Experterna svarar: Då kommer självkörande bilar på bred front

Det dröjer förmodligen inte så länge som du tror innan du kan slappna av i en helt självkörande bil. Men det finns också stora utmaningar som måste lösas. "Det vi människor tycker är svårt i trafiken tycker även tekniken är svårt", säger Erik Coelingh, teknisk rådgivare på Zenuity.

Experterna svarar: Då kommer självkörande bilar på bred front

Det är ingen tvekan om att intresset för självkörande bilar ökat de senaste åren – även bland riktiga bilentusiaster, som älskar att köra bil. Många är fortfarande skeptiska, men tanken på att kunna överlåta körningen till bilen när det handlar om till exempel monoton långkörning på motorväg lockar.

Vi har pratat med två experter om frågorna många ställer sig: Hur blir det med säkerheten? Kan hackers ta över din bil? Och hur ska vi människor acceptera den nya tekniken?

Först ut är Thomas Schön, som är professor i reglerteknik vid Uppsala universitet.

• Du jobbar med algoritmer och kalkylerar bland annat för osäkerhet, berätta.

"Osäkerhet är något vi människor har i bakhuvudet när vi kör bil. Vi blir till exempel mer uppmärksamma när vi närmar oss en busshållplats eftersom vi vet att det kan springa ut någon i vägen. Eller när vi närmar oss något märkligt objekt på vägen, då försöker vi se om det är en colaburk eller ett potthål. På samma sätt försöker vi bygga in den osäkerheten i algoritmerna som ska vara beslutsfattande i framtidens bilar."

• Vad gör bilen då? 

"På samma sätt som vi kanske skärper koncentrationen, sänker farten och håller bromsberedskap kan bilen till exempel försträcka säkerhetsbältena och ladda bromsarna när den kör förbi bussen."

• Hur ska vi få människor att acceptera den nya tekniken?

"Kort sagt handlar det om att släppa ut fordon och teknik som är bättre än människan, inte sämre och på så vis kommer förtroendet att byggas upp över tid."

• Är det säkert?

"Det måste vara det. Framöver kan man tänka sig att Euro NCAP-testerna kommer se annorlunda ut, där man testar bilarnas självkörning i olika komplexa trafiksituationer."


"Fortfarande många utmaningar som försvårar för tekniken"

Förra året startade Volvo tillsammans med Autoliv företaget Zenuity som utvecklar mjukvara för autonoma bilar och avancerade säkerhetssystem. Erik Coelingh, som är teknisk rådgivare på Zenuity, säger att bilarna har svårt med det vi mänskliga förare har svårt för – till exempel mörkerkörning.

• När tror du självkörande fordon blir verklighet?

"Du och jag kommer kunna åka i självkörande fordon i centrala Stockholm och Göteborg inom bara några år. Att vi däremot ska bli hämtade och avsläppta var som helst i hela världen, i mörker, på vintern, under alla väderförhållanden lär inte hända det närmaste decenniet. Det finns fortfarande så många utmaningar som försvårar för tekniken. Det vi människor tycker är svårt i trafiken tycker även tekniken är svårt, det vill säga mörker, halka och starkt solljus."

• Vad är skillnaden mellan de bilarna som finns på marknaden idag och de vi kommer att få se framöver?

"Inom två–tre år kommer vi se flera bilar som är självkörande utan att föraren behöver övervaka. Det kan vara robotaxi eller privata bilar som kan köra autonomt i till exempel en bilkö. Det kommer kräva redundanta system, det vill säga dubbla styrenheter, dubbla bromsfunktioner och dubbla elsystem och så vidare. Om ett fallerar måste ett annat kunna ta vid."

"Framtidens bilar kommer också ha mycket större datakapacitet. Som du vet ökar datakapaciteten med Moores lag. Det vi även kommer att se mer av framöver är uppdateringar av mjukvara via nätet, precis som Tesla redan har. Bilister kommer kunna få eller köpa de senaste uppdateringarna. Bilaffären kommer se mycket annorlunda ut i framtiden."

• Vilken är den största utmaningen som du ser det?

"Att garantera säkerhet och att säkerställa acceptansen hos människor, att våga och vilja testa den nya tekniken. Det kommer vara avgörande, särskilt eftersom tekniken kommer vara väldigt dyr initialt."

• Är det säkert?

"Det måste vara det, om man inte kan introducera något som är signifikant säkrare än dagens system ska man inte göra det."

• Och hackerattacker som tar över och styr våra fordon? 

"Ja, det är klart det finns risk för att någon hackar sig in i systemen på samma sätt som någon kan ta sig in i en dator. Sådant måste vi skydda oss mot."

• Vem ska bära ansvaret?

"Sannolikt tillverkaren, på samma sätt som en hiss är ett autonomt fordon. Om den felar på något vis är det tillverkaren eller underhållaren som hålls ansvarig. Vi kommer se ett större produktansvar framöver samtidigt som olycksrisken kommer att minska."

• Berätta hur artificiell intelligens hjälper till i de självkörande fordonen?

"Som det ser ut idag tränar man neurala nätverk för datorseende. Man lär nätverken många saker, till exempel att känna igen människor, hundar och cyklar. Därefter implementerar man det i en styrenhet. Bilen lär sig inte över tid utan den kan det den kan och känner igen det den känner igen."

"Men det som kommer mer nu är att man kommer kunna göra dessa mjukvaruppdateringar över nätet så man hela tiden kan se till att bilen har den senaste utvecklade mjukvaran. Det är det vi gör på Zenuity."

Jag ser fram emot självkörande bilar!
74
29