonen när de sitter i en kö. Återstår att se om det blir ändring nu efter den nya lagen.

VAD SÄGER LAGEN?

Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen.

Källa: Trafikförordningen, 4 Kap 10 §

Bakom ratten ska man köra bil och polisen kan polisen stoppa alla som vinglar, segar i köer och kör ofokuserat. Visar det sig att man haft en telefon i handen blir det böter. Enligt Novus känner 92 procent av svenskarna till den nya lagen och försäljningen av mobiltelefontillbehör tokrusade i januari med över 400 procent jämfört med samma månad i fjol. Men blir alla nöjda med det dom köper? Förmodligen inte.

Tidigare var det förbjudet att hantera sin mobiltelefon så att det ”menligt påverkar körningen” men nu får man alltså inte hålla mobiltelefonen i handen. Bötesbeloppet är 1 500 kronor och är man nybliven körkortsinnehavare kan man bli av med körkortet. Enligt en omröstning på auto motor & sports hemsida tycker 88 procent att den nya lagen är bra. 

Ringer det i telefonen vill de flesta av oss svara och det finns en mängd tekniska lösningar. I alla nya bilar är det sedan flera år standard med så kallad blåtandsteknik, som automatiskt kopplar upp telefonen till bilens stereoanläggning vilket gör att man kan tala utan att hålla i telefonen. Mycket smidigt och säkert. Sverige är för övrigt sist i Eu med en handsfreelag.

Den enklaste lösningen är att köpa en mobiltelefonhållare och slå på telefonens högtalare. Men många hållare är rangliga och ljudkvaliteten blir lidande.

Steg två är att använda hörlurssladdar, men det blir lätt trassligt och därför finns det en mängd lösningar med någon form av högtalare i örat och sladdlös uppkoppling till telefonen. Här varierar pris och funktion väldigt mycket och generellt kan man säga att man får vad man betalar för. Köp något billigt och du lär inte bli nöjd om du har krav på ljudkvalitet.

Nästa steg är en extern högtalare som kopplar upp sig mot din telefon – det är smidigt men den måste laddas och kvaliteten är inte alltid bra. Det finns också anläggningar som kopplar in sig på bilens högtalarsystem. Men riktigt bra blir det först med en inbyggd handsfreeanläggning – och då ingår en ny bil i köpet! 

MOBILHÅLLARE

Stort test av handsfree – så undviker du böter
Stort test av handsfree – så undviker du böter
Stort test av handsfree – så undviker du böter
Stort test av handsfree – så undviker du böter

ÖRONSNÄCKOR

Stort test av handsfree – så undviker du böter
Stort test av handsfree – så undviker du böter
Stort test av handsfree – så undviker du böter
Stort test av handsfree – så undviker du böter

BILHANDSFREE

Stort test av handsfree – så undviker du böter
Stort test av handsfree – så undviker du böter
Stort test av handsfree – så undviker du böter
Stort test av handsfree – så undviker du böter

BLÅTAND TILL DIN VETERANBIL ELLER BRUKSBIL

Stort test av handsfree – så undviker du böter

Med en ny och modern stereo som passar designen i din äldre bil kan du få blåtand på köpet. Exempel: Hermosa Bluetooth-handsfree med MP3, WMA via USB-ingång. Den inbyggda förstärkaren ger 4X50 Watt. Alla modeller har justerbar bas/diskant/fader/balans och loudnesskontroll. Radion levereras med en komplett fordonsspecifik front som passar till bilen.

Cadillac Club Swedens ordförande, Lars Melin, är lyrisk när han talar om Retro Sound. Tyvärr tillät inte vädret att vi tog en provtur för att testa anläggningen i bilen. Lars har låtit sätta en mikrofon i A-stolpen på vänster sida som nästan döljs av bilens interiör, lite sticker den fram men han har valt att inte göra några ingrepp i bilens originalinredning.

Stort test av handsfree – så undviker du böter

HERMOSA. Bilar från 1930-talet till 1980-talet. Pris: 4.300 kronor

LONGBEACH. Bilar från 1930-talet till 1980-talet. Pris: 5.000 kronor.

NEWPORT. Bilar från mitten av 1970-talet till 2002. Pris: 4.300 kronor.


”ATT JAG INTE FÅTT TELEFONARMBÅGE”

Peter Gunnars kör 6.000 mil om året – hälften talande i telefon!

”Hej det är Peter, jag har tänkt på en sak …” Peter Gunnars har fotograferat för auto motor & sport i över 20 år och på den gamla ”goda tiden” hade han en telefonräkning på 10 000–15 000 kronor i månaden och löneavdrag för sitt snackande! Då bodde han  i Vingåker och jobbade i Stockholm, men nu har han dragit ner lite på pratandet eftersom han bor i Gnesta som är närmare. När vi beslutade oss för att göra ett test av handsfree var Peter Gunnars självskriven testare.

Stort test av handsfree – så undviker du böter

”På 90-talet blev man alldeles varm i örat efter att man talat en kvart, sändarna var väldigt starka på den tiden. Med två och en halv timme till jobbet försöker man lösa alla problem, men konstigt nog har jag aldrig fått telefonarmbåge trots att jag nästan alltid har hållit telefonen i handen. Hörlurssladd har varit för trassligt.”

”När jag köpte min Citroën Cactus var det en befrielse – med inbyggd handsfree. Handsfreelagen är bra, det är fullständigt livsfarligt att sitta och skicka sms när man kör.” 

Peter har utgått från sin Iphone 7 och använt prylarna i sin Citroën Cactus med blåtand och sin Citroën Berlingo utan blåtand. Kört och ringt, kört och ring – som vanligt! Kan man få en godtagbar mottagning i bilen och hör den som ringer upp bra?

En annan fråga är var telefonen ska sitta och Peters korta råd när det gäller hållare är: köp en som är tillverkad för din telefon, köp inte en billig variant där telefonen inte sitter fast ordentligt och där hållaren sviktar när man ska svara eller slå ett nummer.

En bra finess är inbyggd laddare för telefonen. Hållaren bör dessutom sitta i synfältet eftersom det ger högre säkerhet och har telefonens antenn ”fri sikt” betyder det bättre mottagning vilket ger högre ljudkvalitet och längre batteritid eftersom mobilens sändare inte behöver jobba lika mycket.

TESTSTRÄCKAN

Stort test av handsfree – så undviker du böter

Peter har åkt fram och tillbaka på vägen mellan Gnesta och Lästringe i flera dagar. Täckningen på sträckan varierar från noll till full 4G, så det har gett utslag.

Peter har ringt hit och dit till polare, kunder och Alrik Söderlind för att försöka utröna skillnader mellan blåtands-anläggningarna. Testet är baserat på Peters upplevelser med de olika tillbehören. Apple funkar bäst med AirPods. Tyvärr finns det smolk i bägaren genom AirPods storlek. ”Jag är rädd att tappa de små lurarna så jag skulle nog lägga de extra kronorna på att köpa Jabra Evlove 75 e med sitt senilsnöre”, säger Peter. Av hållarna rekommenderar han en fast montering och Brodit är bäst.

Annons
Annons
Rulla till toppen