Vi testar 11 friktionsdäck – här är vinnaren i svenskt vinterklimat

PREMIUM Vintern är snart här och det är alltid bäst att vara förberedd. Snö, smet och kalla, våta vägbanor är att vänta. Vi hårdtestar elva kontinentala friktionsdäck i dimensionen 205/55 R16.
Annons

Däcken i testet

• Bridgestone Blizzak LM001 Evo
• Continental Wintercontact TS 860
• Giti Winter W1
• Goodyear Ultragrip 9
• Hankook I´cept RS2
• Kumho Wintercraft WP51
• Nexen Winguard Snog WH2
• Nokian WR D4
• Pirelli Cinturato Winter
• Toyo Snowprox S943
• Vredestein Snowtrac 5

När andra återhämtat sig efter decenniets varmaste sommar svettas fackspecialisterna på redaktionen över årets vinterdäckstest.

Sedan veckor sammanställs data: grepp, bromsning- och väghållningserfarenheter från snö- och istester i norra Finland. Resultaten från mellaneuropeiska vägar, kyla på torra och våta vägbanor liksom data från otaliga testkörningar på anläggningar för mätning av rullmotstånd och höga hastigheter – allt ska med.

På startlinjen står elva kontinentala friktionsdäck. Alla rena vinterdäck – men främst avsedda för måttliga vintertemperaturer. Med andra ord vinterdäck där man ofta kör på icke frusna vintervägar. Bor du i delar av landet vars vägar är snö- och isbelagda är dessa däck inte det självklara valet, men de fungerar bra i den södra delen av Sverige.

Så notera skillnaden mot de utpräglade vinterdäcken, liksom mot de åretruntdäck vi testade tidigare i oktober. De här däcken kan ses som en mellanväg mellan de mest utpräglade vinterdäcken och åretrunddäck. Låt dina körvanor och vilket område du bo i avgöra valet av däck.

Vi testar 11 friktionsdäck – här är vinnaren i svenskt vinterklimat

Som testet av åretruntdäck visade blir dessa allt bättre ifråga om vinteregenskaper. Nackdelen blir sämre egenskaper på torr asfalt, sämre sportiga egenskaper, högre förslitning och ökad bränsleförbrukning. De här relativt smala vinterdäcken i 205-dimension möjliggör också att snökedjor kan användas, vilket är relativt ovanligt på våra breddgrader, men det går på de flesta kompaktmodeller.

Så vilket däck väljer man? De snöskickliga från Giti eller Nokian? Våtproffs från Continental eller Goodyear? Eller mer komfortabla och tysta däck från Bridgestone?

Först testar vi på snö. Här triumferar faktiskt Giti och Nokian rejält före Pirelli, Continental och Vredestein, följda av Goodyear, Toyo och Bridgestone.

Kan vinterkungarna även hävda sig på vått? Nykomlingen Giti kan det inte. Med 80 knyck och cirka 37 meters bromssträcka far det tillsammans med Toyo, Vredestein och Nokian på tok för långt. Ännu sämre går det för Kumho med 39 meter. De bästa klarar 32 meter och än mindre. Dit hör Continental, Goodyear, Bridgestone, Pirelli, Hankook och Nexen.

Vi testar 11 friktionsdäck – här är vinnaren i svenskt vinterklimat

Vinterdäck ska kunna allt

Varmare vintrar påverkar också däcktillverkarna. Om fokus förr låg på bästa grepp på snö och is har tyngdpunkten förskjutits mer mot kalla våta vägbanor, körstabilitet och bra egenskaper även på torr väg.

Inte nog med det: ett vinterdäck ska helst gå lika tyst som ett sommardäck och det ska rulla lätt eftersom en förhöjd förbrukning inte accepteras längre.

Om man sammanfattar alla kriterier på vått, som bromsning, sidogrepp, vattenplaning och väghållning är Continental och Goodyear oslagbara. Därefter följer Bridgestone, Hankook, Pirelli; Nexen, Nokian och Vredestein är acceptabla medan Giti, Toyo och framför allt Kumho hamnar på efterkälken.

Varför är våtegenskaper så viktiga för ett vinterdäck? Jo, för att under en stor del av året består vägarna mer av kallt, vått eller torrt underlag än av snötäckta körbanor, i synnerhet i Sydsverige. Man måste kunna lita på sina däck i båda fallen.

Viktigast på torra vägar är bra bromsegenskaper och där gäller inte bara kortaste möjliga bromssträcka, som utgör starka 40 procent i utvärderingen. Däckens inverkan på ESP-systemen är minst lika viktigt. Utan bra samspel mellan ESP-systemen och däckens förmåga att bromsa är systemen bara hälften värda.

Bäst att stötta systemen och bästa bromsverkan har åter Continental. Från hundra blås stannar däcket på 42 meter. Hatten av! Vredestein behöver en meter till, och efter ytterligare en meter står bilen still även med Toyo och Nokian. Nexen, Bridgestone, Goodyear, Hankook och Pirelli följer efter. Giti och Kumho behöver mer än 45 meter till stopp.

Vi testar 11 friktionsdäck – här är vinnaren i svenskt vinterklimat

Men det är inte slut än. Vi granskar väghållning på torr väg långt in i gränsområdet. Där testar vi hur precist och spårsäkert däcket styr in. Hur mycket reservkapacitet finns det i snabba kurvor? Hur beter sig däcket i snabba undanmanövrer? Allt det sammanfattas i de subjektiva intrycken av torrkörningen.

Bredvid det dominerande Continental ger Toyo Snowprox S943 ett bra intryck. Med hög styrprecision, direkt styrkänsla och lätt kontrollerbarhet har det nästan samma nivå som ett sommardäck.

Men allt har ett pris. Det går tydligt ut över snö- och våtegenskaperna. Däck med mjuk gummiblandning och många fina lamellsnitt ger ju bäst egenskaper på snö med bra grepp och bromsförmåga som följd. På torr asfalt blir det förstås tvärtom då de flexibla och mjuka lamellerna ger vika och bromssträckan blir längre. 

Det är helt enkelt en målkonflikt. Uppgiften för däckutvecklarna är att uppnå den bästa lösningen för kunderna, en som funkar på alla underlag. I det här fallet har Continentals däckutvecklare i Hannover lyckats bäst. Bara TS 860 klarar alla de testade underlagen utan nämnbara svagheter och är klart starkare än sina närmaste konkurrenter från Goodyear, Nokian och Hankook.

Nokian är förvisso vassast på snö. Men var och en vet på vilket underlag man oftast kör och vilka prov däcket kommer att sättas på. Om man tvekar kanske det generellt bästa däcket är att föredra.

Vi testar 11 friktionsdäck – här är vinnaren i svenskt vinterklimat
Klicka för att se en större bild.
Vi testar 11 friktionsdäck – här är vinnaren i svenskt vinterklimat
Klicka för att se en större bild.
Annons
Annons
Rulla till toppen