Även om utvecklingen går fort kan man undra hur långt biltillverkarna kommit på tio år?
För att ta reda på det började vi gräva i arkiven. Här kan du se en jämförelse mellan dagens 6-serie och en 635d vi testade 2008.
Tror du bilen har blivit lättare, snålare och dyrare? Vad tror du metalliclack kostade då och vad tror du att den kostar idag? Du kommer bli förvånad!
Motor och drivlina
BMW 635d 2008 | BMW 630d xDrive 2018 | |
Motor/cylindervolym | R6/2.993 | R6/2.993 |
Effekt, hk vid r/min | 286/4.400 | 265/4.000 |
Vridmoment, Nm vid r/min | 580/1.750–2.250 | 620/2.000–2.500 |
Antal växlar | 6 | 8 |
r/min på högsta växeln, 110 km/h | 1.880 | 1.400 |
Här ser det först inte ut att ha hänt så mycket. Men motorns gångkultur har blivit betydligt bättre – den är inte så rå längre. Fler växlar är en trend i bilvärlden som ger lägre varvtal i motorvägsfart och därmed lägre förbrukning. Men det är en avvägning: fler växlar ökar också vikten och komplexiteten på växellådan.
Mått och vikt
BMW 635d 2008 | BMW 630d xDrive 2018 | |
Tjänstevikt, kg | 1.768 | 1.955 |
Längd, mm | 4.820 | 5.091 |
Bredd, mm | 1.855 | 1.902 |
Höjd, mm | 1.374 | 1.540 |
Axelavstånd, mm | 2.780 | 3.070 |
Däckdimension fram | 245/40 R19 | 245/40 R20 |
Däckdimension bak | 275/35 R19 | 275/35 R20 |
Bagagevolym, l (VDA) | 450 | 610 |
Luftmotstånd, Cd | 0,3 | 0,26 |
Större på alla ledder – det är inte alltid en bra utveckling. Dessutom betydligt tyngre, och det är ännu värre. Men det positiva är att luftmotståndet sänkts trots att karossen är större. Ett sätt att sänka förbrukningen.
Prestanda och förbrukning
BMW 635d 2008 | BMW 630d xDrive 2018 | |
0–100 km/h, sek | 6 | 6,3 |
Bromssträcka 100–0 km/h, m | 37 | 35,4 |
Förbrukning, l/100 km (officiell/test) | 6,9/8,6 | 5,9/8,2 |
Skillnad officiell-/testsiffra | +25% | +39% |
Koldioxidutsläpp, g/km (officiell/test) | 183/229 | 154/214 |
Buller i kupén, dB(A), 100 km/h | 64 | 67 |
Här framstår plötsligt ”gamlingen” som bättre i ganska många ronder. Den är snabbare och den moderna 6-serien har inte blivit mycket snålare trots all ny teknik. Istället har skillnaden mellan uppgiven och verklig förbrukning ökat enormt, något vi skrivit om tidigare. Inte ens bullernivån har sänkts. Men bromssträckan är kortare!
Ekonomi och utrustning
BMW 635d 2008 | BMW 630d xDrive 2018 | |
Grundpris | 727.000:– | 642.000:– |
Grundpris, i dagens penningvärde | 797.600:– | 642.000:– |
Försäkringskostnad/år | 6.367:– | 8.275:– |
Milkostnad | 99:– | 80:– |
Tillvalspris, TV | 11.600:– | 11.300:– |
Tillvalspris, läderklädsel | 22.500:– | Från 19.000:– |
Tillvalspris, aktiv farthållare | 21.500:– | 11.800:– |
Tillvalspris, metalliclack | 9.500:– | 12.400:– |
Tillvalspris, navigator | 22.300:– | Standard |
Nykomlingen är betydligt billigare att köpa och äga, även om försäkringskostnaden har gått upp. Även tillvalen håller lägre prisnivå – ny teknik blir billigare med tiden.