Bilarna i testet
BMW i3S (33,2 kWh): 410.400:–
Nissan Leaf (40 kWh): 344.900:–
Volkswagen e-Golf (35,8 kWh): 403.900:–
Peugeot 308 SW GT BlueHDI 180: 304.900:–
Priserna är angivna utan miljörabatten på 40.000 kronor. Den höjs till 60.000 kronor när bonus/malus-systemet träder i kraft den 1 juli.
Det är tidig testmorgon. Elbilarna har stått på laddning hela natten och är redo för att köras. Men vad nu – Volkswagen e-Golf har inte fullt batteri? Laddningen har av oförklarliga skäl avbrutits under natten. Även bonusbilen Smart Fortwo Electric Drive som var med i räckviddstestet har slutat ladda vid en allmän laddstolpe.
Elbilslivet visar sig vara fullt av överraskningar och en för hög påfrestning kan lätt slå ut en säkring. Dagens första stopp blir därför vid en snabbladdare på Cirkle-K i Järna.
Hur lång räckvidd har bilarna? Det beror så klart på flera faktorer som utomhustemperatur, snitthastighet, körstil och hur hårt man kör klimatanläggning och stolsvärme. All elektronik slukar el!
Därför vigde vi en extra dag åt att testa räckvidden genom att köra bilarna tills de stannade av sig själva. En dramatisk testdag som resulterade i en oanat lång fredagskväll med missad after work. Efter att en av testbilarna meddelade ”0 procent batteri” kom vi fler än 50 varv runt redaktionen på reservtanken innan den slocknade.
Nu kör vi!
Bil | Batteri (kWh) | Räckvidd (km) | Testår |
Nissan Leaf | 40 | 249 | 2018 |
BMW i3s | 33 | 242 | 2018 |
Volkswagen e-Golf | 35,8 | 222 | 2018 |
Smart Fortwo Electric Drive | 17,6 | 129 | 2018 |
Opel Ampera-e | 60 | 400 | 2017 |
Renault Zoe | 41 | 267 | 2017 |
Volkswagen e-Golf | 35,8 | 252 | 2017 |
Hyundai Ioniq Electric | 28 | 242 | 2017 |
BMW i3 | 33,2 | 223 | 2017 |
Renault Zoe | 22 | 216 | 2016 |
Kia Soul EV | 27 | 212 | 2016 |
Nissan Leaf | 30 | 202 | 2016 |
Tesla Model S P85+ | 85 | 228* | 2014 |
Volkswagen e-Golf | 24 | 126* | 2014 |
Nissan Leaf | 24 | 110* | 2014 |
BMW i3 | 22 | 106* | 2014 |
Renault Twizy | 7 | 58* | 2014 |
Smart Fortwo Electric Drive Brabus | 18 | 56* | 2014 |
Volkswagen e-Golf | 24 | 183 | 2014 |
BMW i3 | 22 | 148 | 2014 |
Nissan Leaf | 24 | 89 | 2012 |
Mitsubishi i-MiEV | 16 | 77 | 2012 |
Viktigt: Eftersom temperatur, topografi och hastighet markant påverkar räckvidden har vi lagt till en tomrad mellan varje enskilt test. Bilar som inte ingår i samma test går alltså inte att jämföra. Men inom ett och samma test gäller förstås en rättvis jämförelse och här är bästa bilen listad överst.
*) Räckvidd i 70 km/h

Så långt kommer laddhybriderna
En laddhybrid har förstås inte alls lika lång räckvidd på el som en helt eldriven bil, men den har istället en bensin- eller dieselmotor som kan ta vid. Vi har samlat alla räckviddssiffror från laddhybridbilar i den här artikeln.
Tar batteriet skada?
Vi frågade Alexandra Österplan som är pr-chef hos Nissan om batteriet tar skada av att köras till noll, på det viset vi gjorde under räckviddstestet. Enligt henne finns det en inbyggd säkerhetsspärr som gör att batteriet då tar extra lång tid på sig vid uppladdning. Just för att inte slita på det alltför mycket.
Resan mot nollpunkten
I vårt senaste elbilstest bokförde vi exakt vad som hände i jakten på ”räckvidd noll”
Nissan Leaf
20 mil Reserv.
20,5 mil Varning: ”Battery low”.
21 mil Röstmeddelande: ”Sök laddställe.” Infotainmentruta: ”Vill du söka efter en laddstation?”
22,9 mil Batteriet är på noll procent.
23,7 mil Luftkonditioneringen stängs av.
24,8 mil Begränsat ”sköldpaddeläge”.
24,9 mil Bilen dör med två dödsryck.
BMW i3s
17,9 mil Varningssymbol.
19,2 mil Räckvidd uppges till ”Low”, en procent.
20 mil Reserv.
22,5 mil Luftkonditioneringen stängs av.
24,2 mil P-läget läggs i automatiskt.
Volkswagen e-Golf
16,5 mil Första ”pling” visar räckvidd på fem mil.
17,8 mil Andra ”pling” visar räckvidd på 3,1 mil.
20,1 mil Nedsatt komfort och acceleration. Räckvidd 2,1 mil.
21,2 mil Begränsat ”sköldpaddeläge”. Räckvidd 1,1 mil.
21,9 mil Räckvidd noll mil.
22,2 mil Stopp.
Smart Fortwo Electric Drive
8,9 mil 20% batterireserv.
10 mil 10% batterireserv.
11,8 mil 0% batterireserv.
12,8 mil Stopp.
12,9 mil Efter första stoppet gick det att göra tre omstarter som gav en kilometer extra.