BMW 6-serie då och nu – så mycket (eller lite) har hänt på 10 år

Premium Vi har grävt i arkiven och jämfört dagens 6-serie med 635d från 2008. Det är förstås rätt olika karosser, men tror du att det är någon skillnad? Både ja och nej!

BMW 6-serie då och nu – så mycket (eller lite) har hänt på 10 år

Även om utvecklingen går fort kan man undra hur långt biltillverkarna kommit på tio år? 

För att ta reda på det började vi gräva i arkiven. Här kan du se en jämförelse mellan dagens 6-serie och en 635d vi testade 2008.

Tror du bilen har blivit lättare, snålare och dyrare? Vad tror du metalliclack kostade då och vad tror du att den kostar idag? Du kommer bli förvånad!

Motor och drivlina

  BMW 635d 2008 BMW 630d xDrive 2018
Motor/cylindervolym R6/2.993 R6/2.993
Effekt, hk vid r/min 286/4.400 265/4.000
Vridmoment, Nm vid r/min 580/1.750–2.250 620/2.000–2.500
Antal växlar 6 8
r/min på högsta växeln, 110 km/h 1.880 1.400

Här ser det först inte ut att ha hänt så mycket. Men motorns gångkultur har blivit betydligt bättre – den är inte så rå längre. Fler växlar är en trend i bilvärlden som ger lägre varvtal i motorvägsfart och därmed lägre förbrukning. Men det är en avvägning: fler växlar ökar också vikten och komplexiteten på växellådan.

Mått och vikt

  BMW 635d 2008 BMW 630d xDrive 2018
Tjänstevikt, kg 1.768 1.955
Längd, mm 4.820 5.091
Bredd, mm 1.855 1.902
Höjd, mm 1.374 1.540
Axelavstånd, mm 2.780 3.070
Däckdimension fram 245/40 R19 245/40 R20
Däckdimension bak 275/35 R19 275/35 R20
Bagagevolym, l (VDA) 450 610
Luftmotstånd, Cd 0,3 0,26

Större på alla ledder – det är inte alltid en bra utveckling. Dessutom betydligt tyngre, och det är ännu värre. Men det positiva är att luftmotståndet sänkts trots att karossen är större. Ett sätt att sänka förbrukningen.

Prestanda och förbrukning

  BMW 635d 2008 BMW 630d xDrive 2018
0–100 km/h, sek 6 6,3
Bromssträcka 100–0 km/h, m 37 35,4
Förbrukning, l/100 km (officiell/test) 6,9/8,6 5,9/8,2
Skillnad officiell-/testsiffra +25% +39%
Koldioxidutsläpp, g/km (officiell/test) 183/229 154/214
Buller i kupén, dB(A), 100 km/h 64 67

Här framstår plötsligt "gamlingen" som bättre i ganska många ronder. Den är snabbare och den moderna 6-serien har inte blivit mycket snålare trots all ny teknik. Istället har skillnaden mellan uppgiven och verklig förbrukning ökat enormt, något vi skrivit om tidigare. Inte ens bullernivån har sänkts. Men bromssträckan är kortare!

Ekonomi och utrustning

  BMW 635d 2008 BMW 630d xDrive 2018
Grundpris 727.000:– 642.000:–
Grundpris, i dagens penningvärde 797.600:– 642.000:–
Försäkringskostnad/år 6.367:– 8.275:–
Milkostnad 99:– 80:–
Tillvalspris, TV 11.600:– 11.300:–
Tillvalspris, läderklädsel 22.500:– Från 19.000:–
Tillvalspris, aktiv farthållare 21.500:– 11.800:–
Tillvalspris, metalliclack 9.500:– 12.400:–
Tillvalspris, navigator 22.300:– Standard

Nykomlingen är betydligt billigare att köpa och äga, även om försäkringskostnaden har gått upp. Även tillvalen håller lägre prisnivå – ny teknik blir billigare med tiden.