Så drabbas tjänstebilisterna av nya straffskatten

Premium Efter bonus/malus: Högre utsläpp ger mycket högre förmånsvärde. Men det stannar inte där, det blir ännu högre skatt 1 september och detta måste du ha koll på. Bästa rådet är välja en laddhybrid eller en elbil – om det funkar – för det är avgjort mest ekonomiskt.

Så drabbas tjänstebilisterna av nya straffskatten

Från 1 juli gäller det nya bonus/malus-systemet med högre skatt på smutsiga bilar. Men det slutar inte där!

Även efter 1 juli skärps reglerna ytterligare när siffrorna för utsläpp och förbrukning börjar mätas enligt en ny och hårdare körcykel, WLTP. Gamla körcykeln NEDC ersätts och det påverkar mycket när det gäller beskattning.

De nya skatterna påverkar också landets tjänstebilister. De som får ut sin tjänstebil efter den 1 september kan alltså drabbas av de nya tuffare reglerna för hur bränsleförbrukning mäts.

Ingen miljöbilsdefinition

Ett stort problem för kommuner och landsting är att Sverige snart står utan en så kallad miljöbilsdefinition. Om kommunen bara får köpa in så kallade miljöbilar måste det finns bilar som kallas just det.

Men eftersom dagens "miljöbilar" består av exempelvis snåla dieselbilar och dessa inte längre skattebefrias och anses vara miljöbilar står vi alltså snart utan en klar definition.

En gissning är att vi istället får "bonusbilar", det vill säga de bilar som får en sänkt inköpsskatt. Men använder vi den definitionen betyder det att enbart laddbara bilar eller gasbilar kan räknas som "miljöbilar". Det betyder i sin tur att det inte finns några stora och rymliga bilar i lägre prisklasser att välja på.

Ska det inte bli stopp på inköpen av tjänstebilar på alla företag som har ett krav på att bilarna ska vara "miljöbilar" måste det snabbt fram en ny definition.

En gissning är att även stora bilar som ligger mellan 61 och 95 gram ska kunna räknas som miljöbilar och då kommer vi förmodligen få se en mängd mildhybrider som tjänstebilar – något som Volvo förmodligen inte har så mycket emot eftersom de lanserar nya mildhybrider nästa år.

Tjänstebilister som kan få en laddhybrid är att gratulera, det är en ekonomisk jackpott!

Bästa råden till tjänstebilisten

• Klarar du dig med en laddhybrid eller en elbil är det avgjort mest ekonomiskt.

• Ju högre utsläpp, desto högre kostnad – mest drabbas törstiga dieselbilar.

• Kontrollera noga om automatlåda, stora hjul, fyrhjulsdrift och annan tung utrustning påverkar koldioxidvärdet – i så fall ökar förmånsvärdet.

• Om du missade 1 juli som registreringsdatum och ska ha en lite törstigare bil med förbränningsmotor – se till att den levereras före 1 september.

Så mycket högre blir förmånsvärdet av nya skatterna för en bensinbil...

Exemplet gäller en bil som kostar 300.000 kronor.

  CO2 (gram/km) Trafikskatt (kr) Förmånsvärde (kr)
Idag  120  – 42 200
1 juli 2018  120  2 410 43 700
1 september 2018 (NEDC-korr) 130 3 230 44 500
1 januari 2020 (WLTP) 140 4 050 45 300

...och för en dieselbil

  CO2 (gram/km) Trafikskatt (kr) Förmånsvärde (kr)
Idag 120 42 500
1 juli 2018 120 4 282 45 400
1 september 2018 (NEDC-korr) 130 5 238 46 300
1 januari 2020 (WLTP) 140 6 132 47 400

Källa: Ynnor