Få senaste testerna – och tusentals bilar i testbanken

Premium Som premiummedlem hos auto motor & sport kan du både läsa nya biltester, guider och ta del av en enorm bank med över 3.700 tester. Den perfekta kunskapskällan för bilköpare – eller nöjesläsning för bilälskaren.

"Att läsa ett riktigt bra test är det enskilt viktigaste inför ett bilköp. Vi avslöjar både styrkor och svagheter", säger Erik Söderholm, digital redaktör på auto motor & sport. 

Få senaste testerna – och tusentals bilar i testbanken

Fortfarande är de flesta artiklar på auto motor & sport och Recharge gratis att ta del av för läsarna. Det gäller till exempel de senaste nyheterna från bilbranschen.

Men riktiga biltester och granskande motorjournalistik är dyrt att producera, och enbart annonsintäkter på nätet räcker inte. Därför är du som premiummedlem med och garanterar att vi kan fortsätta syna de senaste modellerna från världens biltillverkare på bästa tänkbara sätt. 

Så går testerna till

auto motor & sport har standardiserade testmetoder som vi alltid använder oss av för att kunna jämföra olika bilmodeller på ett oberoende sätt. Vi testar och mäter en mängd olika moment och begär sedan in uppgifter både från ägarna och biltillverkarna själva, som dubbelkollas. Allt sätts sedan ihop till ett test med vinnare i tre olika delmoment plus en totalsegrare.

"Att läsa ett riktigt test är det enskilt viktigaste du kan göra innan du slår till på en bil. Vi kan avslöja både oväntade styrkor och viktiga svagheter som är bra att känna till. Och även om du själv inte ska köpa bil just nu brukar vi som är bilintresserade alltid få bilfrågor av andra, till exempel släkten eller kompisarna. Då gäller det att ha bilkoll och det får du med våra tester", säger Erik Söderholm. 

Det finns stora fördelar med att vara premiummedlem och ständigt få tillgång till de senaste testerna och provkörning, och samtidigt kunna botanisera i testbanken med tusentals tester. 

"Det är väldigt stor skillnad på test och test. Det vi kallar för test innebär att vi kör bilarna på svenska vägar i minst en vecka. Hela testlaget är ute minst två heldagar för att tillsammans betygsätta alla olika delmoment, som köregenskaper, komfort och utrymmen. Tillsammans har vi på redaktionen över 100 års erfarenhet av att testa nya bilar – och dessutom får ägarna själva tycka till i vår bilenkät. Det kan ingen gratissida konkurrera med."

Provkörning avslöjar inte allt

Ska du köpa en ny bil bör du självklart provköra den innan du gör din investering, som oftast är den näst största i ditt liv efter bostadsköpet.

"Ja, det ska du absolut göra. Men ett test kan avslöja viktiga detaljer redan innan du provkör, och det gör provkörningen lite enklare. Vi utgår från alla olika behov och fokuserar extra noga på olika delmoment beroende på vilka bilar vi testar."

Även om dagens moderna bilar håller en hög standard och har blivit bättre finns det stora skillnader. 

"Visst, nivån har höjts ordentligt jämfört med för bara tio år sedan. Men det lanseras fortfarande många bilmodeller som tillverkarna själva skryter om, men som i själva verket är riktigt dåliga över lag eller på en viktig detalj", säger Erik Söderholm.

Biltillverkarna letar hela tiden efter detaljer att spara pengar på. Det märks ofta direkt.

• Ett exempel är att snåla in på ljudisoleringen. Det gör inget på släta, europeiska motorvägar. Men på vår grovkorniga, svenska asfalt avslöjar sig de här bilarna direkt.

• Ett annat exempel är att spara in på värmepumpen i laddhybridmodeller. Då bullrar bensinmotorn igång direkt så fort det börjar bli höstkyligt. De här bilarna kan alltså inte köras helt på eldrift under minst halva året i svenskt klimat. Det är dåligt och inget som köparna ska behöva acceptera.

• Ett till exempel är en elbil vi har inne på test just nu som bara kommer strax över 30 mil på en laddning i svenskt klimat – jämfört med 47 mil, som den egentligen borde klara. Det är inget som säljaren berättar för dig i bilhallen, precis.

Begagnattester berättar vad du ska titta efter

Även för dig som är på jakt efter en prisvärd och bra begagnad bil är auto motor & sports premiummedlemskap en mycket värdefull hjälp. 

"I våra begagnattester tittar vi närmare på hur bilen är att leva med. Där utgår vi från olika branschexperter, till exempel för att ta reda på hur mycket bilen kommer vara värd om några år. Men det viktigaste är att vi också tar in betyg på bilen från ägarna själva. De har 'testat' sin egen bil och skrivit om fällor och fel att se upp med i vår begagnatenkät."

Idag har vi över 48.000 betyg och databasen växer för varje dag. Det här är något som ingen annan kommer i närheten av – extremt värdefullt för dig som ska köpa bil.

Men är det ändå inte så att ni motorjournalister är köpta av bilbranschen?

"Det får vi höra med jämna mellanrum. Inget kunde vara mer fel. Vi låter oss aldrig påverkas av någon utomstående när vi gör våra tester. Det har hänt flera gånger att biltillverkarna blir förbannade när vi klankar ned på deras nyutvecklade bil, som kostar miljardbelopp att ta fram. Men vi sätter alltid läsaren och bilköparen först – ingen annan."