Svenska Mercedeschefen: Vi klarar inte utsläppsmålen utan dieselbilar

PREMIUM Men biljätten investerar också miljardbelopp i elbilar.
Annons

Svenska Mercedeschefen: Vi klarar inte utsläppsmålen utan dieselbilar
Ola Källenius är utvecklingschef på Mercedesägaren Daimler. Ola är 48 år, kommer från Västervik och började på Daimler-Benz 1993. Sedan 2005 ingår han i styrelsen och den 1 januari 2017 tillträdde han sin nuvarande tjänst.

Det här är en premiumartikel som är exklusiv för våra prenumeranter. Tack för att du gjort ett bra val och stöttar journalistiken på auto motor & sport och Recharge!


• Mercedes visar fina siffror. Vad är nyckeln till er framgång?

”Det har varit ett mycket bra första kvartal för oss, faktiskt det bästa i företagets historia. Vi ökade med sex procent utöver 2017 års siffror som i sig var mycket bra.”

”Den största delen av ökningen står Kina för både relativt och i antal sålda bilar. Kina har under de senaste 5–6 åren varit en mycket expansiv marknad för oss men det handlar inte bara om Kina, försäljningen i Europa har också ökat markant. Förra året uppnådde vi den högsta försäljningen någonsin där. Ekonomin i Europa är stark och årets försäljning har börjat speciellt bra i Tyskland. USA är en annan stor marknad för oss där vi är det största märket i det exklusiva premiumsegmentet. Under många år har vi med tillfredsställelse kunnat notera en ökad försäljning på de flesta marknader.”

• Hur stor del av försäljningen kommer nya A-klass att stå för?

”A-klassen och våra övriga kompaktbilar bidrar starkt till vår försäljning idag. Om vi tittar på de första generationerna av A-klass sålde vi ungefär 200.000 bilar per år. Det senaste året såldes bilarna i kompaktfamiljen i ungefär 600.000 exemplar, en tredubblad försäljning bara på en generation. Idag har vi fem kompaktbilar men den nya generationen kommer att innehålla åtta olika modeller, så utan att gå in på några siffror kommer dessa utgöra en allt större del av vår tillväxt.”

• Kommer det några nya elbilar från Mercedes?

”Ja, elbilar kommer i kompaktfamiljen men också i det vi kallar EQ-familjen. En av dem visade vi i Paris för några år sedan, den kallas EQC och är en suv. År 2022 kommer vi ha tio eldrivna modeller på marknaden, både sedaner och suvar. Redan nästa år kommer EQC. Om vi räknar in laddhybrider och bilar med 48-voltssystem kommer dessa att omfatta i stort sett alla våra bilar år 2025.”

• Har ni för avsikt att sluta tillverka dieselbilar?

”Nej, det kommer vi inte att göra, det vore inte rationellt. Naturligtvis ska vi noga följa utvecklingen och göra en grundläggande utvärdering av NOx-utsläppen från en dieselmotor. I och med introduktionen av vår motorfamilj OM654 år 2016 har dessa sjunkit dramatiskt, även vid körning i stadstrafik. Vi har fortfarande 15–20 procent lägre CO2-utsläpp med dieselmotorn jämfört med en motsvarande bensinmotor.”

”Vi anser att vi löst NOx-problemet men det är en omöjlighet att möta kommande CO2-mål, för hela vår produktion, om vi slutar med dieslar. Vi kommer därför fortsätta investera i dieselutveckling precis som vi gör med laddhybrider och batteridrivna elbilar.”

Svenska Mercedeschefen: Vi klarar inte utsläppsmålen utan dieselbilar
Kompaktmodellerna står för allt större del av Mercedes försäljning.

• Den bensinmotor ni nu presenterar i A-Klass är resultat av ett samarbete med Renault. Är det samma sak med dieseln?

”Ja, i vårt instegssegment är det så. Vissa delar av motorn kommer från Renault, andra har vi utvecklat själva.”

• Vätgasdrivna modeller?

”Vi introducerar nästa generation av vätgasdrivna bilar i år. GLC F-Cell visades på bilmässan i Frankfurt förra året. Vi har utvecklat denna teknik under 20 år och kan nu visa upp en bil som är mer kompakt, har bättre prestanda och lägre tillverkningskostnad. Den kommer gå i produktion men bara i en liten serie.”

”De närmaste 4–6 åren kommer vi prioritera de batteridrivna elbilarna eftersom infrastrukturen är bättre just nu. Jag provkörde GLC F-Cell härom dagen och kan bara konstatera att bilen är fantastisk. Vi har just startat utvecklingsarbetet av nästa generation. Man skulle kunna säga att på vägen upp till Mount Everests topp har vi nått baslägret. Låt oss nu starta nästa etapp.”

• Kommer ni lansera A-klass inom standardvagnsracingen?

”Nej, för stunden har vi inte några sådana planer. Lite oförberedd på frågan då vi just startat F1-säsongen och mött oväntat hårt motstånd där under de första racen. Man ska aldrig säga aldrig men några planer för standardvagnsracing har vi inte för stunden.”

• Hur ser du på privat ägande av bilar i framtiden?

”Det är ingen tvekan om att delat ägande ökar kraftigt över hela världen med stora investeringar som följd. Vi har själva bildelningstjänsten Car2go och vi kommer nu tillsammans med BMW:s motsvarighet dela flottorna så att utbudet ökar. Delat ägande kommer öka både som marknad och som trend vilket inte innebär att privat ägande kommer att försvinna. Det kommer snarare att utgöra ryggraden åtminstone i vår affärsverksamhet.”

• Som svensk är det omöjligt att tänka på vad som hände med en A-klass i Stockholm för 20 år sedan. Var det bra eller dåligt för modellen och för Mercedes att bilen välte?

”För att starta uppifrån, för allmän trafiksäkerhet tror jag det som hände i Sverige var bra eftersom det accelererade användningen av antisladdsystem (ESP), inte bara hos Mercedes utan hos alla tillverkare. Det var för oss den tekniska lösningen just då att sätta in ESP i A-klass men det fick till följd att våra övriga modeller också fick det. Så från att ha varit ett tillval för 1.200 D-mark i S-klass blev det nu standardutrustning i alla modeller.”

”Det satte tryck på andra tillverkare vilket ledde till en revolution när det gäller förarassistans och det var bra för allmän säkerhet även om det inte kändes så för oss när det hände.”

”Det sägs att det inte finns någon dålig pr och det skrevs onekligen mycket om den bilen. Försäljningen gick ned till dess vi åtgärdat problemet men jag tror inte att händelsen verkligen skadade oss. Visserligen var det en grupp ingenjörer hos oss som fick några sömnlösa nätter men det har de säkert kommit över nu.”

• Men ni hatade oss svenska journalister ett tag, eller hur?

”Ah, vi älskar våra produkter och vi älskar ingenjörskonst och vi anser att vi är bra på det. I initialskedet kan det naturligtvis ha varit så att vi ansåg att motparten hade fel men det dröjde inte länge förrän vi förstod att vi själva hade ett problem och sedan tog vi hand om det. Allt ni gjorde var att ni gjorde ert jobb. Punkt.”

• Om vi går 20 år tillbaka i tiden, då provkörde vi A-klass för första gången i Belgien. Mercedes representant, som då var i den positionen som du är nu, var Dieter Zetsche. Han är sedan flera år tillbaka chef för Mercedeskoncernen men går snart i pension. Har du reflekterat över din egen position vid den tiden?

”Ingenting vi pratar om. Det enda som gäller är att fortsätta med det jobb du har.”

Annons
Annons
Rulla till toppen