”Framgångståget Volvo rullar som aldrig förr”

PREMIUM Hur har Volvo lyckats förvandla sig från ett företag med lagom bra bilar som förlorade pengar till branschens succéstory? Och vad kan vi lära oss av det?
Annons

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Det är absolut inte så att Volvos anställda för säg 30 år sedan var mindre begåvade eller engagerade än de är nu. Men när jag träffade en Volvotekniker när Volvo 740 var det bästa de hade på programmet var känslan ”försvar”. Man visste att man inte byggde de bästa bilarna.

Eftersom jag är uppvuxen i en ”Volvofamilj” där Volvobilarna avlöste varandra hade jag ofta också en lite underlägsen känsla inför Saab – märket som vågade mer, hade djärvare tekniker och nya lösningar. Volvo var traktorer…

När Volvo satsade på lyxbilar blev det takkapade Volvo 262 eller för den delen 780. Kom igen. Vem trodde att man skulle kunna slå Mercedes med de bilarna?

Och satsningen på Volvo 343, Volvo 480, S40 … Hoppades verkligen någon Volvochef på succé då? Fanns stoltheten där – den berömda Volvoandan?

”Volvos konceptbilar genom tiderna gör mig riktigt ledsen”

Samtidigt har Volvo alltid varit ledande när det gäller säkerhet – det är ett bevis på att teknikerna verkligen har kunnat – om de fått! Och när jag tittar på Volvos konceptbilar genom tiderna blir jag riktigt ledsen. Så mycket uppfinnarlust, miljötänk och smartness! I konceptbilarna fanns det ”äkta” Volvo om ledningen hade vågat. Det var verkligen inte bara Saabs ingenjörer som var djärva.

Volvos tekniker har legat i framkant men tvingats bygga svenska ”lagombra bilar”. Men när kinesiska Geely 2010 tog över ett stukat Volvo hände något märkligt. Med Geely fick hela företaget ett uppdrag och ett förtroende. Nu skulle Volvos tekniker och formgivare gör allt de kunde för att för första gången i företagets historia sluta snacka om premium och istället leverera just det. Det blev ett skifte från Fords strategi att tjäna så mycket pengar som möjligt på kort sikt till att investera i framtiden.  

På sex år har Volvo gått från förlust till en vinst på över tio miljarder kronor, och inkomsterna har dubblerats. Volvo slår försäljningsrekord och på den svåra USA-marknaden ökar man med 35 procent i år! Det räcker med att titta på en ny Volvo för att inse hur mycket självförtroende det numera finns inom företaget. 

Geely på köprunda

Fler jobb skapas, nya företag startas. Volvo satsar hårt på ny teknik och nya affärsmodeller. Man ska vara ledande på elektrifiering, självkörning, säkerhet och framtidens sätt att äga och bruka bil – Volvo har numera ett eget M-varumärke: Volvo Car Mobility. Allt det här gör bara företag som verkligen tror på sig själva. Som längtar efter framtiden.

Volvoandan blommar för fullt – tack vare kinesiska Geely. Visst finns det problem med växtvärk – det saknas folk och tillverkningskapacitet – och kvaliteten är inte alltid på topp. Från start sades det att all utveckling skulle ske i Sverige – nu har det även byggts ett utvecklingscentrum i Kina. Och Geely har köpt in sig i Mercedes och i Volvo lastvagnar, och det sägs att man sparar pengar för en kommande börsintroduktion. Hur ser framtidsplanen ut?

En sak är säker: Kinesiska Geely har visat världen att succé kommer till de som satsar och tror på sina produkter och anställda. Bra chefer med visioner får bra anställda. Och bra chefer tar modiga och offensiva beslut.

Det går inte att avvakta och spara sig till framgång. Förvandling och förändring är enda vägarna framåt. Det är bara de som satsar hårt som längtar efter framtiden.   

Geely betyder ”lycka och framgång”. Det passar bra till Volvo som betyder ”jag rullar”. Framgångståget rullar som aldrig förr. Bra jobbat!

Annons
Annons
Rulla till toppen