11 sommardäck i test: Här är bästa valet för din bil

Premium 225/45 R17 har blivit lite av standard för bilar i Audi A3- och Volvo S60-klassen. Det ger bra köregenskaper. Men hur är det med åkkomfort och säkerhet på våta vägar?

11 sommardäck i test: Här är bästa valet för din bil

SOMMARDÄCKTEST

Test av 11 sommardäck i dimension 225/45 R17. 16-tumshjul är ute. Den nya standarddimensionen för kompaktklassen heter 225/45 R17. Det innebär bra kördynamik. Men hur blir det med åkkomfort och säkerhet på regnvåta vägar? Och kan de kinesiska däcken utmana de välkända varumärkena?

Däcken som är med i detta test är:

Continental PremiumContact 6, Cooper Zeon CS8, Falken Azenis FK 510, Giti Sport S1, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3, Michelin Pilot Sport 4, Nankang Sportnex AS-2+, Nokian zLine, Pirelli P Zero, Toyo Proxes Sport och Vredestein Ultrac.

Downsizing. När det gäller motorbyggande betyder det att motorer med stor volym byts mot mindre men med överladdning. Med samma effekt ska det innebära att den mindre motorn konsumerar mindre bränsle. Att det fungerar ser vi i vår dagliga testverksamhet. Principen gäller även däck. Ett smalare däck med högre lufttryck ger mindre rullmotstånd och därmed lägre bränsleförbrukning.

Men det vill inte marknaden veta av. Suvar med högre luftmotstånd är trenden. Deras motorer blir
inte heller alltid de mest ekonomiska på grund av bilens form och vikt. Säkert förstår de allra flesta
att basversionen av däck och fälg är den mest ekonomiska. Utseendemässigt kan det dock bli så mesigt att valet av bredare och större hjul nästan blir tvångsmässigt. Och när bilarna växer i storlek växer även däckdimensionerna.

Från 1980-talets kompaktbilar har de populäraste däckstorlekarna växt från 175/70 13 via 195/65 R15 till dagens aktuella bestseller 205/55 R16, som nu avlöses av 225/45 R17.

Däcktillverkarna är förberedda på det och urvalet är stort. Söker man på nätet efter den dimensionen ploppar det upp mer än 300 olika erbjudanden hos de stora internetdäckhandlarna. Men vilket är bäst? För att ta reda på det lät vi tio av de mest ansedda och seriösa däcken gå en match mot fjolårets testvinnare, Michelin Pilot Sport 4.

Utmanarna är nya Continental PremiumContact 6, Cooper Zeon CS8, Falkens toppmodell Azenis FK510, det nya Sport S1 från den ursprungligen indonesiska däckjätten Giti, det beprövade Goodyear Eagle F1, Nankangs billiga Sportnex AS-2+, Nokian zLine, Pirelli P Zero, Toyo Proxes Sport och till sist Vredestein Ultrac.

Kan de slå fjolårets så överlägsna Michelin? På torr vägbana blir det inte lätt. Redan vid fullbromstestet med tio inbromsningar från 100 km/h till stillastående placerar sig det franska däcket i toppen med i genomsnitt 34,6 meters bromssträcka. Runt en meter längre hamnar Pirelli, Nokian, Falken, Continental, Goodyear och Vredestein. Cooper, Giti, Toyo och Nankang behöver över två meter mer till stillastående. 

Förutom Audi A3 använde vi även Seat Leon som testbil för vissa moment.

Men med endast genomsnittligt rullmotstånd och däckbuller blir det tuffare för Michelin. I fråga om rullmotstånd, relevant för bränsleförbrukning, är Goodyear, Giti och Nokian bättre, Continental och Falken likvärdigt och sedan följt av Cooper och Pirelli. Jämförelsevis tyngst rullar Nankang.

Ett tungrullat däck förbrukar mer bränsle och sett till hela däckets livslängd är det en utgift som betyder mer än däckets pris. Ett billigt däck kan alltså bli dyrt i långa loppet.

Michelin kunde inte heller ta täten vid bullermätningen där bilen får rulla förbi två mätmikrofoner med avslagen motor. Giti, Nankang, Toyo och Falken är tystare. Ljudligast är Continental, Goodyear och Pirelli. Men hörs det inne i kupén? Nej, i testbilen, en Audi A3, hörs inte något däckbuller förrän man börjar variera tempo och körriktning. Falken uppvisade ett "glidljud" i de snabba kurvorna liksom även Nokian.

Vid auto motor & sports sommardäckstest användes uteslutande Borbets Y-fälg på Audi A3 med den seriemässigt lika dimensionen 7,5 x 17. En fälg som passar på flera av Volkswagenkoncernens kompaktmodeller.

Mer avgörande och säkerhetsrelaterat är testet av väggrepp och kördynamik. Inte heller här är det Michelin som gör de snabbaste varvtiderna, det gör Continental. Men i fråga om körstabilitet och kontrollerbarhet visar Michelin vilket toppdäck det är. Med starkt kurvgrepp och bra styrprecision ligger även Continental bra till. Med endast lite långsammare varvtider rullar Goodyear, Falken och Pirelli på i mittfältet av testet utan några överraskningar. Bara Cooper och Nokian med sina något vekare profiler visar på understyrningstendenser som inte är säkerhetsavgörande men som heller inte ger någon körglädje.

Totalt ligger Michelin i klar ledning på torr asfalt och det fastän det inte nått toppnoteringen i alla discipliner. Varför? Jo, för att det bromsar bäst av alla och för att bromsegenskaperna står för 40 procent av värderingen på torr vägbana.

Med samma procentsats viktas även bromsningen på våt körbana. Här kan farligare trafiksituationer uppstå och däckets förmåga att blixtsnabbt få ner farten samspelar även med viktiga säkerhetssystem som ABS och ESP. Våtbromsningen är däcktesternas spetsdisciplin. Det däck som glider iväg ur körriktningen här har ingen chans till en topplacering.

Vilket ligger i topp? Åter Michelin. Med 30,2 meters bromssträcka från 80 km/h markerar det spansktillverkade franska däcket tekniknivån just nu. Kort därefter kommer Falken. Nokian och Pirelli bromsar runt en meter längre. Continental, Toyo och Cooper behöver två meter mer. Ytterlogare en meter krävs för Goodyear, Giti och Vredestein. Nankang bromsar alltför långt. Det kinesiska däcket rutschar förbi den michelinbestyckade Audi A3:an med nästan fem meter. Falken Azenis FK510 är överraskande starkt på vått underlag. Det lägger sig på andra plats för våtegenskaperna. Det räcker till en plats bland de tre första totalt. Även Pirelli visar, med något undantag för vattenplaning, på bra våtegenskaper.

Jaha, allt klart då? Nej, ingalunda. Det kommer en överraskning. Trots måttligt bra bromsegenskaper på vått åstadkommer det billiga Nankangdäcket bra varvtider. Hur kommer det sig? Trots sina måttliga köregenskaper går det bra på den kraftigt vattenbesprutade körbanan, nästan oberört av pölar och spårrinningar. Där konkurrenterna redan tappat greppet behåller Nankang sitt lugn. Även i vattenplaningstestet bekräftas denna effekt som har mindre med gummi-blandningen att göra. Snarare är det en lyckad däckprofil och ett lyckat däckmönster samt en ovanligt hög vattennivå på teststräckan.

Så om bara vattenplaning skulle vara måttstocken skulle det billiga Nankang ha legat i täten. Men det bromsar sämre, är inte så exakt i riktning och stabilitet och har ett otidsenligt högt rullmotstånd. Därmed placerar det sig i den bakre delen av tabellen tillsammans med Cooper, Toyo och Vredestein.

Giti hamnar mitt i och är i den totala sammanräkningen inte mycket bättre än de sist placerade men erbjuder ett imponerande lågt rullmotstånd och därigenom ett acceptabelt paket. Med hänsyn till den bestående konflikten mellan rullmotstånd och våtgrepp är det en aktningsvärd prestation att ta sjunde plats. Ospektakulärt och starkt på vått underlag men trögt på det torra ger Nokian sjätte plats.

Väl balanserat i fråga om egenskaper utom en liten svaghet på våt inbromsning placerar Goodyear som femma. Pirelli övertygar med sina dynamiska egenskaper men förlorar på vattenplaning och rullmotstånd och tar fjärde plats. Och sedan då? Genom starka insatser på vått underlag hamnar Falken trots små svagheter på det torra tillsammans med det i fråga om egenskaper mycket väl balanserade Continental på delad andra plats. Och högst upp hamnar det allrounddugliga Michelin Pilot Sport 4. 

SÅ HAR VI TESTAT

För bästa möjliga noggrannhet och för att säkerställa tillförlitligheten av resultaten har varje testmoment körts flera gånger. Vi tar hänsyn både till mätinstrumentens utslag och de subjektiva bedömningarna från våra erfarna testförare.

För en optimal klassificering kör vi balanserat, säkert och enligt den tänkta målgruppens körbeteende på vått och torrt underlag. Vattenplaningstestet körs både i längsgående och tvärgående körriktningar för att ge ett utfall för hur däcken klarar djupa hjulspår med vatten på vägbanan. Den kritiska hastigheten då däcket vattenplanar, och hur det accelererar i tvärgående riktning i stående vatten, visar däckens säkerhetsmarginaler. 

Rullmotståndet mäts i två olika laboratorier under likadana omständigheter och kommer in i testet som ett medelvärde. Grunden för bedömningen är också relevant för däckmärket när det gäller den europeiska lagstiftningen om däckklassificering. Sedan många år genomförs stickprovsmässiga "eftertest". Fokus är på de tre bästa i ett test liksom produkter med otypiskt goda egenskaper, ovanligt hög förslitning eller andra iögonfallande egenskaper. Avvikelser rapporteras och kan leda till att ett däck utesluts ur testet.

Dessa däck är med i testet:

Continental PremiumContact 6

Cooper Zeon CS8

Falken Azenis FK 510

Giti Sport S1

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3

Michelin Pilot Sport 4

Nankang Sportnex AS-2+

Nokian zLine

Pirelli P Zero

Toyo Proxes Sport

Vredestein Ultrac

Däckdimensionen är 245/45 R 17, samtliga däck har belastningsindex 94 (670 kilo) och hastighetsklassen Y (300 km/h).