5.19,546: Klassiska varvrekordet på Ringen slaget

Premium 5.19,546. Det är det nya varvrekordet på Nürburgrings Nordslinga. En kraftigt vässad version av Porsches Le Mans-vinnande 919 Hybrid blev till slut den bil som slog Stefan Bellofs 35 år gamla rekord.

5.19,546: Klassiska varvrekordet på Ringen slaget

Med en minut kvar var det tyst runt skärmen som visade tidtagningen. Kamerorna var laddade och stämningen tryckt. Chefen för Porsches racingavdelning, Anderas Seidl, stod och tittade med ett nervöst leende. 

Sedan hörde vi något komma närmare, långt innan vi kunde se det. Det var ingen välorkestrerad V12-symfoni, utan ett rått, metalliskt oväsen från den lilla fyrcylindriga motorn som kämpade allt den orkade tillsammans elmotorn i det mest komplexa hybridsystem du kan tänka dig.

Den sista högern tar föraren Timo Bernhard nästan helt över kerbsen för att vrida ur de absolut sista tiondelarna ur Porsche 919 Hybrid Evo. Motorn vrålar en sista gång och bilen skjuter som ett spjut över linjen och en kort sekund känns det som att tiden står stilla. En samling siffror, som först känns obegripliga, har dykt upp skärmen. Det är siffror som aldrig någonsin har setts här förut. Inte ens nära faktiskt. Men sedan börjar det klarna. Det här är enormt. Det här är historiskt. Det här är ett varv på Nürburgrings nordslinga på 5 minuter och 19,546 sekunder. 

Nürburgring är inte en snabb bana. Inte på samma sätt som Spa, Le Mans och Monza. Men på de knappa 320 sekunder som varvet tog, lyckades Bernhard köra världens svåraste varv med en medelhastighet av 234 km/h. Jag har själv lagt några hundra varv runt Ringen och jag vet att jag aldrig riktigt kommer att begripa det som hände denna soliga morgon den 29 juni 2018.

Bernhard berättade om sin plan kvällen före varvet.

"Det är inte som på Spa där vi hade ett väldigt precist mål och var tvungna att ställa allt på sin spets för att nå det." På Spa hade teamkamraten Neel Jani kört 919 åtta tiondelar snabbare än Lewis Hamiltons pole position-varv under Belgiens grand prix 2017.

"Här vet vi att vi kan slå rekordet eftersom det är 35 år gammalt och vi vet hur farligt det här stället kan vara. Jag måste köra med det i tanken."


REKORDVARVET KURVA FÖR KURVA

Spola framåt tolv timmar och jag och Bernhard står återigen och pratar men nu innehar han varvrekordet och flinar glatt. Det är helt förståeligt med tanke på att rekordet förmodligen kommer att överleva de flesta av oss.

"Okej, det kanske finns ett, eller ett par ställen runt banan där det blev ganska, vad ska man säga, spännande. Men mot slutet av varvet såg jag att det var möjligt att gå under fem minuter och 20 sekunder. Så jag tänkte att jag måste försöka och kanske satsade jag lite hårdare än jag hade tänkt …"

919 Hybrid Evo plockar ut 1 140 hästar ur sin bensin- och elmotor, den väger mindre än 850 kg och har 53 procent mer downforce än tävlingsbilen som den baseras på. Värt att notera är också att Bernhard rattade 919 Hybrid Evo över krönet på Schwedenkreutz och i den tyngsta kompressionen i Fuchsröhre i omkring 320 km/h. Wow.

Det finns en rad detaljer kring rekordet som understryker dess svårighet. När Porsche bokade banan i januari i år fanns inte bilen. Och när det var dags att köra fanns bara ett fönster på 90 minuter innan banan skulle vara för varm för däcken. Dessutom är bilen utrustad med en extra styrservopump eftersom den extrema marktrycket som den genererar annars gör det väldigt svårt att få in den i de snabba böjarna.    

När allt kommer omkring är detta rekord en av de absolut mest enastående prestationerna i motorsportens historia. Vem eller vad som ska till för att slå det övergår mitt förstånd.