Däcktest: 7 dubbfria sportvinterdäck – det ska vara fett och brett!

Premium Det kan vara svårt att hitta passande vinterdäck till riktigt sportiga bilar, som BMW M2, med olika dimensioner fram och bak. Vi har tittat på vilka däck som håller dig kvar på vägen, även vintertid. Dimension 235/40R18 fram, 255/35R18 bak och även 235/40R18 runt om.

Däcktest: 7 dubbfria sportvinterdäck – det ska vara fett och brett!

Utbudet av vinterdäck till BMW M2 är skrämmande tunt. I alla fall om man väljer de rekommenderade blandade dimensionerna 255/35 R18 bak och 235/40 R18 fram. Vid tidpunkten för testet hade bara Hankook och Nokian överensstämmande däck för leverans.

För den kommande säsongen ljusnar det lite. Förutom de av BMW rekommenderade, men tekniskt lite dammiga, Michelin Pilot Alpin 4, kommer det däck från Falken, Nankang och Nexen. De fanns dessvärre inte tillgängliga vid vårt test och då får man tänka i andra banor. Man kan nämligen fråga sig om bredare däck baktill är rätt val i vinterföre. Alternativet blir då att klämma på samma dimension runt om.

För BMW M2 är däcksstorleken fram 235/40 R18. Redan här är utbudet större. Bland toppdäcken i den aktuella dimensionen finns Continental TS 850 P (den nya 860-profilen är inte planerad för high performance-vinterdäck), Goodyear UltraGrip Performance Gen-1, Dunlop Winter Sport 5 och Nexen Winguard Sport 2.

Det som intresserar oss särskilt utöver de olika däckens prestanda är hur stora skillnaderna är mellan blandade dimensioner och samma dimension på alla fyra hjulen. För att belysa det har vi angett vilka däck som är bredare bak i testtabellen. För den direkta jämförelsen dem emellan står Hankook i'cept evo2. Det finns nämligen i båda varianterna, vilka är jämförbara på alla relevanta vinterunderlag: snö och is samt våt och torr vägbana.

Test vid Polcirkeln

Ivalo, Finland i februari 2018. Här, långt norr om Polcirkeln, ska de sju varianterna av vinterdäck visa vad de kan. De testas enligt mättekniska kriterier i grenarna bromsning, traction och sidogrepp. Vid väghållningstestet värderas varvtider och förarintryck. 

Först testar vi bromsgreppet. Respekt! Det nyligen uppdaterade Hankook i´cept evo2 sätter effektivt klorna i underlaget snö och gör de bitiga fyrkolvsoken arbetslösa efter 25,9 meter. Det spelar ingen roll om det bredare eller det smalare däcket sitter bak vid snöbromsning. 

Bara aningen efter kommer Goodyear, Nokian, Continental och Dunlop. Nexen är på efterkälken men bara en meter, eller fyra procent efter de i toppen. När det handlar om traction på snö ligger Goodyear och Dunlop, tillsammans med Hankooks blanddimensioner främst. Resten av fältet kommer tätt samman. Vid acceleration på snö har de bredare bakdäcken tydliga fördelar.

Sidogreppet då? Det mäts på en kontrollerad slalombana. Testföraren strävar här efter att uppnå högsta möjliga lateralkraft vid jämn hastighet. De uppnådda sidokrafterna mäts och vid utvärderingen sammanställs ett medelvärde. Det bästa kurvgreppet i det här deltestet produceras av de båda Hankook-varianterna, tydligt före Nexen. Dunlop, Continental, Nokian och framför allt Goodyear reagerar mindre distinkt på styrutslag.

Varför bygger den enhetligt skodda BMW:n mindre sidogrepp? Svaret finns i testförarens noteringar: Överstyrningstendenser! Släpper bakvagnen är det också kört med sidogreppet.

(KLICKA FÖR STÖRRE BILD)

(KLICKA FÖR STÖRRE BILD)

Överstyrning kostar tid

Det är en effekt av den tilltalande köraktiva M2:an vilket också bekräftas i väghållningstestet. Med de smalare bakdäcken uppnås inte riktigt nivån för de bredare. Körförhållandena blir mer aktiva och vid jämförbara varvtider också entydigare, mer förutsägbara och på så vis säkrare.

Med betydligt lägre kurvhastighet håller även Goodyear och Continental rätt kurs. Det senare dock med nästan för mycket understyrning. Vid kurvprovet kan Goodyear tyvärr inte uppfylla förväntningarna som de fina traction- och bromsegenskaperna väckt och kan dessutom ställa till med överraskningar vid instyrning – inte positiva sådana.

På den lägre prestandanivån finns Dunlop och Nokian, dock lättbehärskade på snö. Nexen kan tyvärr inte omsätta sina spontana styrreaktioner i lika fina prestanda.

Vi noterar: I topp på snö ligger Hankook, Continental och Goodyear. Kan dessa "snökungar" hävda sig även på våt vägbana?

Inte Nokian i alla fall. Med nästan 36 meters bromssträcka från 80 km/h rutschar de iväg för långt. Nexen ligger också sämre till än de fem bästa med 33 meter. Continental och Goodyear dominerar med 31,8 respektive 31,9 meter.

Breda däck bak ger inga fördelar på vått underlag. Mätresultaten för sidogrepp och vattenplaning är intressanta. De förstnämnda testas på en permanent bevattnad asfaltcirkelbana. Föraren söker sig till högsta möjliga hastighet genom att konstant mäta sidokrafterna och försöka hålla den. På så vis samt genom att ta tid på varven får man fram värdet för att kunna hålla bilen kvar i banan.

(KLICKA FÖR STÖRRE BILD)

Höga värden på nästan 0,9 G (på vått) mättes för Continental, Hankook i olika dimensioner bak och fram, Dunlop, Goodyear och Nexen. Nokian kommer efter och även Hankook med samma dimension fram och bak är märkbart långsammare. Varför? Jo, precis som i snöslalom släpper baken lättare och orsakar långsammare rundor. 

Risk för vattenplaning

Dags för vattenplaningstesterna. Vid körning spikrakt fram förväntas inga nackdelar med de bredare bakdäcken. Vid det lite lömska vattenplaningstestet i kurva skiljs däremot agnarna från vetet.

Vid testet används en cirkelbana med jättestora pölar och 6 millimeter vattendjup. Man startar med 40 km/h och ökar farten för varje varv, ända tills hela lasset släpper greppet och lämnar banan i tangentens riktning.

Goodyear och Dunlop håller sig i banan i upp till nära 0,3 G sidokraft. Continental klarar 0,23 G och Hankook 0,21. Nokians blandade dimensioner klarar bara 0,2 G. Inflytandet av breda däck bak visar att i Hankooks fall är de närmast stabiliserande men för Nokian börjar bakaxeln "surfa" alltför tidigt.

Kylvaror! För att uppnå konstanta mätresultat lagras alla däck i ett tält utan värme.

Till slut väghållningstestet på vått underlag som tillsammans med de andra delmomenten formar helhetsbilden. De snabbaste varvtiderna står Continental för med fin styrprecision, starkt våtgrepp och utmärkt balans. Endast lite långsammare är det lätt kontrollerbara Hankook i blanddimension liksom det mycket pålitliga Goodyear. Även Dunlop, Hankook med 235:or runt om och Nexen är väl godkända på våt väg. Nokian har inte bra fäste på vått och det både under- och överstyr.

Blanddimensioner säkrare?

Vid direkt jämförelse mellan Hankooks olika dimensioner kan man konstatera att på en tunn vattenfilm kan inte de smalare bakdäcken uppvisa några fördelar. Traction och sidogrepp baktill blir sämre, lastväxelreaktioner och överstyrning mer utpräglade. De nödvändiga korrigeringarna påverkar varvtiderna negativt.

Och vid torrt väglag? Det är utmaningen för vinterdäcken, i synnerhet på hösten när M2:ans upp till 500 newtonmeter vill slita de båda bakre i stycken. De bitiga bromsarna levererar den kortaste bromssträckan på torrt då bilen är skodd med Nexen Winguard Sport 2, följt av Nokian. Det sistnämnda missar lite i stabilitet i väghållningstestet på torr vägbana men med fullt godkända varvtider. Mer balanserat och ett snäpp snabbare är Nexen. Ännu längre fram finns Continental med en för vinterdäck mönstergill kurvstabilitet, precision och balans.

Det enda som går snabbare är när M2:an är skodd med Hankooks 235:or runt om. De snabbaste kurvorna tas i 180 km/h och de växlar om till snäva slalomkurvor – en tuff terräng som tycks passa Hankook bra. Däcken ger en betonat bakhjulsdriven balans vilket ger föraren möjlighet att ge gas tidigare. En fördel som i och för sig inte riktigt kan omsättas i vanlig trafik. Säkrare, lätt understyrda och angenämt stabila i bakvagnen är Hankooks blanddimensioner som är utan missar även på torrt. Goodyear uppträder sportigt, felfritt och säkert. Dunlop missar lite ifråga om precision och tydlighet.

Brett går fort? Ja, definitivt. De bredare bakdäcken förbättrar faktiskt traction och körstabilitet med få undantag i de olika testdisciplinerna. Men däckens kvalitet och avstämning spelar större roll för deras egenskaper än fetare däckbredder och det gäller alla underlag. 

Ifråga om totala prestanda uppvisar Continental inte några svagheter och placerar sig en bit framför Hankooks kombination 235/255 och Goodyear som lägger sig på samma nivå. Hankook i 235/235 kommer sedan och därefter Dunlop och det på torr väg starka Nexen. Nokian missar på vått underlag och det är ett No-Go då det nu för tiden lika gärna kan regna som snöa på vintern.