Historien bakom Dodge Challenger: Därför kallas motorn "hemi"

Premium Vi reder ut begreppen om den klassiska muskelbilen.

Historien bakom Dodge Challenger: Därför kallas motorn "hemi"
Chrysler uppger att spridarna är så kraftfulla att de kan dränera 70-literstanken på 13 minuter! Förutsatt att du klarar av att hålla fullt så länge.

I vårt senaste test av Tesla Model S mot två V8-utmanare representerades bensinsidan av BMW M5 och klassiska muskelbilen Dodge Challenger SRT Hellcat. Men varför envisas Dodge med att kalla V8-motorn för "hemi"?

Namnet Hemi kommer från att motorns förbränningsrum är hemisfäriskt, vilket innebär att det är halvsfäriskt eller har formen av ett halvklot. Konstruktionen ger ett effektivt förbränningsrum med minimal värmeförlust till toppen men på grund av den hemisfäriska formen är det svårt att få plats med fler än två stora ventiler per cylinder. Stora ventiler är tyngre och kräver generellt ett högre lyft.

Eftersom insugs- och avgasventilerna sitter på motsatta sidor av varandra kräver detta en bred cylindertopp och komplex vipparmsgeometri vilket gör motorn bred och den lämpar sig därför bäst i större fordon. 

Chrysler är inte ensamma om att använda sig av motorer med hemisfäriska förbränningsrum men de är de enda som marknadsför sig med det. 

6,2-litershemin i Hellcat är en 90-graders V8 stötstångsmotor med 16 ventiler (två per cylinder). Blocket är i gjutjärn medan topparna är av en aluminiumlegering. Kolvarna är smidda och vevaxeln är korsad i klassisk amerikansk tappning.

Kompressorn kommer från IHI och kan varva till 14 600 r/min. Luften till kompressorn tas från hålet där positionsljuset på förarsidan normal sitter och hamnar till slut i en åtta liter stor luftbox. Spjället på 92 millimeter är det största som någonsin använts i en Chrysler (FCA) Group-motor.

Chrysler uppger att spridarna är så kraftfulla att de kan dränera 70-literstanken på 13 minuter! Förutsatt att du klarar av att hålla fullt så länge.

Historien bakom muskelklassikern

Challenger debuterade den 23 september 1969 som årsmodell 1970 och var Dodges första riktiga (och sena) inlägg i klassen "Pony Cars".

Coupén Charger kom visserligen 1966, men det var en fullsize-modell på 515 cm. 488-centimeters Challenger var alltså hela tre årsmodeller efter Cheva Camaro/Pontiac Firebird och fem efter det att Ford uppfann segmentet med Mustang.

Första året fanns nio motoralternativ. En av dem var en sexa, Slant Six på 3,7 liter och 145 hästar. Resten åttor från 230 hästar till legendariska, dyra (27 procent av grundpris som tillval) och sällsynta sjuliters Hemi med dubbla fyrportsförgasare och 425 hittepåhästar. Den hade egentligen mer, men här gick en gyllene gräns gällande försäkring. Hemin var en ren racemaskin anpassad för gatreglementet med orolig tomgång, dåligt bromsvakuum, måste köras på dyr bensin och allt sånt fränt.

Betydligt mer populära, och prisvärda, var de mer civiliserade bigblockmotorerna 383 och 440 med 290 till 390 hästar. En specialmodell 1970 var Challenger T/A (Trans Am) som var homologeringsmodell till racing. Den hade smallblockmotor på 5,6 liter med tre dubbelförgasare "Six Pack" (= mycket eftersökt) och 290 hästar.

Modellen levde 1970–74 och effekten föll så sakteliga i takt med skarpare miljökrav. 1971 åkte kompressionen och effekterna ner med anledning av omställning till blyfritt. 1972 kom en facelift, men viktigast var en ny effektnorm för hela branschen som kapade duktigt på pappret. Och 1973 var det så illa att instegssexan var nere på 105 hästar.

De två oljekriserna (1973 och 1979) slog fruktansvärt hårt mot bilindustrin. Prestanda försvann och lyx kom in i bilden. Där kunde man fläska på med gottigott och hålla förbrukningen nere. Och det märktes på Challenger som sålde mer på lyx och stil i slutet av livscykeln. 1975 kom katalysatorerna, men tack och lov slapp Challenger uppleva det strypkopplet (Corvetten var nere i 165 hästar 1975 mot 300 1970!).

1970 mot 2008.

  År Motor, typ/cm3  Effekt, hk  Kommentar
Challenger 225 1970  R6/3 687  150 Extremt ovanliga med sexan kvar, trissade priser.
Challenger 340 T/A 1970  V8/5 572  299  Homologeringsmodell, jättedyr
Challenger 383 R/T  1970  V8/6 276  335  Vanlig, lagom, poppis. Dyr. 
Challenger 426 Hemi R/T  1970  V8/6 981  425  Få ex, löjliga priser. Som cab ännu dyrare. 
Challenger 318 Rallye Pack 1972  V8/5 211  150  Troligen få orörda 150-hästare kvar. Prisvärd projektbil.
Challenger SRT8 2008  V8/6 063  431  Lanseringsmodellen för återfödseln av Challenger.